Fjäril kär skrev 2024-04-02 11:19:42 följande:
Nu pratar du egentligen om två olika saker . Att din sambo är mer känslostyrd har väl ingenting att göra med problematiken kring att inte lillasyster får bli påklädd? Eller missförstår jag något?
Varför hindrar storasyster detta är min första fråga? Vad säger hon själv? Tycker hon inte om när lillasyster är ledsen eller vad reagerar hon på? Vill hon ha uppmärksamhet och saboterar? Hon är 5 år och borde kunna gå att resonera med .
Vad gäller er som föräldrar så är ju själva föräldrarollen väldigt känslig att resonera kring och det är lätt hänt att man faktiskt tar det oerhört personligt när befogad kritik dyker upp. Behöver du diskutera sånt får du kanske lägga fokus på utifrån dig själv eller barnens perspektiv och bjuda in till problemlösning istället för kritik. "Jag blir bekymrad när jag ser vår dotter göra så här, det fungerar inte när hela familjen blir upprörd, hjälp mig här att hitta en bra lösning som vi alla mår bra av"... - är ett exempel på hur det kan låta istället för ren kritik.
Sen är det ju så att en gyllene medelväg alltid är det bättre alternativet än att försöka förklara sin ståndpunkt som den enda rätta vägen. Ibland är känslor bättre än att vara rationell och Ibland är det tvärtom beroende på situationen.
Det är väl olika saker men jag bedömer att de sitter ihop. Vår 5-åring är som hon är för att min sambo inte sätter gränser eller ens vill prata om hur vi sätter gränser.
Storasystem tycker att vi är elaka mot lillasyster för att vi sätter på henne kläder när hon protesterar. Men ska de komma i tid till förskolan så lär de ju ha kläder på sig.
Jag har försökt kommunicera ungefär som du beskriver. Men sen kommer vi till vad vi kan göra bättre och då tycker inte hon att hon kan göra något bättre. Försöker jag ta upp vad BVC eller någon annan sakkunnig skriver eller säger så möts jag bara av: "jag känner våra barn bättre än vad de gör", "det känns rätt för mig", "jag orkar inte bråka med barnen på morgonen, så då gör jag som de vill", "jag och X (5-åringen) bråkar mycket och jag låter inte henne vinna", osv.
Men det blir lite motsägelsefullt när hon låter dem vinna på morgonen. Sen får de inte alltid vinna men det beror mycket på att jag klär på barnen oavsett om de vill det eller ej. Men jag kan inte ta barnen varje morgon pga mitt arbete. Den inkonsekvensen att de ibland inte behöver klä på sig inom en viss tid och ibland behöver det tror jag inte är bra.
Sen ser jag själv hur 5-åringen vinner lite hela tiden i andra sammanhang där min sambo tror att hon själv vunnit. När det blir bråk så ger sig min sambo inte direkt men efter en stund så ger hon egentligen efter.
Sen är det för lite beslut från oss föräldrar. Det är ofta att barnen tillfrågas när det kommer till vad vi ska göra, vad vi ska äta, vad de ska ha på sig, osv. Begränsade val kan vara ok men ofta är det inte det. Det blir "vad ska du ha för kläder idag?" istället för "Vill du ha de blåa eller de röda byxorna?"
Enligt en barnpsykolog jag pratat med är det inte bra att låta barnen få öppna frågor i många sammanhang eller låta dem ta för många beslut i den åldern.