Inlägg från: Fjäril kär |Visa alla inlägg
  • Fjäril kär

Storasyskon som hindrar oss att klä på småsyskon

Nu pratar du egentligen om två olika saker . Att din sambo är mer känslostyrd har väl ingenting att göra med problematiken kring att inte lillasyster får bli påklädd? Eller missförstår jag något? 

Varför hindrar storasyster detta är min första fråga? Vad säger hon själv? Tycker hon inte om när lillasyster är ledsen eller vad reagerar hon på?  Vill hon ha uppmärksamhet och saboterar? Hon är 5 år och borde kunna gå att resonera med . 

Vad gäller er som föräldrar så är ju själva föräldrarollen väldigt känslig att resonera kring och det är lätt hänt att man faktiskt tar det oerhört personligt när befogad kritik dyker upp. Behöver du diskutera sånt får du kanske lägga fokus på utifrån dig själv eller barnens perspektiv och bjuda in till problemlösning istället för kritik. "Jag blir bekymrad när jag ser vår dotter göra så här, det fungerar inte när hela familjen blir upprörd,  hjälp mig här att hitta en bra lösning som vi alla mår bra av"... - är ett exempel på hur det kan låta istället för ren kritik. 
    Sen är det ju så att en gyllene medelväg alltid är det bättre alternativet än att försöka förklara sin ståndpunkt som den enda rätta vägen. Ibland är känslor bättre än att vara rationell och Ibland är det tvärtom beroende på situationen.  

Svar på tråden Storasyskon som hindrar oss att klä på småsyskon