Inlägg från: Anonym (SL) |Visa alla inlägg
  • Anonym (SL)

Finns det andra chans tycker ni?

Förlåt men det låter inte som du gjort en riktig förändring, på djupet där du på riktigt förstått din del i det som hände. Du verkar inte tycka att det du gjorde var fel på riktigt och bygger upp det med hennes agerande och att du har folk som håller på dig. Att du skriver att du vet att det var fel låter bara falskt faktiskt, mer att du säger det bara för att du vet att man ska...
    Att ens skriva att det inte blev skador av en misshandel visar på hur lite du har förstått...

Just nu så tycker jag nog inte att en andra chans är aktuellt, eftersom du inte verkar ångra dig på riktigt...

• Anonym (SL)
    Jason1976 skrev 2024-04-02 13:00:49 följande:

Hej igen, 
    Tack för ni delar med mig era synpunkter. Det hela hände för 4 år sen. Jag blev dömt för några månader fängelse men det ändrades till villkorlig dom med samhällstjänst 200 timmar eftersom det första gången jag blev dömt. 
    Jag har frivilligt gått särskilt behandlingsprogram inriktad mot våld i nära relationer, 12 månader program via frivården och programledaren uppfattade mig som väldigt engagerad med stor vilja till förändring. Även efter det 2 månader till  via kommunen på ett liknande program mot våld i nära relationen. Allt det här var första 2 åren.
    Jag är inte stolt över mitt agerande, och jag erkände det vid flera tillfällen. Men vi är människor och gör fel, och just när man uppvisar stor vilja till förändring då är man verkligen ångerfull. Min sambo som jag har sen 3 år sen tyckte att hon har svårt o se mig som en person som har lätt o bli hotfull eller våldsam. Men trots all förändringar jag gjorde så tyckte min arbetsgivare, en myndighet, att jag är inte lämpligt och har svårt att hysa tillräckligt förtroende för mig, inte då iaf. Det här var efter 2,5 år.
    Frågan är hur länge måste man lida, och hur mycket måste man förändras innan arbetsgivaren ändrar sig. Min närmaste chef och hans chef har skrivit till ledningen att jag har avtjänat mitt straff, och genomgått 2 behandlings- eller rehab program och att jag bör kunna beviljas andra chans. Iofs detta var 2 år sen. Förresten med inga skador menar jag bara ont, inget fraktur eller sjukhusvård. 
    Anledningen till att ag tar upp det faktiskt dels att känner att jag blev orättvist behandlat från min arbetsgivare, dels att jag såg en film i veckan med liknande situation där författaren slutade med en citat
    ? life doesn't give you second chance, but it does offer you fresh start?.
    För mig är mitt tidigare jobb min identitet, och att inte få andra chans med samma jobb är slut på min karriär i väldigt förtid. 

Och "en fresh start" innebär väl just något annat och inte en omstart på samma som innan?

Men ärligt.
    Du beskriver någon som på pappret har förändrat sig men när du skriver så känns det inte så.
    Uppvisa stor vilja till förändring är inte samma sak som att faktiskt förändra sig eller att faktiskt vara ångerfull...att genomgå behandlingar är inte heller samma sak som att faktiskt ta till sig behandlingen.
    När du skriver så känns allt väldigt ytligt och "avcheckat" mer än någon som verkligen gjort en förändringsresa.
Svar på tråden Finns det andra chans tycker ni?