Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Vem ska köpa kläder?

Anonym (S) skrev 2024-04-03 15:40:14 följande:

Gör verkligen mamman det? När dom varnar för ordentligt snöväder och skickar barnet till pappan i tunn fleese, foppatofflor oh tunna mjukisbyxor? Hade mamman tagit fullt ansvar hade hon skickat med kläder efter väder, ombyten och kläder ifall de ska vara ute. Även om man kan tycka att pappan borde ha något extra hemma så är det barnet som blir lidande när det inte finns. Som förälder ska man göra det bästa för sina barn. Mamman vet om att pappan inte har extrakläder hemma, då läter det för mig orimligt att inte mamman skickar med det som behövs

Det var inte snövarning för den dagen utan helt vanligt och dessutom varmt väder ute. Det finns extrakläder hos pappan, bara inte en extra uppsättning med ytterkläder. Tydligen har jag ingen skyldighet att ge extrakläder alls, så det är väl bara ett plus. Om pappan ser att sonen inte har ytterkläder hade han kunnat ringa mig och be om att ta ner till bilen eller låtit bli att ta sonen till en lerig lekplats.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (S) skrev 2024-04-03 19:03:45 följande:
    Kan vara så att TS skapade tråden för att få medhåll. Sen får man inte dom svar man önskat och då tummar ner. Tycker det är jättebra när man faktiskt kan hänvisa till en lag. Lagen tar ingen hänsyn till enskilda individers tyckande så då blir svaret rättvist och rakt. 
    Ursäkta, men jag är trots allt INTE en av de som tummat ner så ni kan ta era spekulationer någon annanstans och jag frågade inte efter medhåll utan om vad som vore rätt. Tack för din hjälpsamma input.
  • Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2024-04-03 19:38:36 följande:
    Fast dina svar tyder på att du inte tycker om svaren du får.

Personligen bryr jag mig inte ett skit om vem som tummar ner mina inlägg, men det är lite omoget beteende när inlägget refererar till en lag.
    Det kan bero på hur man själv blir tilltalad, eller hur?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (S) skrev 2024-04-04 00:39:23 följande:
    Varför betalar han underhåll till dig om han har barnet 4-5 dagar i veckan? När du dessutom säger att du tjänar mer.
    Du tycker att han ska slippa underhåll när han träffar barnet ett par timmar per gång...? Barnet bor hos mig vet du. De senaste par åren tjänade pappan dubbelt så mycket som mig och då betalade han bara hälften av vad han borde. Nu med a-kassa betalar han absolut minimum, via FK. Det är inte många tusenlappar jag har mer än honom ska jag säga.
  • Anonym (Mamma)
    Hermis123 skrev 2024-04-04 09:27:11 följande:
    Kanske sover han Inte där?
    Exakt. Vardagar ses de två timmar per gång och om det är helg fyra-fem timmar, beroende på var sonen äter middag. Sonen bor hos mig.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (pappa på deltid) skrev 2024-04-04 10:29:21 följande:
    Det är inte din sak att avgöra om han blir "illa behandlad". Du är i en sådan position där barnet kan läsa av dina reaktioner, och det kan vara så att barnet överdriver för att det verkar göra dig glad. Du kan läsa på om lojalitetskonflikter hos barn också.

Jag menar inte att det absolut är så - jag har inte observerat dig med ditt barn. Men det jag vet är att det aldrig, aldrig, aldrig ska vara så att en mamma låter ett 7-åringt barn ställa in en träff med sin pappa för att "hen inte vill". 

Brister pappan i föräldraförmåga och umgänget bör minskas, ja, då hör man av sig till PROFFS. 

Du är inget proffs. Du ser kanske bara det du vill se. 

Det är sådana saker som du gör nu som snabbt eskalerar. Och jag tycker redan nu att det låter som du umgängessaboterar.
    Om du vill tvinga ett barn att umgås med en förälder som behandlar hen illa så får det stå för dig. Jag anser att jag gott och väl kan låta sonen vara hemma en eller två träffar efter en sådan händelse. De ses tillräckligt ofta ändå, eller så kan du tala om för mig hur ofta man måste låta dem träffas för att du ska anse att det inte är umgängessabotage. Jag har ingen skyldighet att låta dem träffas 4-5 gånger per vecka som det är redan. Och snälla du, försök komma ihåg att jag inte är ditt ex. Det känns som att du dömer väldigt färgat utifrån egna erfarenheter här.
  • Anonym (Mamma)
    olof 45 skrev 2024-04-04 10:38:32 följande:
    7 dagar varannan vecka kanske inte är orimligt? 

Det låter lite som att det är du själv som bestämmer umgängesschemat? 

Jag skulle nog fokusera - även om du itne vill diskutera en utökning av umgängesrätten - på barnets upplevelse. Upplever barnet att du låter honom välja bu eller bä till umgänge med pappan beroende på sonens humör/intryck för stunden, då tycker jag (och andra här, vad det verkar) att du inte riktigt följer hur lagen är menad att tillämpas...

Förtydligande: Om barnet haft en 'träff' med sin pappa på en tisdag tex, men du och barnet bestämmer att nej, den här gången skippar vi det för pappa har varit dum, tja, då har du ju itne verkat för att umgänget skett "så långt som möjligt", eftersom en tisdagsträff hade varit möjligt. 

Barnets föräldrar har ett gemensamt ansvar för att barnets behov av umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med så långt möjligt tillgodoses
    Vi föräldrar har bestämt umgänget gemensamt utifrån de förutsättningar som är bäst för alla tre. Varannan vecka är inte ett dugg rimligt i nuläget med tanke på att barnet aldrig sovit där en enda natt. Om något år, möjligen, men absolut inte nu. Det är pappan som bromsar mer umgänge, jag har fått bearbeta honom i två års tid bara för att få honom att ta sonen EN timme tidigare på helgen.

Men med ditt resonemang så ska de ju träffas dagligen, för det vore faktiskt möjligt. Det låter verkligen inte rimligt i mina öron.
  • Anonym (Mamma)
    EnAnonumius skrev 2024-04-04 12:46:26 följande:
    Hur skall andra kunna veta att det handlade om timmar per gång när du aldrig skrev det?

Du kan ju inte bara ta för givet att andra skall bara "fatta".
    Jag nämner det redan i inlägg 13, därefter återkommer liknande info i inlägg 60.
  • Anonym (Mamma)
    Jemp skrev 2024-04-04 14:28:44 följande:
    Att en tillsägelse om en skitsak från en förälder (som barnet träffar så ofta) leder till att det inte vill åka dit skulle göra mig orolig. 
    Hur tänker du då? Klart han inte vill dit om han får skäll, rätt naturligt, eller? För det är så klart inte första gången som vare sig det ena eller andra händer. Enligt en del i tråden ska jag ju ändå tvinga dit pojken vare sig han vill eller inte... Samtidigt går det inte under psykisk misshandel att få skarpa tillsägelser så jag har inget att komma med till soc om någon tänkte den tanken.
  • Anonym (Mamma)
    Tow2Mater skrev 2024-04-04 14:39:53 följande:
    Varfor har inte barnet som är 6-7 år gammal sovit en natt hos pappa?
    Det är inte relevant för tråden.
Svar på tråden Vem ska köpa kläder?