olof 45 skrev 2024-04-04 10:38:32 följande:
7 dagar varannan vecka kanske inte är orimligt?
Det låter lite som att det är du själv som bestämmer umgängesschemat?
Jag skulle nog fokusera - även om du itne vill diskutera en utökning av umgängesrätten - på barnets upplevelse. Upplever barnet att du låter honom välja bu eller bä till umgänge med pappan beroende på sonens humör/intryck för stunden, då tycker jag (och andra här, vad det verkar) att du inte riktigt följer hur lagen är menad att tillämpas...
Förtydligande: Om barnet haft en 'träff' med sin pappa på en tisdag tex, men du och barnet bestämmer att nej, den här gången skippar vi det för pappa har varit dum, tja, då har du ju itne verkat för att umgänget skett "så långt som möjligt", eftersom en tisdagsträff hade varit möjligt.
Barnets föräldrar har ett gemensamt ansvar för att barnets behov av umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med så långt möjligt tillgodoses
Vi föräldrar har bestämt umgänget gemensamt utifrån de förutsättningar som är bäst för alla tre. Varannan vecka är inte ett dugg rimligt i nuläget med tanke på att barnet aldrig sovit där en enda natt. Om något år, möjligen, men absolut inte nu. Det är pappan som bromsar mer umgänge, jag har fått bearbeta honom i två års tid bara för att få honom att ta sonen EN timme tidigare på helgen.
Men med ditt resonemang så ska de ju träffas dagligen, för det vore faktiskt möjligt. Det låter verkligen inte rimligt i mina öron.