Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Vem ska köpa kläder?

Anonym (J) skrev 2024-04-02 15:14:03 följande:

Det sorgliga är ju att din prio då blir att skicka barnet i olämpliga skor och byxor som inte får bli smutsiga, och att hellre bråka med pappan om ett par andra innebyxor för att hindra smutsiga kläder, snarare än att prioritera jacka så barnet kan leka och slippa frysa? 

Hur kan det vara ett problem att barnet är ute?

Barnet ÄR inte ute med sin pappa på flera månader i sträck. De sitter inomhus.
  • Anonym (Mamma)
    Hermis123 skrev 2024-04-02 17:36:15 följande:

Alltså, jag håller med dig ts, han borde ha lite extrakläder till barnet Ifall barnet Behöver ombyte! han är ändå Pappa!  Bara för att han betalar underhåll, betyder de inte Att han inte behöver köpa något! Herregud verkligen snål, och onödigt tjafs.

Ja vanligt ombyte har jag redan lämnat över, men det behöver nog fyllas på också nu.
  • Anonym (Mamma)
    Hermis123 skrev 2024-04-02 17:52:48 följande:
    Skicka inte mer, klä på barnet utifrån vädret just då! Resten är hans problem att lösa, varan ett par kläder till sitt barn ska man ha hemma hos sig! Der är orimligt att du ska köpa kläder så att pappan kan ha kläder hemma hos sig!  Herregud vilken snål människa han är!   Mans bebis Delux!
    Ah, du tänker så! Ja det kan vara en variant. Å andra sidan så tycker pappan att det är mitt ansvar att det ska finnas ombyte där ifall något händer och jag vet inte vad som är rätt där.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (J) skrev 2024-04-02 18:00:33 följande:
    Nu var inte det ett svar på det jag skrev. Varför göra utevistelse till ett problem?
    För det första är det inte jag som säger att byxor inte får bli smutsiga utan skolpersonal, socialtjänst och andra näsvisa personer. Det är ett par jeans jag tyckte att pappan kunde köpa. ETT. Tydligen för mycket begärt enligt vissa i tråden. JAG är inte den som säger att det är ett problem att barnet är ute men pappan tar ju "aldrig" ut honom, men jag är den som ska trilskas med ytterkläder varje helg?
  • Anonym (Mamma)
    Tow2Mater skrev 2024-04-02 18:02:45 följande:
    Fast barnet verkade ju inte frysa. Barnet är tydligen varmt av sig. Kanske bara mamma som oroar sig?
    Nej du, jag oroar mig inte ett dugg och ja, han är väldigt varm av sig. Väldigt. Problemet var väl främst att pappan blev skitsur för att barnet råkade ramla och få lera på kläderna, påstår att barnet var "olydigt" fast pappan hade sagt att det var ok att vara på den platsen och sedan skäller på mig att jag borde ha skickat med ytterkläder medan jag tyckte att han kunde ha ett par byxor i hemmet om de nu för en gångs skull på flera månader går ut. När jag påpekade att de aldrig går ut fräste han att det har varit vinter och sedan smet han iväg från hela diskussionen. Så frågan är som sagt vem som ska fixa kläder och tydligen är det mitt fel enligt många i tråden.
  • Anonym (Mamma)
    Hermis123 skrev 2024-04-02 18:02:46 följande:
    Nej det är det inte! Han hem! Barnet har kläder på sig när den åker till pappa, resten är hans problem!  Är han vettigt så förstår han att han inte kan ha 0 par kläder till sitt barn hemma! 
    Jo men jag ska tänka på det framöver faktiskt, att han får ordna extra kläder själv. Problemet då är att pappan står och fräser åt mig att det måste finnas ombyte... Vet inte vem som har rätt men nog känns det som att jag inte vill köpa hur mycket kläder som helst bara för att, och i den här åldern byter barn storlek minst en gång om året.
  • Anonym (Mamma)
    Hermis123 skrev 2024-04-02 18:12:46 följande:
    Stå på sig och säg ifrån!   Börjar tjata och hota med att minska barnunderhållet! Hota tillbaka med domstol, och säg att du kommer kräva höjd barnunderhåll!  Skriker han framför barnet, säg att du anmäler till soc! Han ska lära sig att bete sig! 
    Han kan inte minska underhållet faktiskt, jag var till slut tvungen att få det via FK för han betalade aldrig i tid och till slut inte alls. Höjt kommer jag nog inte få nu när han har a-kassa och jobb planerar han att aldrig ha mer som det verkar. Det enda ska väl i så fall vara soc man kan hota med.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Så) skrev 2024-04-02 18:18:30 följande:

Många som skrivit här, att om du får underhåll och kan tänka mig hela barnbidraget också? då ska du stå för sådant.
    Någon nämnde också köpa begagnat. Finns många bra loppisar, även sidor på nätet som säljare begagnat i jätte bra skick super billigt! 
    Jag har köpt mycket begagnat till mina barn. Tröjor och byxor för 25-40 kr. Jackor för 100 kr ibland billigare.

Hermis123 skrev 2024-04-02 18:18:53 följande:

Och en till sak, eftersom pappan är en snål mansgris, Ta bara på ditt barn billiga kläder typ från lager 157 när han träffar pappa! Ifall han glömmer kvar Saker hos honom!

Ja jag passerade Stadsmissionens klädutförsäljning idag så jag köpte ett par byxor och två jackor, tyvärr funkar inget av det just nu men iaf lite längre fram när det är ännu varmare.

• Anonym (Mamma)
    Kammen320 skrev 2024-04-02 18:21:48 följande:

Tycker nog som många andra, att packa utekläder i en påse är inte så himla svårt? Påsen kan ju vara kvar i bilen om dom inte ska ut så glöms den inte kvar hos pappan? O se till att barnet har vettiga skor som tål utelek får nog vara ditt ansvar, foppatofflor den här årstiden?
    Sen att pappan borde kunna köpa ett par extra jeans hos sig, absolut. Men uppenbarligen klarar pappan inte av det, o det är barnet som blir lidande så då får du ju ta ansvar o skicka med kläder i en påse istället för att bara hitta problem. Det kommer garanterat löna sig att inte bråka om en sån här småsak i framtiden.
    O vad är det för skolpersonal som klagar på om det finns fläckar på ett par byxor? Det måste ligga nåt mer bakom om dom anmärker på det? 

En påse kläder blir mer problem än det är värt, tro mig. Inte säkert den blir stående i bilen heller så den är lätt att få hem. Men jag ska fundera några varv till på vad som blir bästa alternativet iaf.

Nej, fsk som vi hade förut klagade flera gånger samma vecka på att han gick i "smutsiga" kläder när det var frågan om nytvättade (!) jeans som var nötta på knäna. Jag tvättade dem inte bara en gång den veckan heller, just för att barnen så klart var ute varje dag. Jag vill inte riskera att få samma skäll från skolan.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (J) skrev 2024-04-02 18:44:16 följande:

Jaså? Du har alltså haft den diskussionen med soc? Eller går du på hörsägen? 

Nja, för mycket begärt är det väl inte men kanske onödigt. Men framförallt synd att det blir din son som blir drabbad. Han får inte komma ut, han får gå i dåliga kläder, och när de för en gångs skull går ut får både pojken och pappan skäll. Pappan har du ju redan från början skrivit att han vägrar. Och att ta med sig ytterkläder är för de flesta standard och alltför onödigt att köpa om han aldrig är ute och du har sånt, samt får pengar att köpa det för. 

Ja vi har haft den diskussionen med soc.

Det var pappan som skällde på sonen, inte jag! Detta efter att pappan sa att det var ok för sonen att vara på den platsen... Och jag fick också skäll av pappan när jag påpekade att det inte var lämpligt att leka ute i de där kläderna. Jag skällde däremot inte utan tyckte att han kunde köpa ett par byxor att ha hemma ifall de någonsin ska ut, just för att det var byxorna som tydligen var problemet. Den som hade mest problem med byxorna i allt det här var pappan. Och det är inte jag som håller sonen inomhus, vi är ute året runt, sommartid både fm och em och ibland kväll. Pappan hatar att gå ut till lekparker eller allt annat man kan tänka sig, så de är inne nästan jämt.
Svar på tråden Vem ska köpa kläder?