• EpicF

Vem ska köpa kläder?

Anonym (Mamma) skrev 2024-04-11 13:44:27 följande:
    Varför ska jag ta den kampen med ett otroligt motsträvigt barn varje vecka när det ändå "aldrig" behövs? Det kan finnas ett par utebyxor hos pappan bara så slipper man hela den biten, vem som köper dem är ju egentligen frågeställningen och som vi ser av den screenshot som någon la ut så ja, det kan man förvänta sig att pappan köper. Sedan att det inte kommer att hända är en helt annan sak....
    Därför att det tillhör det normala att ta på barnet lämpliga ytterkläder när man ska lämna hemmer. Det ingår i föräldraskapet att se till att ens barn har lämpliga ytterkläder när man ska gå ut, oavsett om det är en kamp eller inte. 

Förväntar du dig att skolan också ska stå för en uppsättning ombyte och utebyxor för att du är för lat till att ta på ditt eger barn ytterkläder?
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-11 13:50:42 följande:
    Jag är trött på att curla en lat mansbebis och undrar helt enkelt vem som ska köpa byxorna. Jag är trött på att hela tiden vara den som ska fixa tusen saker, hålla koll på, påminna flera gånger om tider och vad det nu än är. Kan man tänka sig att pappan EN enda gång gör en insats? Ja, tydligen! Iaf enligt den info som till slut kom fram i tråden. Sedan kommer han garanterat inte göra det, så det faller på mig ändå, som alltid annars...

Jag håller iaf inte med om att barnet fryser, far illa eller utsätts för risk. För det första är de som sagt "alltid" inomhus, barnet ska gå ett fåtal meter mellan hus och bil, barnet är otroligt varmt av sig oavsett årstid och vad det är för risker vet jag inte riktigt vad du tänker på, men om det är att bilen blir stående så finns det snabba lösningar som tur är. Det barnet far illa av är möjligen att pappan brister i sin omsorg genom att ta ut honom i olämpliga miljöer så det blir olyckor (och sedan skäller på sonen för det). Man kan prata om hönan och ägget hela dan, att det inte fanns utebyxor och uteskor, men de borde inte ha varit ute alls i så fall och pappan borde ha påpekat för mig att det behövs ordentliga kläder framöver. Missar man lekplats EN enda gång så är det väl ändå inte det värsta här i världen om man då löser problemet framledes. Dessutom frågade jag sist om de skulle ut (för att då skicka med kläder!) men neeeej då, de skulle ingenstans, och sedan kommer sonen hem lerig igen. Så tydligen måste jag fortsätta curla och hålla koll även på pappans hem och vilka kläder som finns där.
    Även du brister i ditt omsorg eftersom du inte ser till att barnet har ytterkläder på sig till pappan. 

Fråga inte. Skicka med oavsett eller klä på sonen innan ni går hemifrån. 
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-11 16:45:49 följande:
    Barnet går själv till bilen och pappan har inte "bett" mig skicka med kläder, han fräste och skällde på mig när jag tyckte att han kunde köpa ett par byxor att ha hemma.

Jag "förfäras" inte ett dugg, det blir bara löjligt när folk kommer med sådan sandlådenivå. Jag tycker självklart inte det är kul att min son får oförtjänt skäll av sin pappa, det är en helt annan sak.
    Här anser du själv att det inte är lämpliga kläder i plusgrader, så varför tog DU inte på ditt barn ordenligt ytterkläder före han åkte till pappan? 

"Han tog vårt barn till lekplats, i bara mysbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor, dvs i mina ögon inte lämpliga kläder med bara några plusgrader ute. "
  • EpicF
    Hermis123 skrev 2024-04-11 18:32:52 följande:
    Nej, hon måste inte alls köpa ombyte till pappan. Det har vi konstaterat. 
    Nej, det måste hon inte men eftersom pappan inte gör det så borde ts göra det för sitt barns skull. Det är barnet som får lida när varken ts eller pappan vill ta ansvar över extra kläder. 
  • EpicF
    Hermis123 skrev 2024-04-11 18:37:04 följande:

Anonym (Mamma) skrev 2024-04-11 18:31:14 följande:
    Det är inte samarbetssvårigheter, fortfarande. Dessutom betalar han inte en krona faktiskt, jag får pengar via FK och de har hittills inte krävt honom på något.

Ja men jättelera, verkligen. Suck... Och tygerna är som jag sagt flera gånger helt normala kläder som vem som helst köper i vilken butik som helst. Nästa steg är väl kevlar...
    Även om hand skulle betala underhåll är du inte skyldig att köpa ombyte till hans hem! underhålls ska täcka en Del kostnader som du har eftersom du är heltids förälder!  
    Någon måste köpa ombyte/extra kläder så att det finns hos pappan. 

Och eftersom det inte finns någon lag på att pappan måste göra det eller att mamman måste göra det så får de komma överens om vems om gör det. 

Här struntar pappan i att skaffa ombyte, vilket då rimligen innebär att ts får se till arr ombyte finns. Annars brister dem båda i sitt föräldraskap. 
  • EpicF
    Hermis123 skrev 2024-04-11 19:56:48 följande:
    Vad du vad hon måste göra för sin sons skull?  Vara hel och inte slutkörd! En ensamstående heltidsarbetande mamma, har du förstått hur mycket hon redan har på sina axlar? Hur skulle de hjälpa sonen Om hon blev utbränd ? vem kommer finnas för sonen då? Inte vi på familjeliv iaf, inte farsan heller för den delen! Jag ser två alternativ just nu! 1 pappan tar sitt ansvar eller 2 minska pappas umgänge med sonen!
    3. Mamman ordnar kläder för sitt barns skulle. 

Dessutom är det inte pappan som har umgänge med sin son, utan sonen som har umgänge med sin pappa. Om ts får för sig att minska det pga onödigt tjafsade om imbyteskläder så kan det ses som umgängessabotage vilket kan ligga ts i fatet vid en eventuell vårdnadstvist. 
  • EpicF
    Kammen320 skrev 2024-04-12 09:53:16 följande:
    O du har flera jeans till sonen hemma som han inte använder så ofta, skicka med ett par av dom så är problemet löst? O ordentliga skor O jacka när han lämnar ditt hem.
    Det är sagt flera gånger till ts, men hon vägrar eftersom hon inte orkar ta kampen med sonen då det är onödigt eftersom han enbart ska gå tre meter från bilen till pappans bostad.... 
  • EpicF
    Hermis123 skrev 2024-04-12 12:33:55 följande:
    kläder står hon för, men ombyte till pappa behöver inte hon stå för, jag la upp en länk.  Det är skillnad på kläder och ombyte hon umgängesformern! 
    Och pappan behöver inte heller stå för extra kläder som barnet har till pappa.  

Men någon måste och eftersom pappan inte gör det så borde ts göra det för sitt barns skull. Hon borde också alltid klä på bar et lämpliga ytterkläder vid umgänge med pappa, eller andra de åker till. Det gör hon inte och de båda briser i omvårdnaden och det går ut över sonen. 
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-12 13:00:24 följande:
    Sluta ljuga! Sonen har alltid passande kläder när han är med mig eller ska till skola mm.
    Så varför är det så svårt att få till när han ska till sin pappa? 
  • EpicF

Hermis123: Socialtjänsten skulle snarare undra varför inte barnet hade med sig ombyteskläder vid umgänge. Vilket barnet borde ha eftersom det inte finns hos pappan. 

Och det är förövrigt inte märkligt att skicka med kläder vid umgänge. 

Svar på tråden Vem ska köpa kläder?