Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Vem ska köpa kläder?

halvan skrev 2024-04-02 13:27:45 följande:
    Men va? Har du tittat på vinted? Jag sökte på skalbyxor i storlek 104-116 Nu precis och hittar många mellan 11kr-30kr, frakt 29kr. Vet inte vad han har för storlek men du kan sortera så att den billigaste kommer först.
    På tradera hittar du flera mellan 1kr-25kr, frakt ca 55kr.
    Nej, jag har inte tittat på Vinted sedan jag insåg att deras priser var väldigt höga. Dock så klart inte de du hittade då, men de som jag såg. Ska titta på Tradera också.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (JB) skrev 2024-04-02 13:14:33 följande:

Men barnet har väl kläder på sig när hen åker dit??

Ja, men för syftet att vara inomhus eftersom de har varit inomhus hela vinterhalvåret. Då känns det inte värt att dra på eller med hela munderingen.
  • Anonym (Mamma)
    halvan skrev 2024-04-02 13:46:59 följande:
    Okej, men gå in och titta igen! Olika personer sätter ju olika priser.

Skillnaden är egentligen mest att på Tradera sätter de ofta lägre utgångspris, men sedan kan det bli överbudat och frakten är alltid hög.
    På vinted sätter de ett fast pris och frakten är alltid lägre än tradera.. Jag tror att Vinted har något avtal med posten. Vinted har en fast fraktkostnad på 29kr oavsett om det är 1 plagg eller ett stort klädpaket, medan på Tradera kan frakten vara för över 50kr även på små saker och sedan dyrare ju tyngre paketet är.

Så kom ihåg att titta på frakten också :)
    Ja men då känns det ändå som att Vinted är ett bättre alternativt, just för att frakten kan skilja så mycket! Tack för tipset :)
  • Anonym (Mamma)
    Jemp skrev 2024-04-02 13:48:51 följande:
    Sellpy brukar också vara lätt att hitta billigt. 
    Ah, tack :) Ska kolla det också.
  • Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2024-04-02 13:56:38 följande:
    Och om du hade tagit på barnet lämpliga ytterkläder så hade de alternativet funnits och pappan kanske hade ändrat sig. 

Lösningen på ditt problem är att du alltid tar på barnet lämpliga ytterkläder, oavsett om de ska ut eller inte, oavsett om barnet bara ska gå tre meter från bilen. 
    Men inse vad jag säger - NEJ, pappan ÄR sån som person! Han har varit sån genom alla år som vi var ett par och under alla år barnet funnits så nej, det beror INTE på vilka kläder som skickas med.
  • Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2024-04-02 14:01:58 följande:
    Hur jävla svårt kan det vara att ta jacka, mössa och vantar under armen när ni går till bilen och samma sak när du hämtar? 

Byxor antar jag att ungen redan har på sig, eftersom det tillhör det normala... 

Som någon sa så kan detta ses på som umgängessabotage. Är du verkligen villig att riskera att pappan stämmer dig för vårdnaden? Är det inte bättre att ta på/skicka med lämpliga ytterkläder istället för att riskera att du bli anmäld för umgängessabotage? 
    Och du bara fortsätter försöka strö salt i såren du... Han kommer aldrig stämma mig för vårdnaden och i så fall kommer han att förlora, kort sagt. Orsakerna till det är privata.
  • Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2024-04-02 14:08:15 följande:
    Man har mycket lättare att vinna en vårdnadstvist om motparten sysslar med umgängessabotage.

Att inte se till att barnet har lämpliga ytterkläderpå sig eller med sig vi avläsning kan mycket väl ses som umgängessabotage. 

Något säger mig att du är rätt ung. 
    Som sagt, han kommer ALDRIG vinna en vårdnadstvist, och han skulle aldrig ens försöka oavsett.

Tack för det personliga påhoppet om ålder damen!! Jag är över 40 år så du kan ta dina förolämpningar och fundera på hur du behandlar andra!
  • Anonym (Mamma)
    Tom Araya skrev 2024-04-02 14:16:31 följande:

Som skilsmässobarn fick jag ta med allt jag behövde från boendeföräldern till umgängesföräldern och tillbaka igen. Att köpa dubbelt var det aldrig tal om. Rum säng, sängkläder, handduk och tandborste fanns, men inget annat.

Låter väldigt jobbigt iofs =/
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Lll) skrev 2024-04-02 14:22:01 följande:
    Bry dig inte om Epic. 
    Tack, jag borde ha lärt mig efter att ha varit på forumet ett tag.
  • Anonym (Mamma)
    olof 45 skrev 2024-04-02 14:16:55 följande:
    Konflikter med barnet? 

Du sätter på barnet kläder - en helt normal sak som du bör träna barnet på så att det inte blir konflikt mellan dig och barnet (detta har noll att göra med pappan för övrigt).

Eller så lämnar du jackan i handen eller i en kasse? Behöver inte vara en begagnad jacka? Sonen (?) måste ju ha en jacka även på mammadagarna? Så barnet borde ha en jacka redan, menar jag... 
    Det är inte riktigt så enkelt. Man tvingar inte på en sjuåring kläder de inte vill ha. Det är långa diskussioner, lirkande och tjatande av olika slag innan man kommer till rätt punkt där.

Jo det är klart att jacka finns, frågan är mest om jag får tillbaka alla kläder som skickas med. Jag orkar inte med tjafset från pappan... Om allt. Jag orkar bara inte.
Svar på tråden Vem ska köpa kläder?