• Hermis123

Vem ska köpa kläder?

Anonym (Mamma) skrev 2024-04-11 18:44:21 följande:
    Ibland undrar man... För det landar ju i att någon måste vara ansvarig förälder om den andra inte är det, för barnet sitter annars emellan. Så trött på att behöva tänka för två hela tiden.
    Ja, men det viktigaste för barnet är att ha en mamma som är hel och inte sönderstressad! I slutändan är du den enda ditt barn har som kan ta hand om den, om du går sönder så finns ingen annan! Om pappan inte kan ta sitt ansvar då minskar hans umgänge! 
  • Hermis123
    molly50 skrev 2024-04-11 19:33:10 följande:
    Även om hon inte måste så kan hon göra det ändå. För barnets skull.
    Eftersom pappan inte ens verkar bry sig om att se till att barnet ens har ett par byxor hemma hos honom.
    Vad du vad hon måste göra för sin sons skull?  Vara hel och inte slutkörd! En ensamstående heltidsarbetande mamma, har du förstått hur mycket hon redan har på sina axlar? Hur skulle de hjälpa sonen Om hon blev utbränd ? vem kommer finnas för sonen då? Inte vi på familjeliv iaf, inte farsan heller för den delen! Jag ser två alternativ just nu! 1 pappan tar sitt ansvar eller 2 minska pappas umgänge med sonen!
  • Hermis123
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-11 19:59:03 följande:
    Tyvärr behöver jag umgänget för att få mer än en timme för mig själv per dag när sonen har somnat, jag skulle inte orka med annars. I år jobbar jag åtminstone "bara" 100 % men det tar på krafterna att ha ett energiknippe runt sig hela dagarna.
    Då vet jag inte vad du ska göra faktiskt 
  • Hermis123
    olof 45 skrev 2024-04-12 09:28:04 följande:
    Nej, underhåll är en mekanism för att dela på BARNETS BEHOV av underhåll mellan föräldrarna. Det är itne tänkt som ett bidrag till mammor... 
    kläder står hon för, men ombyte till pappa behöver inte hon stå för, jag la upp en länk.  Det är skillnad på kläder och ombyte hon umgängesformern! 
  • Hermis123
    EpicF skrev 2024-04-12 12:46:34 följande:
    Och pappan behöver inte heller stå för extra kläder som barnet har till pappa.  

Men någon måste och eftersom pappan inte gör det så borde ts göra det för sitt barns skull. Hon borde också alltid klä på bar et lämpliga ytterkläder vid umgänge med pappa, eller andra de åker till. Det gör hon inte och de båda briser i omvårdnaden och det går ut över sonen. 
    Ja, ser fint ut hos socialtjänsten Att man vill umgås med sitt barn men inte ens har ett par byxor ifall den blir smutsig! 
  • Hermis123

Fast om ombyte finns hos pappan, vad är problemet?  Om det är bara skor och jacka, det kan du ta på honom? Klä på honom utifrån vädret där och då. Resten ska han läsa själv!

• Hermis123
    Hermis123 skrev 2024-04-13 09:55:49 följande:

Be pappan att köpa ett par utrikesreporter till sonen!

Utekläder 
  • Hermis123
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-13 10:16:05 följande:
    Ja det var just det jag gjorde, då fräste han åt mig att jag skulle köpa det själv.
    Men säg åt honom då, vill ha. Ha tillgång till sitt barn så måste han ta ansvar som förälder!
  • Hermis123
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-13 10:18:28 följande:
    Ja man undrar ju verkligen om det skulle låta så i en diskussion irl. Jag undrar helt enkelt vem som har det lagliga ansvaret för att köpa ett par byxor för utelekar. Då behöver man inte anklaga en ts för ditten och datten och bråka och försöka vrida saken till något annat märkligt. Kanske jag hädanefter bara ska strunta i svar som inte har med ursprungsfrågan att göra, folk begriper ändå inte hur min situation ser ut och jag orkar inte försöka förklara mer.
    Dom har för miserabelt liv, vissa här ser man i varje tråd, bråka med alla ts Hahahaha, det är inte personligt mot dig, dom är sånna!
  • Hermis123
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-14 14:06:16 följande:
    Ett par skulle jag faktiskt ha råd med, men jag undrar så klart om jag kan begära det av pappan istället eftersom det är där barnet är. Var går liksom gränsen mellan ombyten (som pappan ska köpa in) och ett par jeans (som KAN ses som ombyte)? Jag har ett liv i övrigt också och har inte alltid tid att ta av. Pappan kan ju ta med sonen till en affär då och köpa ett par när de har umgänge, istället för att sätta ungen framför en skärm hela dagarna.
    Ja men prata med honom, säg att det kan var avta att han har ett par jeans hem hos sig!
  • Hermis123
    Anonym (Hej) skrev 2024-04-14 14:12:44 följande:

Om ts har full vårdnad så är det hon som ska stå för klädinköpen.

inte ombyten hos pappan! 
  • Hermis123
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-14 14:16:00 följande:
    Vi har gemensam vårdnad och FK står för barnbidrag och underhåll.
    Men då måste han börja bidra lite! Har du aldrig stämt honom för underhåll?
  • Hermis123
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-14 14:22:11 följande:
    Numera går han på a-kassa och har lite mindre än mig i inkomst. Tror inte jag skulle få mer än minimum oavsett. Sedan vet jag inte om det underhållet skulle gå att dra via FK i så fall, annars betalar han inte i tid.
    Alltså jag vet inte, då kanske du ändå kan köpa ett par jeans? Om pappan är arbetslös så finns det inte mycket han kan bidra med ändå.  När han får ett jobb kan du ställa mer krav på honom!
  • Hermis123
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-14 14:35:16 följande:
    Hans plan är att slippa jobba för resten av livet.... Han har ansträngd ekonomi nu men det beror till stor del på att han lever över sina tillgångar, har köpt en alldeles för dyr bil, ser inte över abonnemang som kan bli billigare, såna saker.
    Jadu, du hittar inte rätt med
    typen av man, din sin blir äldre med åren och då kommer du inte behöva honom, förmodligen inte sonen heller.
Svar på tråden Vem ska köpa kläder?