• olof 45

Vem ska köpa kläder?

Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 20:34:10 följande:
    Jag resonerade som så att det var rätt varmt ute, sonen skulle gå tre meter mellan hus och bil och sedan skulle de bara vara inne, då är det helt ok att bara dra på sig foppatofflor och mysbyxor tycker jag. Nu vill sonen inte träffa pappan på ett tag tyvärr.
    Jag hoppas du inser att det är lite ditt fel detta, och att det räknas som umgängessabotage.

Du borde göra ditt yttersta för att få sonen att vilja träffa sin pappa! 
  • olof 45
    Anonym (Emsie) skrev 2024-04-03 10:39:49 följande:

Fast ni som anser att pappan gjort sin plikt genom att betala underhåll:

Mina barns pappa har betalat genom FK. Han har knappt jobbat i sitt liv så det är skattebetalarna som står för det mesta.

Om jag ser till underhållet, min del och barnbidrag/studiebidrag genom åren har betalat för det nödvändiga, har mitt ansvar (och glädje!) också varit:

Väcka på morgonen, se till att de kommer till skolan, handla och laga all mat och lärt dem laga mat, tvättat alla kläder, städat deras rum och lärt dem städa, uppfostrat, kammat hår, badat dem och lärt dem hygien, läst läxor, åkt på resor, fixat och följt med på fritidsaktiviteter, tagit dem till tandläkaren, tagit dem till doktorn, köpt födelsedagspresenter och julklappar, fixat ett sparande, hållt kontakten med släkten, kramat, tröstat, pussat, hjälpt dem med bekymmer, vi har lekt och busat och skrattat och gråtit tillsammans.

Men visst, detta överväger ju inte att pappan faaaktiskt betalar underhåll! Bara man betalar underhåll har man gjort sitt. Yep. Då ska man ju inte behöva göra nåt extra, som tex be en mamma om att skicka med en jacka, eller köpa en själv! Det är ju att gå för långt! Ansvaret slutar med underhållet, punkt.

Jag är bara realist. Jag vet att itne alls kan räknas i kronor och ören, men jag vet också till 100% att man inte bör skapa bråk om det saker som KAN räknas i kronor och ören, för det är sällan värt det - särskilt som just dessa regler finns nerskrivna svart på vitt. Vad man "tycker" väger väldigt tunt då.

jag tycker man ska minimera konflikter för barnens skull. Och att då skapa bråk med pappan för att man itne pallar att köpa ett par extrabyxor eller räcka över en kasse/ryggsäck med ytterjacka och skor? Nej, då gör man itne sitt som skilsmässomamma. 

Med det säger jag itne att pappan är årets pappa, långt ifrån! Jag skiljer på de två diskussionerna. Mamman kan bara kontrollera vad hon själv gör! Så det som faktiskt ligger på hennes ansvar, borde hon ta stolthet i att utföra felfritt. DET är att göra det bästa av situationen, och sätta sitt barns behov först. Tycker jag :)
  • olof 45
    Anonym (Emsie) skrev 2024-04-03 09:49:48 följande:
    Bara nyfiken på hur det är umgängessabotage att skicka sitt barn till pappan 4-5 dagar i veckan?

Om pappan velat hade de väl haft barnet varannan vecka med tanke på att pappan ändå hämtar sin son för några timmars umgänge så ofta.

Jag håller med alla som säger att barnet givetvis ska kläs efter väder när han åker iväg och det känns konstigt att ett så stort barn bråkar om skor och jacka såpass att det skickas iväg i foppatofflor och en tunn fleece-tröja.

Men ts har ju inte hindrat pappan från att hämta sonen och pappan borde vara fullt kapabel att köpa kläder själv ELLER när barnet kommer till bilen i tofflor och fleece, att gå in till ts och hämta skor och jacka eftersom han planerat att de ska vara ute.

Så umgängessabotage? Var?
    Jag menar det faktum att pappans planerade utevistlese blev ju "saboterat" då barnet inte hade lämpliga kläder. Det blev till en situation som barnet upplevde negativt, och nu vill ta avstånd från sin pappa. Därmed har pappa-barn relationen tagit stryk, och det går att direkt härleda till att mamman inte tagit sitt ansvar med att förse barnet med lämpliuga kläder.

Sedan läste jag det som att mamman lite nonchalant skrev att "nu vill iten sonen åka till sin pappa på ett tag", som att det var ett ok val? kanske läser jag lite mellan raderna där, men mamman borde definitivt säga till barnet att det där var nu itne så farligt, och visst ska han träffa sin pappa! De ska bara se till så han har med sig bättre kläder nästa gång! 

Om hon stöder barnet i tyckandet att man kan "pausa" umgänget med pappan, så ÄR DET sabtage... Hon ska göra allt i sin makt att se till så umgänget sker och har de bästa förutsättningar för att bli bra!
  • olof 45
    Anonym (Lll) skrev 2024-04-03 10:53:32 följande:
    Det ingår inte i hennes ansvar att få barnet att vilja umgås med pappan. Det ingår bara att ge förutsättningar att umgås med pappan. Om barnet inte vill åka dit så är det inte hennes fel. Ja, hon kan köpa ett par begagnade utebyxor, men tyvärr låter det inte som att pappan är den ansvarstagande typen som ens bryr sig om sådant. Då hade han nog frågat henne om detta innan han gick till lekplatsen. För vilken normal förälder som helst fattar att barn blir blöta om de går i mjukisbyxor till sandlådan. Hon behöver inte vara mamma till pappan också. 

Lägg inte över mer ansvar på henne än hon faktiskt har. Pappan är 50% av ekvationen och han verkar inte ens betrodd med att ha barnet över natten, så det säger väl en del om hans föräldraegenskaper. 
    Jodå, det ingår faktiskt i hennes ansvar! Boendeföräldern ska arbeta för att främja en god relation med den förälder som barnet inte bor med!

Säger som sagt bara att TS bara kan kontrollera sig själv, och göra det hon har ansvaret för på bra sätt. I detta fallet gjorde hon en inte-så-bra sak som ANTOG att pappan inte skulle gå ut med barnet. Hon antog FEL, och det fick tyvärr konsekvenser. Är det i huvdsak pappans ansvar? Ja. Men kunde mamman ha skött saken bättre? JA! Det är allt jag säger.
  • olof 45
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-03 11:48:17 följande:
    Nej, vistelsen blev saboterad av att pappan skällde på sonen när han smutsade ner sig efter att pappan sagt att det var ok att vara på den platsen, och att sonen får skäll "ofta" (hans eget ord). Jag tänker INTE säga till min son att det "inte är så farligt" att få skäll titt som tätt! Jag tänker INTE fostra min son till att acceptera att bli illa behandlad! Ska jag verkligen ha hjärta då att tvinga mitt barn att umgås med en pappa när sonen är ledsen för hur han blir bemött...? Nej du, jag stöder mitt barn i att man inte måste ses nästa gång, eller till och med ett par gånger efter det. De träffas ofta nog ändå och jag tänker INTE gaslighta min son, bara så du vet.
    Då är du ju en umgängessabotör. 

Det du BORDE göra är att orosanmäla till socialen eller begära samatbetssamtal, där du kan bemöta pappans uppfostringsmetoder. Att HINDRA UMGÄNGET baserat på vad sonen SÄGER TILL DIG - som mycket väl kan vara fabricerat för att sonen upplever att du blir glad!!! - är så d-a fel av dig! 

Läs på om umgängessabotage eller parential alienation! NU! Innan du på riktigt skadar ditt barn,

Det ska ALDRIG vara upp till en mamma eller en 7-åring att 'välja bort' umgängesdagar. ALDRIG: För du har inte all fakta! 
  • olof 45
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-03 14:57:03 följande:
    Letar efter undanflykter när sonen blir utskälld av pappan i tid och otid...? Snudd på psykisk misshandel? Jo jo, klart man vill stötta det... Eller så lär man sin son att det är ok att inte umgås med personer som behandlar en illa. Eftersom de träffas så ofta ser jag det inte som någon panik om de skulle missa en eller två dagar på en vecka.

"Så långt som möjligt" innebär inte att det måste ske 5 dagar i veckan, man kan gott och väl tycka att 3 dagar är tillräckligt. Eller ska de kanske ha 7 dagar i veckan så jag uppfyller kravet om "så långt som möjligt"?
    7 dagar varannan vecka kanske inte är orimligt? 

Det låter lite som att det är du själv som bestämmer umgängesschemat? 

Jag skulle nog fokusera - även om du itne vill diskutera en utökning av umgängesrätten - på barnets upplevelse. Upplever barnet att du låter honom välja bu eller bä till umgänge med pappan beroende på sonens humör/intryck för stunden, då tycker jag (och andra här, vad det verkar) att du inte riktigt följer hur lagen är menad att tillämpas...

Förtydligande: Om barnet haft en 'träff' med sin pappa på en tisdag tex, men du och barnet bestämmer att nej, den här gången skippar vi det för pappa har varit dum, tja, då har du ju itne verkat för att umgänget skett "så långt som möjligt", eftersom en tisdagsträff hade varit möjligt. 

Barnets föräldrar har ett gemensamt ansvar för att barnets behov av umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med så långt möjligt tillgodoses
  • olof 45
    Hermis123 skrev 2024-04-09 22:46:34 följande:
    varför ska hon köpa extra kläder som pappa ska ha hemma hos sig? Ombyter hans ansvar! Herregud, Jag förstår varför alla män blir lämnade av sina fruar när dom när dom är vuxenbebisar som inte tar ansvar! 
    Ombyte är inte automatiskt pappans ansvar - utan alla kläder ansvarar den förälder som får underhåll för. Fördelningen är ensidig för att det itne ska uppstå tjafs.

Så vad du "tycker" om pappors förmåga att ta ansvar, det är en helt annan diskussion. 
  • olof 45
    Hermis123 skrev 2024-04-10 13:00:09 följande:
    Ombyte är pappas ansvar det är något dom ska ha! Bara för att man är boendeförälder ska man inte behöva köpa extra kläder till umgängesföräldern!  
    Då har du inte läst på ordentligt. 

betalar man udnerhåll har man "fullgjort sin underhållsplikt," med undantag bara av mat och hygien på umgängesdagarna.

Allt det som barnet behöver (och hit räknas givetvis kläder) står boedenföräldern för.

Detta för att man ska undvika diskussioner om huruvida umgängesföräldern "bidrar tillräckligt" med inköp av kläder. ALLA dessa kostnader är istället inkluderade i uträkningen av underhåll. Ena föräldern betalar underhåll, andra föräldern inhandlar kläder. 

Du blandar ihop saken med det vanliga vecka-vecka (=inget underhåll) situationen - som inte är aktuellt här! 

Förstår du nu? (menat vänligt)
  • olof 45
    Hermis123 skrev 2024-04-10 15:27:20 följande:
    Nej, det gäller inte ombyte ifall kläderna behöver bytas om! Det ska ungängesföräldern sköta Eller kläder till en spec aktivitet!  Barnet Har redan kläder på sig, om dom behöver bytas om är det umgengesförälderns uppgift! 
    Källa på det tack!

(Tror du fått saken fullständigt om bakfoten nämligen)
  • olof 45
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-11 13:44:27 följande:
    Varför ska jag ta den kampen med ett otroligt motsträvigt barn varje vecka när det ändå "aldrig" behövs? Det kan finnas ett par utebyxor hos pappan bara så slipper man hela den biten, vem som köper dem är ju egentligen frågeställningen och som vi ser av den screenshot som någon la ut så ja, det kan man förvänta sig att pappan köper. Sedan att det inte kommer att hända är en helt annan sak....
    Problemet är att den där skärmdumpen bara var en 'åsikt'. Jag har läst liknande svar från soc som skrivit typ att det inte går att argumentera för 'hur mycket' extrakläder en umgängesförälder borde ha hemma, varför man ska tolka det hela strikt för att undvika konflikter. Strikt tolkning = underhållsbetalaren har betalat sin andel, punkt slut (förutom aktiviteter, mat och hygien - alltså förbrukningsvaror på umgängesdagarna). 

Så du kan itne förvänta dig det där av pappan. Han kan nämligen luta sig tillbaka på helt andra tolkningar av lagen.
  • olof 45
    Hermis123 skrev 2024-04-11 18:34:52 följande:
    Även om hand skulle betala underhåll är du inte skyldig att köpa ombyte till hans hem! underhålls ska täcka en Del kostnader som du har eftersom du är heltids förälder! Du är inte hans slav!
    Nej, underhåll är en mekanism för att dela på BARNETS BEHOV av underhåll mellan föräldrarna. Det är itne tänkt som ett bidrag till mammor... 
  • olof 45
    Vilka kostnader ska umgängesföräldern stå för vid umgänget?
    Det finns inget direkt stöd i lag som beskriver vad boendeföräldern respektive umgängesföräldern ska stå för vid umgänge. Som nämnts ovan är utgångspunkten att umgängesföräldern fullgör sin betalningsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till barnet, samtidigt som föräldern också ska bekosta vissa kostnader i samband med umgänget ? så som aktiviteter vid umgänget. I och med att underhållsbidraget ska täcka sådant som barnet behöver, dvs. kläder, hygienartiklar m.m. är detta ingenting som umgängesföräldern behöver stå för. Däremot kan det vara en bra idé om sådant ändå finns tillgängligt hos umgängesföräldern.

Vilka kostnader ska umgängesföräldern stå för? (lawline.se)

K
    rävdes inte mycket googlande för att få fram detta...
Svar på tråden Vem ska köpa kläder?