• EpicF

Vem ska köpa kläder?

Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 14:05:44 följande:
    Och du bara fortsätter försöka strö salt i såren du... Han kommer aldrig stämma mig för vårdnaden och i så fall kommer han att förlora, kort sagt. Orsakerna till det är privata.
    Man har mycket lättare att vinna en vårdnadstvist om motparten sysslar med umgängessabotage.

Att inte se till att barnet har lämpliga ytterkläderpå sig eller med sig vi avläsning kan mycket väl ses som umgängessabotage. 

Något säger mig att du är rätt ung. 
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 14:33:00 följande:
    Det är inte riktigt så enkelt. Man tvingar inte på en sjuåring kläder de inte vill ha. Det är långa diskussioner, lirkande och tjatande av olika slag innan man kommer till rätt punkt där.

Jo det är klart att jacka finns, frågan är mest om jag får tillbaka alla kläder som skickas med. Jag orkar inte med tjafset från pappan... Om allt. Jag orkar bara inte.
    Du är över 40 men förstår inte att du ska ta på barnet lämpliga ytterkläder när barnet ska till pappan? 

Brukar du ta på barnet ytterkläder när de ska till skola/förskola, vänner eller övrig familj? 

Börjar nästan likna lite brist på föräldra förmåga. 
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 14:33:00 följande:
    Det är inte riktigt så enkelt. Man tvingar inte på en sjuåring kläder de inte vill ha. Det är långa diskussioner, lirkande och tjatande av olika slag innan man kommer till rätt punkt där.

Jo det är klart att jacka finns, frågan är mest om jag får tillbaka alla kläder som skickas med. Jag orkar inte med tjafset från pappan... Om allt. Jag orkar bara inte.
    Så ta jacka, mössa och vantar under armen eller i en påse. Varför göra ett problem att ett icke-problem?
  • EpicF

Anonym (Jenny):  Pappan betalar underhåll, vilket innebär att mamman ska ta ansvar för bla kläder. Och ska också, som vilken annan normal människa, se till att barnet har lämpliga ytterkläder vid avlämning hos pappan. Så nej, bristen på föräldraförmåga ligger mestadels hos mamman. 

En bra läsning för alla är att ts tar på barne tillämpliga ytterkläder, för alla slags aktiviteter. Då hade hon sluppit smutsiga mjukisbyxor. 

• EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 17:46:23 följande:
    Barnet ÄR inte ute med sin pappa på flera månader i sträck. De sitter inomhus.
    Kanske inte alls konstigt om du aldrig har på barnet lämpliga ytterkläder. 
  • EpicF
    Hermis123
    Nu klär dock inte ts på barnet kläder utifrån vädert just då, utan skickar barnet i mjukisbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor.  
    Du kanske missade det
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 18:08:18 följande:
    Nej du, jag oroar mig inte ett dugg och ja, han är väldigt varm av sig. Väldigt. Problemet var väl främst att pappan blev skitsur för att barnet råkade ramla och få lera på kläderna, påstår att barnet var "olydigt" fast pappan hade sagt att det var ok att vara på den platsen och sedan skäller på mig att jag borde ha skickat med ytterkläder medan jag tyckte att han kunde ha ett par byxor i hemmet om de nu för en gångs skull på flera månader går ut. När jag påpekade att de aldrig går ut fräste han att det har varit vinter och sedan smet han iväg från hela diskussionen. Så frågan är som sagt vem som ska fixa kläder och tydligen är det mitt fel enligt många i tråden.
    Även om han har ett par byxor hemma så ska du ta på/skicka med barnet lämpliga ytterkläder. Precis som du gör till skolan. Eller anser du att skolan ska stå för lämpliga ytterkläder till ditt barn? Verkar nästan som det... 
  • EpicF
    Anonym (Alicia) skrev 2024-04-02 19:14:08 följande:
    EpicF skrev 2024-04-02 19:05:40 följande:
    Nu klär dock inte ts på barnet kläder utifrån vädert just då, utan skickar barnet i mjukisbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor.  
    Du kanske missade det
    Och pappan är helt oförmögen att själv öppna munnen och be henne slänga med ytterkläder när de tänkt gå ut för första gången på flera månader? Eller helt enkelt INTE leka utomhus med barnet om barnet inte har bra ytterkläder med sig? Det var ju trots allt HANS val att låta barnet leka utomhus i mjukisbyxor och foppatofflor. 
    En normal förälder tar på barnet lämpliga ytterkläder vid avlämning till a dra föräldern. Varför ska de inte gälla ts? 

Han "tvingas" att låta barnet leka ute i mjukisbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor, eftersom ts vägrar att skicka med ungen ytterkläder. 
  • EpicF

Anonym (Emsie):Självklart kan ham köpa egan kläder till sitt barn. Men ts borde ändå se till att barnet har ytterkläder på sig, och lämpliga sådana när barnet ska till pappan. Det är normalt. 

• EpicF
    Frame skrev 2024-04-02 21:43:54 följande:
    Jag kanske är alldeles för nojig men jag räknar aldrig bort att bilen kan få punktering, sluta fungera eller att man kan bli påkörd. Då får man glatt stå där i kylan och vänta på bärgning eller byta däck utan sin egen jacka för att man måste låna ut det till barnet som inte har tillräckligt med kläder på sig. Jag satte alltid på mina barn ordentligt med kläder även om vi bara skulle gå till och från bilen.
    Det är det normala. 
Svar på tråden Vem ska köpa kläder?