Vem ska köpa kläder?
Skölj av de mesta av leran i duschen innan du har skorna i tvättmaskinen. Tvätta i minst 60°
Lera har ju fördelen att det faller av när det är torrt. Sen kan man borsta eller skölja lite vid behov. Om vi pratar skor då.
Att få ett par skor som lämpar sig för utelek pga lera låter? omöjligt. Tittar jag på mina barns skor (och alla andra på förskolan eller som vi känner) så visst, de är inte såpass rena att de ser nyköpta ut men fullt rimlig nivå. Samma med mina egna skor för övrigt om vi inte pratar prydliga klackar.
Skönt att höra att ni är ute mycket.
Jag skulle aldrig köpa ljusa byxor till ett barn i den åldern. Om du tycker svart är hemskt på barn så kanske marinblått? Det är en väldigt vanlig färg på barnbyxor av en orsak. Svarta eller marinblå strumpor och mörka skor gör livet lättare för föräldrar. Livet är jobbigt nog ändå utan att man måste välja att simma motströms hela tiden.
Ts: Kläder av bra kvalitet blir rena i tvätten. Använd rätt tvättprogram och rätt tvättmedel så blir det rent.
Även leriga vita strumpor blir vita med rätt tvättmedel och rätt program, om det är av bra kvalité.
Bikarbonat, ättiksspray, galltvål eller vanish. Finns mycket som kan få bort fläckar på skor.
Enklaste för dig kommer ju vara att skicka med bra kläder till pappan, så slipper du att mer förstörs. Även om du hade önskat att han kunde ta ansvar så sker ju tyvärr inte det, och då är det nog enklast att bara skicka med kläderna.
Så, sammanfattsvis, barnet, som är i skolåldern har umgänge med sin pappa 4-5 gånger i veckan, och vanligen får de inte ut på dessa umgängen. Som förälder så sätter du på barnet för umgänget, eftersom pappan alltid kommer sent, blir irriterad av att vänta och inte kommer ta med ytterkläder tillbaka.
De kläder som skickades med i April, den 1:a, var kläder som behövdes slängas efter umgänget. P.g.a av lera, vilket ju är något som förvånar andra föräldrar i tråden som jobbar som förskollärare.
Det är självklart inte ditt "jobb" att köpa massor av extrakläder till ditt barn, som slarvas bort hos den andre, men har du åsikten att barnet "behöver" jeans hos sin pappa, så är det du som behöver ordna fram så att barnet har på dem, när hen åker.
För att skicka iväg ett barn, med en oansvarig annan förälder i kläder som inte tål utevistelse är faktiskt att inte själv ta sitt föräldraansvar. Dessutom sätter det dig i en dålig situation om det oväntade händer och du blir lite sen vid hämtning.
Normalfallet är ju att föräldrarna står för de kläder som används hemma hos sig, men som förälder behöver man också göra "tillräckligt" bra val. Och att ha jeans, istället för leggings är väl inte så stor uppoffring?