• Anonym (Lll)

Vem ska köpa kläder?

Om han betalar underhåll så är det nog rent juridiskt du som ska stå för kläder. 

Jag skulle köpa några begagnade utekläder till barnet och skänka till pappans hem. Det blir inte många kronor och då vet du att barnet är torrt och varmt. 

• Anonym (Lll)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 14:14:42 följande:
    Som sagt, han kommer ALDRIG vinna en vårdnadstvist, och han skulle aldrig ens försöka oavsett.

Tack för det personliga påhoppet om ålder damen!! Jag är över 40 år så du kan ta dina förolämpningar och fundera på hur du behandlar andra!
    Bry dig inte om Epic. 
  • Anonym (Lll)
    Anonym (Emsie) skrev 2024-04-03 09:49:48 följande:
    Bara nyfiken på hur det är umgängessabotage att skicka sitt barn till pappan 4-5 dagar i veckan?

Om pappan velat hade de väl haft barnet varannan vecka med tanke på att pappan ändå hämtar sin son för några timmars umgänge så ofta.

Jag håller med alla som säger att barnet givetvis ska kläs efter väder när han åker iväg och det känns konstigt att ett så stort barn bråkar om skor och jacka såpass att det skickas iväg i foppatofflor och en tunn fleece-tröja.

Men ts har ju inte hindrat pappan från att hämta sonen och pappan borde vara fullt kapabel att köpa kläder själv ELLER när barnet kommer till bilen i tofflor och fleece, att gå in till ts och hämta skor och jacka eftersom han planerat att de ska vara ute.

Så umgängessabotage? Var?
    Folk är så pigga på att skrika umgängessabotage när det i själva verket låter som att pappan är en handfallen fattiglapp utan common sense som inte ens bryr sig om hans eget barn blir kallt och blött. Hans faderskap går ut på att han umgås ett par timmar efter förskolan med sitt barn 4-5 gånger per vecka utan övernattning. Yay. Årets pappa! 
  • Anonym (Lll)
    Anonym (Emsie) skrev 2024-04-03 10:39:49 följande:

Fast ni som anser att pappan gjort sin plikt genom att betala underhåll:

Mina barns pappa har betalat genom FK. Han har knappt jobbat i sitt liv så det är skattebetalarna som står för det mesta.

Om jag ser till underhållet, min del och barnbidrag/studiebidrag genom åren har betalat för det nödvändiga, har mitt ansvar (och glädje!) också varit:

Väcka på morgonen, se till att de kommer till skolan, handla och laga all mat och lärt dem laga mat, tvättat alla kläder, städat deras rum och lärt dem städa, uppfostrat, kammat hår, badat dem och lärt dem hygien, läst läxor, åkt på resor, fixat och följt med på fritidsaktiviteter, tagit dem till tandläkaren, tagit dem till doktorn, köpt födelsedagspresenter och julklappar, fixat ett sparande, hållt kontakten med släkten, kramat, tröstat, pussat, hjälpt dem med bekymmer, vi har lekt och busat och skrattat och gråtit tillsammans.

Men visst, detta överväger ju inte att pappan faaaktiskt betalar underhåll! Bara man betalar underhåll har man gjort sitt. Yep. Då ska man ju inte behöva göra nåt extra, som tex be en mamma om att skicka med en jacka, eller köpa en själv! Det är ju att gå för långt! Ansvaret slutar med underhållet, punkt.

Förstår din bitterhet, men du har ju själv valt den här mannen som pappa till dina barn? Alla har inte god ekonomi och goda föräldraegenskaper och då får man acceptera att det går ut över barnen. Det har ju du gjort och det får TS också göra. 
  • Anonym (Lll)
    olof 45 skrev 2024-04-03 10:49:43 följande:
    Jag menar det faktum att pappans planerade utevistlese blev ju "saboterat" då barnet inte hade lämpliga kläder. Det blev till en situation som barnet upplevde negativt, och nu vill ta avstånd från sin pappa. Därmed har pappa-barn relationen tagit stryk, och det går att direkt härleda till att mamman inte tagit sitt ansvar med att förse barnet med lämpliuga kläder.

Sedan läste jag det som att mamman lite nonchalant skrev att "nu vill iten sonen åka till sin pappa på ett tag", som att det var ett ok val? kanske läser jag lite mellan raderna där, men mamman borde definitivt säga till barnet att det där var nu itne så farligt, och visst ska han träffa sin pappa! De ska bara se till så han har med sig bättre kläder nästa gång! 

Om hon stöder barnet i tyckandet att man kan "pausa" umgänget med pappan, så ÄR DET sabtage... Hon ska göra allt i sin makt att se till så umgänget sker och har de bästa förutsättningar för att bli bra!
    Det ingår inte i hennes ansvar att få barnet att vilja umgås med pappan. Det ingår bara att ge förutsättningar att umgås med pappan. Om barnet inte vill åka dit så är det inte hennes fel. Ja, hon kan köpa ett par begagnade utebyxor, men tyvärr låter det inte som att pappan är den ansvarstagande typen som ens bryr sig om sådant. Då hade han nog frågat henne om detta innan han gick till lekplatsen. För vilken normal förälder som helst fattar att barn blir blöta om de går i mjukisbyxor till sandlådan. Hon behöver inte vara mamma till pappan också. 

Lägg inte över mer ansvar på henne än hon faktiskt har. Pappan är 50% av ekvationen och han verkar inte ens betrodd med att ha barnet över natten, så det säger väl en del om hans föräldraegenskaper. 
  • Anonym (Lll)
    Anonym (Emsie) skrev 2024-04-03 10:52:03 följande:

Lll pappan var dock inte sådan när barnen föddes utan det kom senare, när de blev lite äldre. Men visst skulle jag ha siat in i framtiden, dumma mig.

Jag tänkte bara eftersom du skrev att han nästan aldrig har jobbat i sitt liv. Men då hade han väl ett bra jobb med god inkomst när ni var gifta. Jag ber om ursäkt. 
Svar på tråden Vem ska köpa kläder?