Inlägg från: Anonym (Emsie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Emsie)

Vem ska köpa kläder?

Hur ofta är barnet hos pappan? Är det varannan helg tex så ska pappan ansvara för det barnet behöver där, men om de bara träffas en gång i kvartalet utomhus så tycker jag du ska skicka med kläder som behövs de dagarna.

• Anonym (Emsie)

4-5 dagar i veckan, på vilket sätt? Hur många timmar, äter barnet där, sover han över?

Om han är där så mycket så ska såklart pappan stå för saker i hemmet, men det kan också vara så att han då inte ska betala fullt underhåll.

• Anonym (Emsie)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-01 21:11:43 följande:
    Ett par timmar åt gången, inga övernattningar.
    Det bästa är väl få att han har de kläder han har på kroppen och skor och jacka efter det väder som råder och att du inte skickar med en massa extra om det riskerar att inte komma hem igen. Men då har han ju det som behövs oavsett om de är inne eller ute.
  • Anonym (Emsie)

Skola och socialtjänst bryr sig knappast om lite fläckar på kläderna så länge de är rena.

Har du/ni kontakt med socialtjänst som sagt att barnet inte får leka ute och bli smutsigt?

Sedan blir väl ett par jeans lika smutsiga som ett par mysbyxor så det problemet kvarstår ju ändå.

• Anonym (Emsie)
    EpicF skrev 2024-04-02 19:43:36 följande:
    En normal förälder tar på barnet lämpliga ytterkläder vid avlämning till a dra föräldern. Varför ska de inte gälla ts? 

Han "tvingas" att låta barnet leka ute i mjukisbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor, eftersom ts vägrar att skicka med ungen ytterkläder. 
    Han kan ju dock köpa egna kläder eller säga till ts att de ska gå ut just den dagen.

Om han vill vara en bra och ansvarstagande förälder. Problemet är väl att han vägrar vara det och jag förstår att ts blir frustrerad över det.

Jag är själv en sådan mamma men ska barnen ha det bra så ligger tydligen 100% ansvar på mig och 0% på pappan. Helt galet.

Men för att barnen ska ha det bästa så tar jag 100%. Han kommer ju inte ändra sig och samhället kan inte tvinga honom till ansvar heller, tyvärr.
  • Anonym (Emsie)
    olof 45 skrev 2024-04-03 09:19:51 följande:
    Jag hoppas du inser att det är lite ditt fel detta, och att det räknas som umgängessabotage.

Du borde göra ditt yttersta för att få sonen att vilja träffa sin pappa! 
    Bara nyfiken på hur det är umgängessabotage att skicka sitt barn till pappan 4-5 dagar i veckan?

Om pappan velat hade de väl haft barnet varannan vecka med tanke på att pappan ändå hämtar sin son för några timmars umgänge så ofta.

Jag håller med alla som säger att barnet givetvis ska kläs efter väder när han åker iväg och det känns konstigt att ett så stort barn bråkar om skor och jacka såpass att det skickas iväg i foppatofflor och en tunn fleece-tröja.

Men ts har ju inte hindrat pappan från att hämta sonen och pappan borde vara fullt kapabel att köpa kläder själv ELLER när barnet kommer till bilen i tofflor och fleece, att gå in till ts och hämta skor och jacka eftersom han planerat att de ska vara ute.

Så umgängessabotage? Var?
  • Anonym (Emsie)

Fast ni som anser att pappan gjort sin plikt genom att betala underhåll:

Mina barns pappa har betalat genom FK. Han har knappt jobbat i sitt liv så det är skattebetalarna som står för det mesta.

Om jag ser till underhållet, min del och barnbidrag/studiebidrag genom åren har betalat för det nödvändiga, har mitt ansvar (och glädje!) också varit:

Väcka på morgonen, se till att de kommer till skolan, handla och laga all mat och lärt dem laga mat, tvättat alla kläder, städat deras rum och lärt dem städa, uppfostrat, kammat hår, badat dem och lärt dem hygien, läst läxor, åkt på resor, fixat och följt med på fritidsaktiviteter, tagit dem till tandläkaren, tagit dem till doktorn, köpt födelsedagspresenter och julklappar, fixat ett sparande, hållt kontakten med släkten, kramat, tröstat, pussat, hjälpt dem med bekymmer, vi har lekt och busat och skrattat och gråtit tillsammans.

Men visst, detta överväger ju inte att pappan faaaktiskt betalar underhåll! Bara man betalar underhåll har man gjort sitt. Yep. Då ska man ju inte behöva göra nåt extra, som tex be en mamma om att skicka med en jacka, eller köpa en själv! Det är ju att gå för långt! Ansvaret slutar med underhållet, punkt.

• Anonym (Emsie)
    olof 45 skrev 2024-04-03 10:45:01 följande:
    Jag är bara realist. Jag vet att itne alls kan räknas i kronor och ören, men jag vet också till 100% att man inte bör skapa bråk om det saker som KAN räknas i kronor och ören, för det är sällan värt det - särskilt som just dessa regler finns nerskrivna svart på vitt. Vad man "tycker" väger väldigt tunt då.

jag tycker man ska minimera konflikter för barnens skull. Och att då skapa bråk med pappan för att man itne pallar att köpa ett par extrabyxor eller räcka över en kasse/ryggsäck med ytterjacka och skor? Nej, då gör man itne sitt som skilsmässomamma. 

Med det säger jag itne att pappan är årets pappa, långt ifrån! Jag skiljer på de två diskussionerna. Mamman kan bara kontrollera vad hon själv gör! Så det som faktiskt ligger på hennes ansvar, borde hon ta stolthet i att utföra felfritt. DET är att göra det bästa av situationen, och sätta sitt barns behov först. Tycker jag :)
    I alla mina inlägg har jag skrivit att mamman bör ta på kläder efter väder.

Det som stör mig är de som anklagar mamman för att hon tycker att pappan ska ta mer ansvar eller skriker om umgängessabotage.

Barnet vill inte till pappan för att PAPPAN skällde på honom, inte för att han inte hade tillräckligt med kläder på sig. 
  • Anonym (Emsie)

Lll pappan var dock inte sådan när barnen föddes utan det kom senare, när de blev lite äldre. Men visst skulle jag ha siat in i framtiden, dumma mig.

• Anonym (Emsie)

Och jag är inte bitter faktiskt även om det låter så. Jag har två underbara barn hos mig 100% medan han är bitter över att de aldrig träffas.

• Anonym (Emsie)
    Anonym (Lll) skrev 2024-04-03 10:54:48 följande:
    Jag tänkte bara eftersom du skrev att han nästan aldrig har jobbat i sitt liv. Men då hade han väl ett bra jobb med god inkomst när ni var gifta. Jag ber om ursäkt. 
    Vi var inte gifta men han hade en inkomst då, ja. 
  • Anonym (Emsie)
    EpicF skrev 2024-04-03 12:34:26 följande:
    Man har gjort sitt till barnets försörjning enligt lagen. Vilket är det folk går efter. 

Men ansvar över ett barn är långt mycket mer än att stå för försörjningen, oavsett om det är genom att betala underhåll eller med "egna" pengar. 
    Jag var ironisk det sista. Hela mitt inlägg var ju att ansvar över ett barn sträcker sig över underhållet.

Alla som säger att betalar en förälder underhållet har den gjort sitt.
    Medan om den förälder som får underhållet BÅDE betalar och tar hand om övrig omsorg av barnet.
Svar på tråden Vem ska köpa kläder?