Vem ska köpa kläder?
Hur ofta är barnet hos pappan? Är det varannan helg tex så ska pappan ansvara för det barnet behöver där, men om de bara träffas en gång i kvartalet utomhus så tycker jag du ska skicka med kläder som behövs de dagarna.
Hur ofta är barnet hos pappan? Är det varannan helg tex så ska pappan ansvara för det barnet behöver där, men om de bara träffas en gång i kvartalet utomhus så tycker jag du ska skicka med kläder som behövs de dagarna.
4-5 dagar i veckan, på vilket sätt? Hur många timmar, äter barnet där, sover han över?
Om han är där så mycket så ska såklart pappan stå för saker i hemmet, men det kan också vara så att han då inte ska betala fullt underhåll.
Skola och socialtjänst bryr sig knappast om lite fläckar på kläderna så länge de är rena.
Har du/ni kontakt med socialtjänst som sagt att barnet inte får leka ute och bli smutsigt?
Sedan blir väl ett par jeans lika smutsiga som ett par mysbyxor så det problemet kvarstår ju ändå.
Fast ni som anser att pappan gjort sin plikt genom att betala underhåll:
Mina barns pappa har betalat genom FK. Han har knappt jobbat i sitt liv så det är skattebetalarna som står för det mesta.
Om jag ser till underhållet, min del och barnbidrag/studiebidrag genom åren har betalat för det nödvändiga, har mitt ansvar (och glädje!) också varit:
Väcka på morgonen, se till att de kommer till skolan, handla och laga all mat och lärt dem laga mat, tvättat alla kläder, städat deras rum och lärt dem städa, uppfostrat, kammat hår, badat dem och lärt dem hygien, läst läxor, åkt på resor, fixat och följt med på fritidsaktiviteter, tagit dem till tandläkaren, tagit dem till doktorn, köpt födelsedagspresenter och julklappar, fixat ett sparande, hållt kontakten med släkten, kramat, tröstat, pussat, hjälpt dem med bekymmer, vi har lekt och busat och skrattat och gråtit tillsammans.
Men visst, detta överväger ju inte att pappan faaaktiskt betalar underhåll! Bara man betalar underhåll har man gjort sitt. Yep. Då ska man ju inte behöva göra nåt extra, som tex be en mamma om att skicka med en jacka, eller köpa en själv! Det är ju att gå för långt! Ansvaret slutar med underhållet, punkt.
Lll pappan var dock inte sådan när barnen föddes utan det kom senare, när de blev lite äldre. Men visst skulle jag ha siat in i framtiden, dumma mig.
Och jag är inte bitter faktiskt även om det låter så. Jag har två underbara barn hos mig 100% medan han är bitter över att de aldrig träffas.