Inlägg från: Nässelfjärilen |Visa alla inlägg
  • Nässelfjärilen

Problem med hormonspiral

Jag har provat två olika hormonspiraler och även fast jag aldrig hade blödningsproblematiken så hade jag andra problem som tillslut gjorde att jag tog ut spiralerna. Aldrig mer.

Jag fick stora stora finnar på rygg, axlar och bröstkorg och även mycket i ansiktet. Låter som ett icke-problem men vad det tog på mitt självförtroende. Det var inte enstaka små finnar som var lätta att täcka utan de på ryggen kunde bli lika stora som en 10-krona och skrikande röda. Och så var det många. Jag har fortfarande ärr från den perioden. Första spiralen hade jag ett år, för jag tänkte att det skulle gå över när kroppen väl vant sig men så var inte fallet. Bara en vecka efter att jag tog ut spiralen så lugnade det sig och jag fick inga nya finnar.

Provade en annan variant, som skulle ha ännu mindre hormoner. Men nej, samma visa där. Den här gången tog jag ut spiralen efter ca. 8 månader. Aldrig igen. Min kropp klarar helt enkelt inte av det. 

Som sagt, hormonspiraler är inte för alla. Det är värt att testa men inte värt att behålla om det endast ger en besvär.

Svar på tråden Problem med hormonspiral