Inlägg från: Anonym (Irriterad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Irriterad)

Problem med hormonspiral

Hej,
    Vill veta om fler har samma eller liknande problem och om det går över.
    Har Mirena hormonspiral sen mitten på december. Första månaden var väldigt smärtfri, blödde i det närmaste inget om än en del samlagsmärta.
    Efter det kom dock blödande igång, rätt rejäla menskramper och ömma äggstockar i snitt tre veckor i stöten, en vecka blödningsfri och så kommer det igång igen. Vissa dagar väldigt lite blod, har inga kramper då, men nästa dag mer blod och också kramper. 
    Upplever också att jag är mycket mer känslig för penetrerande sex, det gör ärligt skitont om han är för stor/ stöter för djupt. Har alltid varit känslig i doggy men nu kan de råka stöta till i andra ställningar också och det gör det lixom att jag drar mig lite för sex och är avvaktande när vi har det. Skitirriterande för jag gillar verkligen sex och vill vara lika aktiv som jag  normalt har varit. Smärtan sitter också i längre än vad den gjorde innan spiralen upplever jag.

Hur som helst, igår var jag blödningsfri hade sex och började sen blöda som en tok med ordentlig mensvärk. 
    Kommer det gå över nån gång eller ska jag ge upp den här spiralen? Är i övrigt nöjd. Inga problem med humörsvängningar, ökat ett par kg i vikt men acceptabelt. Men det här jävla blödandet! Blir galen. 

• Svar på tråden Problem med hormonspiral
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (-) skrev 2024-04-01 10:10:42 följande:

Jag har testat båda spiralsorterna och de fungerade inte, fick ont, blödde nästan konstant, bara att plocka ut. Det passar inte alla. Jag blev såååå rekommenderad att testa spiral, men nej, inte för min kropp, tydligen. Nöj dig inte, så här ska du inte ha det. Eller ni ha det, för den delen. 

Jag tänker hur länge ska jag vänta på att det kanske börjar funka? Läser om en del som haft blödningar sex månader och sen gick det över (är ju drygt halvvägs tänker jag).
    Fördelen är att mitt huvud mår mycket bättre nu. Hade piller innan och fick jätteproblem med depression (har ätit det i omgångar och samma har hänt tidigare) och gick upp enormt i vikt av p-stav. 
    Och är inte i en position i livet där det vore lämpligt att inte ha någon form av preventivmedel (samt ser fram emot något som gör mig blödningsfri). Ppiller var guld av den anledningen, ingen viktökning, blödde typ 3-4 dagar väldigt lite utan mensvärk och visste alltid exakt när. 
    Men mitt huvud fixade det inte. 
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (Emma) skrev 2024-04-01 10:45:17 följande:

Jag har spiral, haft den sen november 22 så 1 år 4 månader. Fick också höra att man kunde ha blödningar 6 månader och sen skulle de upphöra. Jo tjena.... Nu har jag varit blödningsfri 2 veckor så kanske det äntligen upphört. Före det här så hade jag tur om jag nån gång var blödningsfri 2-5 dagar. 

Men gud. Att du inte ger upp😳
    Hur funkar sex? Är väl mest det jag saknar spontaniteten i plus att mensvärken är gräslig. Det var nog så här utan pmedel också men jag har hunnit förtränga det 😂

Håller tummarna för dig
  • Anonym (Irriterad)

Kom på en sak. Jag har ppiller kvar. Tänk om man skulle prova äta de samtidigt för att bli blödningsfri? Och sen sluta med dem igen. 
    Fattar så klart att man inte ska mixtra med kroppen men vad kan hända under en begränsad tid? 🤔

Svar på tråden Problem med hormonspiral