Inlägg från: Anonym (vet inte) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vet inte)

Är det vanligt att man väljer partner som är "good enough"?

Jag vet inte om det är vanligt eller ej.. Jag är gift och min man sa en gång till mig att varför han varit "singel" "så länge" som han varit var för att om han skulle gifta sig och eventuellt kunna få barn med sin fru, att hans krav var att det skulle vara med hans livs kärlek. Han har egna erfarenheter, sett/hört, där han har vad jag misstänker är "inside information" om de som har "nöjt sig" (good enough). Han ville inte vara en av dem. Jag har frågat honom om han vill berätta mer om det, var han fått den uppfattningen ifrån, men det vill han inte. När vi hamnade i en kris och jag var på väg ut, skulle skiljas, sa han att han kunde i alla fall säga att han en gång varit gift med sin livs kärlek (mig då). 

• Anonym (vet inte)
    Anonym (Mx) skrev 2024-04-01 10:11:48 följande:

Det finns många som nöjer sig, men ingen av dessa säger det.. då är man socialt efterbliven. Alla, precis alla, säger att en nuvarande partner är unik och den bästa  på denna jord.

Jag tror det med, de sågar inte av den gren de sitter på, men jag tror också faktiskt att för riktigt nära så säger de sanningen, och då är det ett förtroende som ges, som inte är tänkt att brytas. 
  • Anonym (vet inte)
    Anonym (Mx) skrev 2024-04-01 10:26:05 följande:
    Ja, om man nu valt den bästa på denna jord. Varför klagas det så mycket på partners till riktigt nära bekanta isåfall.
    Ja, säg det? En gissning är att de vägt för- och nackdelar och tror sig inte kunna få bättre? 
  • Anonym (vet inte)
    Anonym (Inte i början, senare kanske) skrev 2024-04-01 11:42:22 följande:
    Är väl skillnad på att bli kär och attraherad av en person och då leva i förälskelse perioden men att efter flera år med vardagsliv och småbarns liv klaga på saker, en del väljer då att separera men en del fortsätter att vara tillsammans, kan vara både att det är lättare än att separera med barn, flytta osv eller att man klagar på vissa saker men ändå är nöjd med annat.
    Det är väl inget konstigt att kärleken ändrar sig under flera år i ett förhållande, det betyder ju inte att man var kär när man träffades.

Nej jag tror att det absolut finns folk som bara tar någon och nöjer sig men de flesta tror jag är verkligen kära i dom som dom inleder förhållande med.
    Att jag tror det är för att de flesta jag känner inte har haft svårt att hitta någon
    och tar det slut blir dom kära på nytt.

Tror alla jag känner klagar ibland på situationer, inget är väl alltid på topp?
    vore konstigt om inget någonsin var fel eller jobbigt när man lever i hop i vardagsliv med barn, om inget någonsin var fel då skulle jag reagera och verkligen tro att man mörkade något, vem lever i ett lycklig rosenrött förhållande hela tiden?
    Den som säger det är nog inte ärlig. Ingen är perfekt så man kommer ju alltid
    hitta saker hos sin partner man inte gillar trots att man älskar varandra.
    Jag är med dig. Jag har aldrig hört någon uttrycka det som att de valt från början en partner utifrån good enough. Min man påstår sig veta mer, men säger inget mer om det, så jag famlar i det mörka med hur ovanligt/vanligt det är och varför man gör så, även om jag kan gissa på rätt friskt här kan jag vara helt ute och cykla. Krävs väl att de som från början gjort valet utifrån good enough är så snälla och berättar varför. Alla de jag känner, eller kanske mer korrekt tror mig känna, väljer partners de blir kära i, och någon man blir kär i är självklart ingen good enough utan the one. 
Svar på tråden Är det vanligt att man väljer partner som är "good enough"?