Inlägg från: Anonym (Inte i början, senare kanske) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Inte i början, senare kanske)

Är det vanligt att man väljer partner som är "good enough"?

Man är inte ständigt förälskad i ett förhållande men alla jag känner har varit förälskade i sina partners när man träffades, ingen jag känner liksom jag själv skulle bara vara ihop
    med någon för att utan man blev kär, det gäller både män och kvinnor sen kan 
    dom som separerat innan dom gjorde det känna annorlunda innan det men 
    nej ingen skulle vara tillsammans med någon dom inte kände något för, då är man heller ensam.
    Visst finns det personer som har svårt att hitta någon och då kanske tar någon
    good enough men att det skulle vara vanligt nej det är inget som är vanligt bland
    folk jag umgås med och tror inte alls att det är så vanligt, däremot kan man stanna kvar i ett dåligt förhållande pga olika orsaker eller känna good enough 
    för att stanna men att det var i början av förhållandet tror jag inte alls är vanligt.

Anonym (Mx) skrev 2024-04-01 10:26:05 följande:
    Ja, om man nu valt den bästa på denna jord. Varför klagas det så mycket på partners till riktigt nära bekanta isåfall.
    Är väl skillnad på att bli kär och attraherad av en person och då leva i förälskelse perioden men att efter flera år med vardagsliv och småbarns liv klaga på saker, en del väljer då att separera men en del fortsätter att vara tillsammans, kan vara både att det är lättare än att separera med barn, flytta osv eller att man klagar på vissa saker men ändå är nöjd med annat.
    Det är väl inget konstigt att kärleken ändrar sig under flera år i ett förhållande, det betyder ju inte att man var kär när man träffades.

Nej jag tror att det absolut finns folk som bara tar någon och nöjer sig men de flesta tror jag är verkligen kära i dom som dom inleder förhållande med.
    Att jag tror det är för att de flesta jag känner inte har haft svårt att hitta någon
    och tar det slut blir dom kära på nytt.

Tror alla jag känner klagar ibland på situationer, inget är väl alltid på topp?
    vore konstigt om inget någonsin var fel eller jobbigt när man lever i hop i vardagsliv med barn, om inget någonsin var fel då skulle jag reagera och verkligen tro att man mörkade något, vem lever i ett lycklig rosenrött förhållande hela tiden?
    Den som säger det är nog inte ärlig. Ingen är perfekt så man kommer ju alltid
    hitta saker hos sin partner man inte gillar trots att man älskar varandra.
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-04-02 15:07:22 följande:

Jag har i alla fall sett många gånger att män som mig (som aldrig haft nån) ska nöja sig, vi ska sänka våra krav, eller leva ensamma resten av livet. Jag var t ex kär i en yngre tjej, och jag kan inte gå omkring och tro att jag ska få en 20-årig modell. Den tjejen var varken modell eller såg ut som en, och så var hon äldre än 20. 24, men ansågs inte vara vuxen. Hon jobbade som sagt inte som modell. Hon hade ett vanligt jobb.

Ingen här har sagt att män ska sänka sina krav, frågan är om många tar en person som är good enough, alltså deras eget val inte av någon annans påtryckning
    Tråden handlar inte om att säga till  någon att sänka sina krav utan om man själv har gjort det eller om det är vanligt att folk dvs både kvinnor och män kan göra det.
    Gäller alltså om både män och kvinnor har blivit ihop med någon good enough, inte att man ber eller säger till någon att göra det inte heller att det skulle handla om enbart män. 
    Tråden handlade heller inte om att andra hade åsikter om ens val, det har heller ingen skrivit något om.
    Tråden handlade inte heller om åldersskillnad.

Så frågan gällde om det är vanligt att man väljer någon good enough, inte vad andra hade för åsikter om ens val.

Du kanske kan svara på den på den frågan?
    Tror du att det är vanligt? 
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-04-02 16:16:22 följande:
    Jag har inte läst alla svar i tråden, men här på FL så är det många som sagt att män ska sänka sina krav, ta det han får.
    Jag vet inte hur andra gör. Jag tackade nej till kvinnor som var intresserade, för de kändes inte rätt för mig. De var "good enough", men inte tillräckligt. Jag ville helt enkelt inte ha förhållanden med dom.
    Men du tar som alltid upp saker som inte ingår i frågan ts ställer, kanske ska läsa fråga och svar då.
    Det handlade inte om andras åsikter och du behöver inte alltid ta upp dom unga kvinnorna som det inte blev något med för massor av år sedan.
    Alla har hört om dom i flera år nu, vi har alla varit där men vi ältar inte dom vi fått nobben av, det händer de flesta av oss någon gång.

Nej inte bara män som för höra att dom kanske måste tänka om när man vill dejta någon om man försökt i flera år. Kvinnor får också höra det om dom är singel, över 50 och aldrig haft ett förhållande. 
    Men nu handlade det ju inte om det i tråden. Det är så ofta du svarar på annat än frågan i tråden handlar om. 
Svar på tråden Är det vanligt att man väljer partner som är "good enough"?