Inlägg från: Anonym (Cindy) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Cindy)

Krav på vuxet barn?

Tycker inte att din son gör något fel just nu. Han pluggar, får ok betyg och slappar på helgerna. Inget konstigt med det. 

Det är klart att han inte har ansvar för ert trädäck och annat i huset. Det är ditt hus. 

Du får göra klart för honom att han har haft sitt sista sommarlov och förväntas jobba eller plugga efter examen och även bidra till hemmet ekonomiskt. 

• Anonym (Cindy)
    Anonym (S) skrev 2024-04-01 12:08:27 följande:

Det är nog lite sent att komma på detta nu. Hur kan du inte låtit han tagit mer ansvar innan? Det är du som tillåtit han att bli så slö, inte hans fel. det du kan göra är att sluta med markservicen. 

Jag tänker att man måste låta barnen lära sig att ta ansvar i för olika saker i olika åldrar, så dom inte lär sig att någon annan gör allt. Tex. varje kväll städar jag 1,5 ringens rum tillsammans med henne. Jag ger henne saker och säger städa och samtidigt städar med henne. Min 6 åring städar rummet utan att jag ens behöver be om det. Det är det sista som händer hos oss på kvällarna. Rummen ska vara städade inför natten. Nyligen har 6 åringen fått börja bädda sängen på morgonen. Efter vi har ätit ska hon ställa sin tallrik på diskbänken. När hon blir runt 10 år ska hon få lära sig tvätta och runt 12 års ålder känns det rimligt att hon kan tvätta sina kläder själv med lite hjälp att komma ihåg bara. Sen efter nägra år till s får hon sköta det själv. Samma med matlagning då får hon lära sig att ta mer ansvar för varje rå som går. Det handlar inte om vad som blir smidigast för mig. Det handlar om att uppfostra barnen att lära sig att ta hand om sig själv. Detta måste man göra från tidig ålder utan att ha för höga krav såklart. Mer och mer ansvar ju äldre de blir. Jag ser mig inte som en betjänt som ska sköta all markservice. Ser mig som en förälder som måste lära mina barn om viktiga saker i livet. Vill att de ska bli självständiga och kunna laga mat, städa, ta hand om sin hygien, vakna själv på morgonen när de är unga vuxna. 

Tycker det påriktigt det är skrämmande med föräldrar som curlar sönder sina barn och sen blir förvånad över att barnen stänger in sig p rummen och inte har någon motivation till att göra något. De beter sig som de genomgår världens deprission. Sett detta med egna ögon. Vet en i 40 års åldern som fortfarande blir curlad av en mamma som lagar mat, tvättar, väcker på morgonen. 40 åringen beter sig som fin tonåring. Sover bort hela dagarna, stänger in sig på sitt rum och smiter undan allt ansvar. Gör du inget kommer detta fortsätta år efter år. Du har bara gjort det svårare för dig. Din tonåring kommer chockas istället för att slpngsamt under hela uppväxten lära sig allt han borde lärt sig då.

Ja, gud vad enkelt allt kommer att bli när ditt barn är tonåring och kan allt redan! Eller så blir ditt barn en butter tonåring som så många andra och orkar inte/glömmer/har ingen lust/svarar oförskämt osv. 

Det är som natt och dag att ha en käck sexåring som städhjälp jämfört med en sur 15-åring. Men det kommer du själv bli varse. 
Svar på tråden Krav på vuxet barn?