Inlägg från: Anonym (Pappa till tre barn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pappa till tre barn)

Krav på vuxet barn?

Det är ju till stor del du som skapat din son genom ditt engagemang som förälder. Sen förstår jag att det är mycket svårare att vara en bra förälder idag när samhället också ställer låga krav på barn. Det börjar redan i förskolan och fortsätter i skolan. Det finns även mycket mer konkurrens om barnens uppmärksamhet i och med Internet. 

Sen bör man även tänka på att att riskmedvetandet inte är färdigutvecklat förrän vid 25 års ålder.

Anonym (Öh) skrev 2024-03-31 03:37:43 följande:
    Ställer samhällett låga krav? Jsg rycker precis tvärtom. Skyhöga krav i skolan, höga krav för att få jobb mm
    Jag håller med om att det är mycket svårare att få jobb idag. Skolan är svårare ur vissa perspektiv. Men uppväxten och uppfostran är mycket slappare idag. Föräldrar och förskola är för dålig på gränssättning idag. Det ger barnen en dålig grund för skola och vuxenliv. 

Faktum är att om man går tillbaka till 90-talet så var elever bättre i skolan. Och en stor skillnad är hur synen på uppfostran förändrats. På 90-talet underskattade högstadieelever sin egna förmåga. Det gjorde att de ansträngde sig mer.
    Barn som gick i högstadiet 10 år senare överskattade sin förmåga. De ansåg sig redan väldigt bra och hade inte samma incitament att anstränga sig. Fast de var kunskapsmässigt en årskurs efter eleverna som gick i högstadiet 10 år tidigare.

Föräldrar och förskola behöver vara mycket mer bestämda mot sina barn. Tydliga gränser. Inte ge med sig på barnens tjat. Begränsa nöjen, speciellt skärmtid. Låta barnen ha lite tråkigt varje dag. Lära dem att anstränga sig. Acceptera att barn gråter och skriker som en del av utvecklingen när de är små. Osv.
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-31 10:51:10 följande:
    Jag ser mest att han sover/vilar massor.
    Vad gör han på kvällar och nätter? Ett vanligt problem är att mobilen, datorn eller surfplattan stör sömnen vilket inte alls är bra.
Svar på tråden Krav på vuxet barn?