• Anonym (1)

Behöver tips för att bli en bättre förälder...

Baka en kaka
    Plantera en solros, grönsaker, blommor
    Måla något, ägg?
    Gå en promenad
    Läs en bok
    Kratta i trädgården
    Städa garaget 
    Gå på auktion eller loppis

Barn gillar att vara med, känna sig delaktiga. Fråga vad dom tycker, låt dom hjälpa till.

• Anonym (1)
    Anonym (TS) skrev 2024-03-30 22:04:13 följande:
    Jag säger att jag älskar dem, ofta. Men vill att de ska känna det, mer än att det bara är ord. Tack för de övriga tipsen!
    Anonym (Lisa) skrev 2024-03-30 19:17:08 följande:
    Alla aktiviteter man gör med sina barn behöver absolut inte alltid kosta pengar!

Det finns massor med saker som inte kostar en krona som barn brukar uppskatta att man hittar på tillsammans med dom. från vardags aktiviteter till helg eller semester aktiviteter som inte kostar skjortan eller som är helt gratis.

Det viktigaste är väl att man umgås med sina barn..inte hur dyra deras aktiviteter är!?

Prata om saker som dina barn vill och försöker prata om med dig först o främst..
    Drar dom upp något så vill dom antagligen prata om just det och vill kanske att du ska ställa mer frågor om just det..
    Ja precis. Att det finns aktiviteter är jag medveten om, men i trådstarten frågar jag ju om råd om VILKA aktiviteter man kan göra hemma t ex.

De pratar inte så mycket om saker med mig. Det blir mest vardagligt som jag sa, t ex hur skoldagen varit. Jag vill att de ska känna att de kan prata med mig om andra saker, men jag vet inte hur?Det är ju just dessa vardagsgrejer jag är ute efter. Som det är nu är de mest på sina rum och spelar. Vill inte bli störda. Vi bakar ibland tillsammans, men de vill sällan/aldrig vara med och laga mat. Båda har NPF diagnoser och vi äter sällan alla tillsammans som en familj. 
    Jag upplever att grunden som är lagd är för distanserad. Jag har varit väldigt nära, känslomässig och omfamnade som förälder när de varit mindre. Men nu när de är större med egna åsikter och viljor så känns det svårt att komma nära. Har hört att min egen mamma var väldigt kramgo när jag var liten, men det är inget jag minns. I tonåren skrek hon mest, luggandes och tryckte ner en. Jag vet inte hur en mor/son eller mor/dotter relation fungerar i de äldre åren, typ från 10 år och uppåt. 
    Jag brukar försöka prata, men de muttrar till svar. Försöker vara på deras rum för att umgås, men de vill inte ha mig där. Vi kramas ibland, men det är typ det. 
    Anonym (1) skrev 2024-03-30 20:28:53 följande:

Baka en kaka
    Plantera en solros, grönsaker, blommor
    Måla något, ägg?
    Gå en promenad
    Läs en bok
    Kratta i trädgården
    Städa garaget 
    Gå på auktion eller loppis

Barn gillar att vara med, känna sig delaktiga. Fråga vad dom tycker, låt dom hjälpa till.

Allt det där brukar de vara med på. Men det händer typ en gång per år att garaget städas, att blommor planteras, trädgården krattas. Böcker vill de inte lyssna på. Loppis går vi på ibland, men bara ena barnet som är intresserad. 

Det är mer vardagsgrejerna jag är inte efter. T ex vad gör man en vanlig torsdagskväll efter jobb och skola?

Våra vardagskvällar med 12- och 14-åring ser typiskt ut så här. Hämta från respektive träning (de åker själva till träningen). Ibland handla tillsammans med det barn där det passar bäst i tid. Laga mat och förbereda middag. 14-åringen är lite mer matlagningsintresserad men även 12-åringen kan laga maten. Den andra dukar och gör i ordning sallad. Sen äter vi tillsammans och hjälps åt med att plocka undan. 

Efter middagen spelar vi ofta spel, typ kort eller brädspel. Ibland tittar vi på något program tillsammans, dom gillar Mästarnas mästare, Bäst i test till exempel. Enstaka gång behöver något barn hjälp med något skolarbete.

Ibland kan någon av dem vilja baka något. Om man väljer något som inte behöver jäsa så går ju det ganska fort.

Är inte er utmaning NPF-diagnoserna? Vet inte mycket om det själv, men du kanske får bättre tips om du startar en tråd där diagnoserna framgår i frågeställningen?

Svar på tråden Behöver tips för att bli en bättre förälder...