Anonym (TS) skrev 2024-03-31 12:51:00 följande:
De går på mellanstadiet.
Jemp skrev 2024-03-31 04:37:55 följande:
Jag undrar också hur gamla dina barn är?
Det bästa sättet att prata med sina barn/ta del av vad de tänker på, tycker jag är antingen vid läggdags (kanske främst mindre barn), under bilturer eller på promenad.
Mina barn är nog lite yngre än dina, äldsta går i lågstadiet. I helgen har vi tagit en promenad, spelat spel, de har hjälpt till i trädgården, yngsta har påskpyntat, vi har byggt lite?
För att komma närmre dem, börja med deras intressen. Be att de visar dig sitt spel tex. Lyssna på det de berättar.
Ett tips som tar upp just detta är också föräldrakurser, tex abc som sträcker sig upp till tonåren. Den hänvisar mycket till boken fem gånger mer kärlek. Med känsla för barns självkänsla är en annan bra bok.
Jag har läst mycket böcker bland annat den du nämner men också Barn som bråkar och Med känsla för självkänsla m m. Gått en del kurser både via våran föräldravård såsom ABC, en kurs i NPF, gått Strategi som är en kurs för föräldrar till barn med adhd även gått på en del föreläsning bl a hur man pratar om känslor med barn, npf-föreläsningar, unga på nätet osv.
Men tycker det är svårt att applicera i vardagen. Speciellt med barn med npf. Det är svårt att få till en struktur kring middagarna. De är selektiva i maten och äter ofta olika rätter. De vill gärna äta i fred då de har svårt att koncentrera sig vid matbordet och vill ogärna prata vid matbordet.
Vi körde hittaut förra sommaren, tog de mesta inom "normal" terräng. Men de blir hyper och vill ta alla på en gång, så vi körde i princip två heldagar och sen blev de less. Hade gärna sett att vi tog vissa då och då så man har aktivitet under ett par dagar.
Men som sagt, vi gör en del aktiviteter sådär. Är mer i vardagen. Typ ek vanlig kväll mitt i veckan. Vad gör man? Är en del med matlagning, städ och tvätt som tar tid.
Det finns ju många olika saker man kan hitta på både till vardags och helg som barn brukar uppskatta..Allt ifrån små spontana aktiviteter till mer planerade aktiviteter.
Några ex som barn brukar gilla.
Att hjälpa till hemma och ex baka, laga mat, fixa hemma, i trädgården, osv.
Snickra eller sy olika saker, eller gör något annat pyssel, gör egna smycken, måla en egen tavla, gör saker som passar till present, till semestern, till högtider, osv.
Att göra och sen ha gjort egna saker brukar barn tycka om, ja även vi vuxna.😄.
Spela olika spel..Enkla sällskapsspel/datorspel till lite svårare spel som kan spelas inne eller ute..Och det finns ju en uppsjö olika inne/utespel där vissa är bra för att lära sig olika saker som ex "Alfapet" "frågespel" och mer lättsamma spel som "kortspel", "fia med knuff", osv..
Spel som man kan spela ute som tex "Boccia" "Pilkastning" (går ju kasta pil inne också), "krocket" osv, osv..
Börja med en ny sport, eller gör olika lite mer aktiva aktiviteter.
Kan vara allt från promenader, yoga, jogga, bollspel, kasta frisbee, rida häst, osv..
Något ni kan göra oftare och något ni eller barnen kan göra nån gång i veckan..
Kanske något som tar lite tid att bli duktig i och något där ni kan sätta lite olika roliga mål som en extra morot för barnen..
Ni/barnen (där du kan vara med som stöd) kanske kan lära er något helt nytt.
Kan vara allt möjligt..Beroende på vad dom/ni är intresserade av o tycker är roligt.
Allt från att lära sig rida häst, kasta pil, skjuta med luftgevär, till ett nytt språk, osv..