Behöver tips för att bli en bättre förälder...
Et du vad? Slappna av. Spring inte runt för mycket. Stressa inte över aktiviteter.
Aktiviteter är roliga. Absolut. Om det inte blir för mycket.
Jag tänker då och då på min barndom och mina föräldrar. När jag gör det kan jag visst tänka på när vi var på Grönan och ALV och Disneyworld och att det var roligt en stund. Men det jag minns, det jag älskade min ffa mamma för? Tusentals kvällar ihopkurad bredvid henne i sängen när hon läste sagor. Hundratals dagar då vi stod bredvid varann och lagade mat och bakade. Lika många då hon låg i soffan och bara existerade när jag spelade tv-spel eller såg film. Alla frukostar och middagar då vi satt och löste melodikrysset och a-korsordet i Allers tidning. Alla frukostar och middagar då samtal bara gick, om vad som än hände i livet eller världen. Från det banala som vad man läste och vilken glass man ville köpa från glassbilen till allvarliga saker som krig och läxor och framtidsdrömmar.
Jag kommer inte ihåg Grönan och ALV och Disneyworld som en del av minnena av min mamma. Men vet du vad jag minns? Hur hon luktade. Hennes röst. Hur hennes steg lät när hon gick genom huset. Hur det kändes när hon försökte reda ut mitt hopplöst länga, toviga hår på kvällarna. Jag vet att hon älskade Beatles och Roxette och katter och aldrig orkade läsa Sagan om Ringen.
Du kan vara en bra mamma, som strösslar äktiviteter och presenter över dina barn. Eller så kan du vara en bra mamma som strösslar vardagstid och personlighet över dina barn. Bäst är väl atg hitta en balans, men snälla, tro inte att vardag inte duger, för det gör den. Du finns ju där.