Inlägg från: blomman 2 |Visa alla inlägg
  • blomman 2

Barnskötare

Du som arbetar som barnskötare, kan du berätta lite kring hur din dag/ vecka ser ut?
    Vad är det positivaste med att arbeta som barnskötare i jämförelse som förskollärare?
    Är det stor skillnad på arbetsbelastningen mellan olika förskolor ( om du har bytt arbetsplats) och hur stressigt är det?
    Slutligen, är det mycket kvällsmöten och tar du med dig jobbet hem pga tidsbrist på arbetsplatsen?

Har du bra arbetstider? 
    Är lite nyfiken då jag kanske vill pröva något annat lite längre fram.

• Svar på tråden Barnskötare
  • blomman 2
    Anna7719 skrev 2024-03-28 08:04:50 följande:

Barnskötare tjänar mindre än en förskollärare.
    Hos oss arbetar man i arbetslag/team.
    Det innebär att förskollärare har ansvar för undervisningen, samtalsunderlag mm.
    MEN barnskötare blir ofta deligerad och gör i princip samma arbetsyäuppgifter som en förskollärare i praktiken, fast med mycket sämre lön 
    En dag på förskolan Jan se ut som hos oss.
    Öppnar 6 och stänger 18.30.
    Frukost 8-8.30 
    Frilek 8.30-9.30
    Samling/frukt 9.30- 9.45.
    9.55-11 jobbar vi i grupper med tema 3 dagar i veckan/går ut efter grupp.
    11.30 äter vi lunch
    12-14 vilar de som behöver, övriga läser böcker/pusslar/pysslar.
    Kul 14 äter vi mellanmål
    14.30 går alla ut/slås ihop.

Hos oss har vi strukturschema över samlingsansvarig, dukning, hallmöbel, planeringar, möten, avdelningar, blöjbyten mm

Om du inte är barnskötare så läs till förskollärare.
    Samma arbetsbelastning men skiljer mycket i lön

Tack!
    ja jag känner till den stora löneskillnaden mellan barnskötare och förskollärare men har också hört så många som har bränt ut sig och att nyexaminerade förskollärare väljer att gå efter endast några år i yrket.
    Jag lutar mer mot barnskötare då jag inte är purung längre och vill bli klar med utbildningen på kortare tid men klart lönen är lockande som förskollärare, konstigt då du menar att man i princip gör samma jobb i praktiken??!! 

Svar på tråden Barnskötare