blomman 2 skrev 2024-03-28 09:34:14 följande:
Tack!
ja jag känner till den stora löneskillnaden mellan barnskötare och förskollärare men har också hört så många som har bränt ut sig och att nyexaminerade förskollärare väljer att gå efter endast några år i yrket.
Jag lutar mer mot barnskötare då jag inte är purung längre och vill bli klar med utbildningen på kortare tid men klart lönen är lockande som förskollärare, konstigt då du menar att man i princip gör samma jobb i praktiken??!!
De praktiska arbetsuppgifterna är desamma. Barnen är ju där och behöver tas om hand, lekas med, bytas blöjor på, tröstas, ha hjälp med diverse saker som påklädning och lunch osv. Ljudmiljön, gruppstorleken och bemanningen är ju precis densamma för båda yrkesgrupper.
Däremot ligger nog förskollärarens stress mycket i att de har huvudansvaret för att planera undervisningen, följa alla barns utveckling, utvecklingssamtal, leda och handleda sina barnskötarkollegor, delta på diverse möten osv. Så även om de praktiska uppgifterna är samma så kan den mentala delen av arbetet vara mer påfrestande för förskolläraren.