• grimaserar

    Järnbrist

    Jag låg på strax över 130 i blodvärde när jag startade graviditeten (första kollen), började med järn i vecka 20 varannan dag, och i vecka 25 låg jag på 107. BM var inte orolig utan konstaterade att det var viktigt att jag tog tabletterna, jag började ändå med blutsaft som ett komplement. Nu i vecka 29 var jag på kontroll igen och har gått ner till 92. BM verkade mer orolig nu och har satt mig på att äta järn både morgon och kväll, men efter en vecka känner jag mig fortfarande rätt kass, är så trött och har lätt yrsel mest hela tiden. Känner mig typ lika trött som i början av grav och börjar också bli lite orolig att det inte ska vända. Förstår att det säkert inte är någon fara men känns lite jobbigt eftersom järnvärden är kända för att vara svåra att vända. 

    Någon som också haft järnvärden som inte varit toppen under graviditeten, vad har ni gjort? Fick ni det att vända själva eller blev ni tvungna att ta sprutor med järn på vårdcentral? Hur har ni mått, (än så länge är jag ändå en fungerande människa som klarar att vara trevlig och engagerad på jobbet, men som tyvärr inte har så mycket energi till annat), när gick gränsen för er för att känna att ni var fungerande? Behöver lite tips och pepp, är lite för trött för att tänka rationellt så det här blir liksom ett orosmoment som jag känner att jag inte riktigt pallar. 

  • Svar på tråden Järnbrist
  • Sol5889

    Är inte gravid själv, men hur ser din kost ut? Äter du tillräckligt med mat som innehåller fullvärdigt järn?
    Finns ju olika typer, och vissa livsmedel ska vara bättre än andra att äta.

  • grimaserar
    Sol5889 skrev 2024-03-27 11:53:15 följande:

    Är inte gravid själv, men hur ser din kost ut? Äter du tillräckligt med mat som innehåller fullvärdigt järn?
    Finns ju olika typer, och vissa livsmedel ska vara bättre än andra att äta.


    Så är det så klart, jag tycker att det är lite svårt att diskutera kosten på sådana här ställen, blir så lätt något slags drev där någon tycker si och någon så. Jag har fått stöttning av en dietist och har bett om extra fokus på järn. Så tänkte mer höra hur det varit för andra och vad det är som funkat eller inte funkat för dem :)

    Kanske snarare är ute efter tips och pepp än att diskutera min kosthållning även om jag så klart är öppen för tips om någon kommit på något fantastiskt sätt att få i sig järn som funkar med vad jag kan äta :) 
  • Sol5889
    grimaserar skrev 2024-03-27 14:09:17 följande:
    Så är det så klart, jag tycker att det är lite svårt att diskutera kosten på sådana här ställen, blir så lätt något slags drev där någon tycker si och någon så. Jag har fått stöttning av en dietist och har bett om extra fokus på järn. Så tänkte mer höra hur det varit för andra och vad det är som funkat eller inte funkat för dem :)

    Kanske snarare är ute efter tips och pepp än att diskutera min kosthållning även om jag så klart är öppen för tips om någon kommit på något fantastiskt sätt att få i sig järn som funkar med vad jag kan äta :) 
    Menade inte att du måste berätta för forumet vad du äter. Bara att det är något du kan tänka på, om du inte gjort det redan. :) haha!
  • grimaserar
    Sol5889 skrev 2024-03-27 19:40:54 följande:
    Menade inte att du måste berätta för forumet vad du äter. Bara att det är något du kan tänka på, om du inte gjort det redan. :) haha!
    Aha, ja men absolut, försöker ha koll... Äter två tabletter järn om dagen (stället för 1 varannan) och dricker blutsaft. Och sedan så kämpar jag så klart med att äta så mycket järn som möjligt, kombinera det med citrus och undvika kalcium i samband med järnrik kost/tabletter, för att maximera upptagningsförmågan... Har också slutat med te (kaffe hade jag som tur är redan gett upp iom graviditet) och dricker nu varmt vatten med mynta Obestämd 

    Men än så länge är jag lika förbannat trött, om inte tröttare, men antar att det är svårt att få en tydlig förbättring på en vecka. 
  • Maymom
    grimaserar skrev 2024-04-02 14:59:03 följande:
    Aha, ja men absolut, försöker ha koll... Äter två tabletter järn om dagen (stället för 1 varannan) och dricker blutsaft. Och sedan så kämpar jag så klart med att äta så mycket järn som möjligt, kombinera det med citrus och undvika kalcium i samband med järnrik kost/tabletter, för att maximera upptagningsförmågan... Har också slutat med te (kaffe hade jag som tur är redan gett upp iom graviditet) och dricker nu varmt vatten med mynta  // Obestämd 

    Men än så länge är jag lika förbannat trött, om inte tröttare, men antar att det är svårt att få en tydlig förbättring på en vecka. 

    Leverpastej, blodpudding och grönkål och spenat har du säkert koll på. Kött överlag. 
    Laga gärna mat i gjutjärnspanna, gärna såser med tomat eller annan syra som lyfter järnet.

    Du har ju sjunkit rejält. 92 hade jag efter min förlossning när det var på väg upp efter en kraftig blödning. 

    hoppas du hittar något som funkar.

Svar på tråden Järnbrist