• Anonym (Why)

Lördag som eskalera

Detta blir säkert luddigt men jag hoppas få med det väsentliga.

I lördags var vi båda lediga, jag jobbar annars varannan helg men är sjukskriven så därav ledig. Planen var att storstäda. Sambon sen 4 månader tillbaka (ihop i 9 månader) tyckte det lät trist och köpt hem äl för att göra det roligare (till honom, jag får ej dricka) . Redan vid 8 tar han den första (7.0) . Allt går bra fram tills 14 tiden då ett dispyt uppstår. Den eskalerar så jag går ut. Jag glömde ta med nycklar så jag vänder och hämtar dom, han frågar vad jag gör och jag är dum och säger att jag ska bli upphämtad av en annan kille (så barnsligt av mig, vi är ändå 40+ båda) . Han säger åt mig att stanna, jag går. Blir borta 5 min sen återvänder jag, sätter mig i köket. Han kommer in och efter lite dispyt säger han att om jag åker till en annan kille så kommer han slå ihjäl mig. Jag blir något förskräckt av vad han säger och påtalar att så kan han inte säga men det tycker han. Jag påpekar att det är ett hot och han ändrar sig till att han inte ska slå ihjäl mig utan bara göra mig rullstolsbunden för resten av mitt liv. 
    Dispyten fortsätter inne i sovrummet fram och tillbaka med onödiga ord. 
    Efter ett tag tycker han vi ska sluta bråka och bli sams och jag känner att jag inte orkar bråka så säger fine och tycker han ska spela med sina vänner istället. Han vill då kramas vilket jag inte alls känner för men då anser han vi inte är vänner och vägrar att spela fastän jag ber honom så jag får vara ifred. Dispyten fortsätter och jag ber honom flera ggr att vara tyst men han maler på. Tillslut får jag nog och går ut till vardagsrummet för att vara ifred. Han följer efter och vi fortsätter. Tillslut får jag bara nog och gör det man absolut inte får lov att göra , jag går fram till honom och slår honom ganska kraftigt med handflatan. Sen står jag och väntar på att han kommer ge mig ett slag tillbaka, vilket han gör men med knyten näve. Jag blöder för fullt från munnen och går för att skölja och försöka kyla ner. Är helt chockad över slaget medan han står och rättfärdigar det med att jag slog först. Jag har en rejäl fläskläpp både uppe och nere och känner mig rädd. 
    I efterhand blev han ångerfull och grät och förstod inte själv hur han kunde göra så. Det har gått några dagar nu och jag vet inte vad jag ska göra. Han var ju knappast den enda som gjorde fel, jag gjorde själv många. Vad hade du gjort?

• Svar på tråden Lördag som eskalera
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-05-29 12:35:16 följande:
    Har du tränat så sitter förmågan att försvara dig i ryggmärgen. Själva poängen är ju att träna på en sak så många gånger att det sker per automatik.

Sen hejdar du ju dig så klart om den som angriper inte utgör ett hot. Men det förutsätter att du hinner göra det.
    Om det är så att din reflex är ohejdbar så är det otroligt dåligt. Om ett argt litet barn slår till dig så går det inte att du slår tillbaka via din inlärda reflex. Eller gör du det? Dom som är seriösa med sina hundar tränar dom att inte reagera på snabba rörelser och att bli burdust hanterade, just för att dom inte ska bita på reflex om man t ex tappar ngt i köket. 

Jag tränade kampsport i ett antal år som tonåring och det finns inte på kartan att jag någonsin har slagit någon på reflex. Första knytnävsslaget från det galna exet kom från ingenstans och gjorde så fruktansvärt ont att jag blev satt ur spel i några sekunder. Senare våld gick aningen att parera när jag visste att möjligheten fanns men 50kg+ råstyrka och sjuk aggressivitet rår man inte över inklämd i ett hörn.
  • Anonym (Casanova)
    Anonym (Mia) skrev 2024-05-29 15:55:41 följande:
    Om det är så att din reflex är ohejdbar så är det otroligt dåligt. Om ett argt litet barn slår till dig så går det inte att du slår tillbaka via din inlärda reflex. Eller gör du det? Dom som är seriösa med sina hundar tränar dom att inte reagera på snabba rörelser och att bli burdust hanterade, just för att dom inte ska bita på reflex om man t ex tappar ngt i köket. 

Jag tränade kampsport i ett antal år som tonåring och det finns inte på kartan att jag någonsin har slagit någon på reflex. Första knytnävsslaget från det galna exet kom från ingenstans och gjorde så fruktansvärt ont att jag blev satt ur spel i några sekunder. Senare våld gick aningen att parera när jag visste att möjligheten fanns men 50kg+ råstyrka och sjuk aggressivitet rår man inte över inklämd i ett hörn.
    Slår någon mot ansiktet så parerar jag reflexmässigt, det kan göra ont när jag parerar. Hinner jag inte parera så får jag en smäll, det har också hänt. Det uppföljande slaget jag svarar med hinner jag stoppa om det inte är någon fara.

Men gör du mig förbannad, retar upp mig riktigt ordentligt. Och sedan smäller till mig i ansiktet. Då kan jag inte garantera att jag instinktivt hinner stoppa det uppföljande slaget. Låt bli att slå mig i ansiktet om du inte vill riskera att få en snyting tillbaka är det enkla rådet.

Det som skiljer din ex-kille från den här killen är ju att hon slog till honom först. Formellt och juridiskt så försvarade han sig bara. Det har han rätt till. Juridiskt är det hon som är gärningskvinnan. Det som saken handlar om är om det han gjorde är moraliskt rätt. Och om han är kvinnomisshandlare som din ex-kille?

Din kille slog dig eftersom han var arg så att han inte kunde kontrollera sig. Den här killen kan ha handlat av reflex och i affekt. Han avbröt direkt därefter. Det är skillnad.

Jag tycker inte att du kan dra några slutsatser i det här fallet. Det hade varit en jävla skillnad om han hade slagit till henne först.
  • molly50
    Anonym (Casanova) skrev 2024-05-29 16:59:13 följande:
    Slår någon mot ansiktet så parerar jag reflexmässigt, det kan göra ont när jag parerar. Hinner jag inte parera så får jag en smäll, det har också hänt. Det uppföljande slaget jag svarar med hinner jag stoppa om det inte är någon fara.

Men gör du mig förbannad, retar upp mig riktigt ordentligt. Och sedan smäller till mig i ansiktet. Då kan jag inte garantera att jag instinktivt hinner stoppa det uppföljande slaget. Låt bli att slå mig i ansiktet om du inte vill riskera att få en snyting tillbaka är det enkla rådet.

Det som skiljer din ex-kille från den här killen är ju att hon slog till honom först. Formellt och juridiskt så försvarade han sig bara. Det har han rätt till. Juridiskt är det hon som är gärningskvinnan. Det som saken handlar om är om det han gjorde är moraliskt rätt. Och om han är kvinnomisshandlare som din ex-kille?

Din kille slog dig eftersom han var arg så att han inte kunde kontrollera sig. Den här killen kan ha handlat av reflex och i affekt. Han avbröt direkt därefter. Det är skillnad.

Jag tycker inte att du kan dra några slutsatser i det här fallet. Det hade varit en jävla skillnad om han hade slagit till henne först.
    Slår du alltså till ett barn också om det slår dig först?
  • Anonym (Casanova)
    molly50 skrev 2024-05-29 17:03:07 följande:
    Slår du alltså till ett barn också om det slår dig först?
    Beror väl på storeken på barnet. Små barn naturligtvis inte. Ni letar ju reda på extremlägen istället för att förstå principen.

Det var två vuxna människor här.

Om en tjej fått en smäll av sin kille och slagit tillbaka. Hade vi då suttit här och diskuterat om hon var en mansmisshandlare då? Ifrågasatt om hon även slår små barn?
  • Anonym (Delia)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-05-29 17:25:02 följande:
    Beror väl på storeken på barnet. Små barn naturligtvis inte. Ni letar ju reda på extremlägen istället för att förstå principen.

Om en tjej fått en smäll av sin kille och slagit tillbaka. Hade vi då suttit här och diskuterat om hon var en mansmisshandlare då? Ifrågasatt om hon även slår små barn?
    Vi ville bara kunna konstatera att du förstår att du väljer/ väljer inte att slå någon.
  • Tow2Mater
    Anonym (Mia) skrev 2024-05-29 09:25:37 följande:
    Det är ju en bra fråga. Våldet blev värre andra gången, det är väl det bästa svaret. Och jag förbannade min dumhet, att jag inte gick efter första, ett uppvaknande att jag inte var så smart som jag tänkte innan.
    Så då verkade det ju bli lättare att gå efter andra gången.

Det verkar ju vara TS plan också, om det mot förmodan skulle hända igen. 
  • Anonym (Delia)
    Tow2Mater skrev 2024-05-29 18:24:55 följande:
    Så då verkade det ju bli lättare att gå efter andra gången.

Det verkar ju vara TS plan också, om det mot förmodan skulle hända igen. 
    Då förstod du helt fel. Viktigt att bryta en destruktiv och våldsam relation tidigt. Annars kan kvinnan komma att ingå i statistiken över mördade kvinnor i nära relation. Och är du död kan du inte gå alls.

jamstalldhetsmyndigheten.se/aktuellt/nyheter/darfor-ar-tidig-upptackt-av-vald-livsviktigt/
  • Tow2Mater
    Anonym (Delia) skrev 2024-05-29 18:37:36 följande:
    Då förstod du helt fel. Viktigt att bryta en destruktiv och våldsam relation tidigt. Annars kan kvinnan komma att ingå i statistiken över mördade kvinnor i nära relation. Och är du död kan du inte gå alls.

jamstalldhetsmyndigheten.se/aktuellt/nyheter/darfor-ar-tidig-upptackt-av-vald-livsviktigt/
    Efter andra gången är per definition tidigt.

Och vi tar risker hela tiden. Ibland är små risker värda att ta. Du slutar inte gå över gator bara för att en del blir överkörda.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Casanova) skrev 2024-05-29 17:25:02 följande:

Det är inte direkt extremlägen, det är liknande princip. Säg att jag kvinna 59kg får en örfil av en dotter på 30kg. Svarar jag med ett hårt knytnävsslag i ansiktet? Totalt otänkbart.

Två vuxna människor ja. 

Hade killen gett henne en örfil och hon svarar med ett kraftfullt knytnävsslag i fejjan tillbaka så ja, hon har allvarligt fel i huvudet och ska inte vara nära andra människor. En tjej som slår sin pojkvän blodig efter en örfil är inte otroligt att hon även slår barn.

Har man istället ett kraftfullt fysiskt överläge och ändå slår hårt för att skada - oändligt mycket värre. Damaged goods.
  • Anonym (Delia)
    Tow2Mater skrev 2024-05-29 18:41:33 följande:
    Efter andra gången är per definition tidigt.

Och vi tar risker hela tiden. Ibland är små risker värda att ta. Du slutar inte gå över gator bara för att en del blir överkörda.
    Efter första gången är tidigare.

Att riskera att mördas av en våldsam man, som jag inte behöver leva med, är ingen risk jag ser värd att ta. Gör du?
Svar på tråden Lördag som eskalera