Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Lördag som eskalera

Lynx123 skrev 2024-05-27 22:51:07 följande:
    Vi kan absolut tycka olika, bli upprörda och/eller bli sårade men då pratar vi om det. Att gapa tjänar ju ingenting till, blir ju bara kontraproduktivt.
    Så ni brukar bli upprörda men fortsätta prata utan att höja rösten?
    (jag prata inte om att gapa och skrika nu).
  • Tow2Mater
    Anonym (Mia) skrev 2024-05-29 09:25:37 följande:
    Det är ju en bra fråga. Våldet blev värre andra gången, det är väl det bästa svaret. Och jag förbannade min dumhet, att jag inte gick efter första, ett uppvaknande att jag inte var så smart som jag tänkte innan.
    Så då verkade det ju bli lättare att gå efter andra gången.

Det verkar ju vara TS plan också, om det mot förmodan skulle hända igen. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Delia) skrev 2024-05-29 18:37:36 följande:
    Då förstod du helt fel. Viktigt att bryta en destruktiv och våldsam relation tidigt. Annars kan kvinnan komma att ingå i statistiken över mördade kvinnor i nära relation. Och är du död kan du inte gå alls.

jamstalldhetsmyndigheten.se/aktuellt/nyheter/darfor-ar-tidig-upptackt-av-vald-livsviktigt/
    Efter andra gången är per definition tidigt.

Och vi tar risker hela tiden. Ibland är små risker värda att ta. Du slutar inte gå över gator bara för att en del blir överkörda.
  • Tow2Mater
    Anonym (Delia) skrev 2024-05-29 18:49:59 följande:
    Efter första gången är tidigare.

Att riskera att mördas av en våldsam man, som jag inte behöver leva med, är ingen risk jag ser värd att ta. Gör du?
    Har han inte mördat tidigare, och inte har en historia av våld förutom ett slag efter jag först slog honom - den lilla risken skulle jag absolut ta.

Gå inte över gatan - du kan ju bli påkörd!
  • Tow2Mater
    Anonym (Mia) skrev 2024-05-29 22:03:18 följande:
    Att sova i samma säng som någon som har mordhotat och slagit en blodig - en helt onödig risk att ta. Att bli misshandlad av en främling på gatan är en risk man tar, inte att bli misshandlad igen eller dödad av den man lever med.

Men ts kommer såklart inte att lyssna på något som går emot vad hon själv vill tro på. Men kanske att andra som läser här skulle kunna dra nytta av andras erfarenheter på området.
    Sov i gästrummet då så har du eliminerat din risk.

Man kan definiera risker på olika sätt.
  • Tow2Mater
    Anonym (Delia) skrev 2024-05-29 22:34:11 följande:
    Att sova i gästrummet kan TS man ta som en provokation och öka risken. 
    TS har redan definierat sin risk som fullt hanterbar.
  • Tow2Mater
    Anonym (Delia) skrev 2024-05-29 23:01:10 följande:
    Och vi ifrågasätter rimligheten i att ta någon risk överhuvudtaget taget med en man som slagit henne blodig och som mordhotat henne. 
    Kanske vore rimligt att inse ni gett TS era synpunkter. Nu kan ni börja respektera hennes val. Hon är vuxen, inte ett barn som behöver tillrättavsisas.

Ska man inte ta någon risk överhuvudtaget, ska man  t ex inte gå över gatan, eller flyga, inte köra bil. För det har en del dött av. Livet är fullt av olika risktaganden.
  • Tow2Mater
    Anonym (Delia) skrev 2024-05-29 23:04:21 följande:
    TS man började med att mordhota henne, vilket också är en form av misshandel. Det är det faktiska händelseförloppet.
    Efter hon hotade vara otrogen. Det är väl psykisk misshandel.
  • Tow2Mater
    Anonym (Delia) skrev 2024-05-30 05:41:26 följande:
    Hon säger att hon ska till en annan kille och efter det blir hon mordhotad.
    Tow2Mater skrev 2024-05-30 01:01:07 följande:
    Kanske vore rimligt att inse ni gett TS era synpunkter. Nu kan ni börja respektera hennes val. Hon är vuxen, inte ett barn som behöver tillrättavsisas.

Ska man inte ta någon risk överhuvudtaget, ska man  t ex inte gå över gatan, eller flyga, inte köra bil. För det har en del dött av. Livet är fullt av olika risktaganden.
    Vi ger goda råd, eftersom hon frågat efter dem och i enlighet med Regeringens policy:

www.regeringen.se/pressmeddelanden/2024/04/regeringen-starker-arbetet-mot-mans-vald-mot-kvinnor/
    Mannen tolkning, eller/och TS mening var ju att hon ska vara otrogen.
  • Tow2Mater
    Anonym (Mia) skrev 2024-05-30 07:35:34 följande:
    Ditt svar här får mig att tänka att det verkar vara en del här som inte förstår vad vi pratar om. Våld i nära relationer betyder inte automatiskt en hård knuff eller liknande. Säg att man får näsan knäckt eller avslaget kind/käkben vid det andra tillfället. På vilket sätt har man skaffat sig en bättre situation efter andra gången då? Inser du inte att våld ger skador på kroppen när man blir slagen av någon enormt mycket starkare än en själv som inte har spärrar på plats? Som man känner av lång tid efteråt när själva skadan har läkt. Jag hade ont i ett år efteråt. Då har jag inte nämnt vad det gör med ens psyke och ens syn på andra människor.

Så naivt.
    Du svarade på någons fråga Varför var det så mycket värre för dig att gå efter andra slaget istället för efter första? med att våldet blev värre andra gången,och i dina fall/exempel borde det ju då vara mycket lättare att gå efter andra gången än forsta.
  • Tow2Mater
    Anonym (Mia) skrev 2024-05-30 12:48:16 följande:
    Du vill på teoretiskt vis särskilja beståndsdelarna i traumatiska händelser? Ja, så kan man ju tänka om man har dom personlighetsdragen.

Skulle du ge råd åt t ex din dotter så skulle du tänka på samma sätt. Eller?
    Du svarade på en fråga. Jag ser det precis tvärtom - mitt svar på samma fråga är att om det sker en andra gång är det lättare att lämna än vid första.
  • Tow2Mater

Tack och lov att det krävs bevis för att fälla. Skulle det inte vara ett krav skulle domstolarna fyllas av hämndlystna kvinnor som försöker med förvrängd sanning eller ren osanning.

Svar på tråden Lördag som eskalera