Anonym (skeptisk) skrev 2024-04-03 17:39:42 följande:
Jag förstår om du är skeptisk till medicin men medicinen hjälper till att läka också. Du har bara provat det ena, behandling (samtal) och jag skulle gissa på att du är utmattad, har ångest osv gör att du inte kunnat tillgodogöra dig behandlingen så bra som du kunnat ta in det om du också gått på någon medicin. Är du rädd för att ta mediciner och bo själv vet jag inte om du har möjlighet att bo med någon annan, åtminstone, i början? Visst det kan finnas en och annan medicin man blir sämre av innan man blir bättre, men just den, dem behöver du kanske inte ta då, men det finns också mediciner man fungerar mycket bra med och märker av detta direkt man börjar. Mediciner som inte är farliga, som inte skapar beroende.
Jag har också haft trauma från min bakgrund. Åkte på en kris, stor sorg, sedan som vuxen. Fortsatte försöka gå vidare utan behandling, utan medicin, hålla mig upptagen, stressa, min man trodde det också var lösningen, så han själv försökte gå vidare. Jag kan bara svara för mig själv men utan medicin/er och bara få behandling hade inte läkt min hjärna. Jag tar inga mediciner nu, går inte någon behandling nu, fått åratal sedan dess, och jag mår bra. Det är ju också så att när man är under isen, när ens hud är tunnare, är när man är mer deprimerad, mer ångest, och då klarar man inte hålla emot på samma sätt som hjärnan innan har hållit emot/försökt laga ihop sig själv där och då (i det förflutna när det var). Därför tror jag också du känner av det här så starkt nu som du gör, det som hänt i din barndom.
Jag fick nån medicin jag inte fungerade bra med, då bad jag bara om en annan, det var ingen stor grej, det var inte till besvär. Jag trodde ofta jag var till besvär så jag försökte väl gömma undan mig själv, dålig självkänsla, tar inte sin plats, det hör också tyvärr till sjukdomen.
När jag först fick mediciner var jag mycket rädd och skeptisk till att ta dem, ville känna jag hade kontroll, men min man levde med mig då och det var tryggt då att han hade koll på dem, när jag skulle ta dem, hur mycket. Jag fick honom att lova "bevaka" mig när jag sov (fick sömnmedicin och var rädd för att gå upp mitt i natten och stöka till).
Långt senare var det tydligt för mig att min man hade ångest och han ville inte ha hjälp. Jag kom till och med med tablett/er till honom, han vägrade ta dem. Vill inte bli sedd som "så sjuk", skyllde på mig att jag gjort detta mot honom, men att han älskade mig ändå. Jag tror bestämt på att man i det läget behöver medicin också.
De samtal jag hade med honom när han var utmattad, hade ångest, kunde han inte ta till sig. Bra bit senare när han tagit medicin, gick i behandling, då kunde han ta det till sig på ett helt annat, positivt sätt. Jag tror inte vi varit tillsammans idag om det inte varit för att han genomgick en komplett behandling dvs både medicin och behandling.
Vi var båda formade efter vår bakgrund, på olika sätt, och hittat strategier som tyvärr inte alla var rätt, för att handskas med det. Vi var blinda inför hur sårbara vi fortfarande var när det här slog till, den psykiska ohälsan, efter lång svår tid i vårt vuxenliv, jag blev drabbad hårdare först, han följde efter.
När du är läkt kommer du kunna hantera dina barndomstrauma på ett helt annat sätt, så har det varit för mig. Så det är väl mitt råd, säg ja till medicin i det här läget, din hjärna behöver det för att kunna läka. Om du bryter benet visst får du gips och medicin då? Om du drabbas av någon annan sjukdom som kräver medicin, visst tar du medicinen då?
Jag tror aldrig jag skrev att jag aldrig provat medicin?
Jag har provat antidepressiva. Två sorter. Men jag oroade mig för att hemska biverkningar. (Åt dem båda i flera veckor).
Jag har ätit två lugnande tabletter också som jag fick av psykiatrin en gång.
Jag är fortfarande skeptisk, just eftersom man får biverkningar. Vissa kan vara farligare än andra, det är bara att läsa FASS, om du vågar. :)
Lugnande kan jag tänka mig... kanske, att prova igen, för att ha lättare att somna.
Men jag minns att det var läskigt, för när jag sist provade att äta lugnande så kändes det som att något liksom "knäppte till" på ett jättemärkligt sätt i hjärnan. Alltså fysiskt.
Kroppen typ "domnade" på sina ställen också, men man slapp ju övertänka och blev trött nog att somna.
Medicin kan ge biverkningar som är värre än det som de behandlar.
En gång hade jag magont, som läkaren inte utredde ordentligt. Påstod att det var magsår, vilket inte alls stämde. (Magsår är ju en rätt "klen" åkomma, jag hade så ont att jag knappt kunde äta eller stå liksom. *tar mig för pannan*.)
Den tablett jag fick mot "magsåren" gav mig nässelutslag.
Så jag fortsatte att ha extremt magont i flera dagar, PLUS nässelutslag, tills jag åkte in akut och fick rätt diagnos för min magåkomma.
Jag är av naturen skeptisk, och ibland (rätt ofta) har det visat sig att min skepsis varit befogad.
Alla läkare kan inte sin grej, en del gör rätt. Många gör fel. och vetenskapliga "sanningar" omprövas hela tiden. Jag har väldigt svårt för människor som verkar lita på en viss "sanning". Världen är inte svart eller vit.