Ellerhur001 skrev 2024-03-25 19:40:23 följande:
Hej Trollhona :)
Gud va tråkigt att det hände dig, att ha smärta som man inte kan hantera är verkligen dränerande.
Jag har dock så många omkring mig som gått igenom hemska vaginala förlossningar så jag ser verkligen riskerna åt båda hållen.
Ja, planerad igångsättning är ju lite mer kontrollerat, men har hört att det är extremt långdraget samt att värkarna nästan blir värre när de ?framkallas? men jag kan ha fel.
Tack för tips och ditt svar :)
Självklart finns det risker i alla sammanhang, men tänker man statistiskt så är sjukvården mer erfaren gällande vaginala förlossningar än de är gällande snitt, och därmed bättre på att minimera dem.
Självklart är mitt fall bara ett i mängden, men eftersom det är en operation med snitt så kan de inte heller redovisa för precis allt som kan gå fel utan man får informera sig själv.
Planerad igångsättning uppfattats som längre eftersom man vet exakt när allting startar. I en naturlig förlossning kan det ta timmar innan man ens märker att något är på gång. Så det är ingen skillnad i tid. Snarare kan det kännas som en trygghet att man redan är på plats och det finns personal runtomkring hela tiden. Att det skulle kännas mer tror jag också är individuellt.
Men det bästa är nog att prata med sjukvården och få ta del av deras kunskap. Och att oavsett hur din förlossning blir att det går snabbt och att bebis kommer ut välbehållen. Har du fått tips om att skriva förlossningsbrev?