• Anonym (mamma)

Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?

Anonym (Ch) skrev 2024-03-27 19:57:43 följande:
    Det var jag som föreslog det. Kanske är enda sättet för honom att få ordning på umgänget, tror att ni behöver ett schema där allt är tydligt. Denna påsk har han barnen, nästa år har du barnen på påsken osv. 

Jag skulle råda honom till detta ifall jag var hans vän. Måste vara så extremt psykande att få dagliga sms från dig angående om du får hälsa på eller om han vill hänga på dig och barnen.

Jag tänker att det är enklast att säga det till mig direkt i stället för via familjerätten. 

Jag skickar inte dagliga sms om sånt. Kanske ett par gånger i veckan. Och extremt psykande att få sms, "vill du hänga med till stranden?"

Känner till folk som får allvarliga hot av sina ex. Ständigt ändrade planer typ jag kan inte hämta idag på dagis, du får göra det. Nån som kommer oanmäld och hämtar saker dom är oense vems dom är. Oflexibel och inte kan byta nån dag eller komma överens om semester. Har barnen varannan helg, men vägrar betala. Många saker jag skulle uppleva som värre än nån som frågar om jag vill vara med mina barn. 

• Anonym (mamma)
    EnAnonumius skrev 2024-03-28 05:11:55 följande:
    Varför skall du ha mer? Anser du dig vara en "bättre förälder än pappan"?
    Nej nej han är en fantastisk förälder.
  • Anonym (mamma)
    EnAnonumius skrev 2024-03-28 05:12:32 följande:
    Nej det är klart att du inte förstår, då du integrera barnen ihop med dig som en homogen enhet.

Men du skrev ju själv att DU och barnen hade planerat att gå på badhuset, och du hade då ringt pappan och frågat honom om han ville följa med.

Framgår ju inte där att det var "bestämt" att han skulle umgås med barnen den dagen överhuvudtaget. _Utan du berättade ju bara att du hade frågat om pappan ville hänga med.

Han sa nej och det måste inte alls betyda att han tackar nej till barnben "också". Utan det är enbart dig han tackade nej till..
    Det kan vara så att han ska träffa dom den dagen men inte sagt någon speciell tid, eftersom vi båda är flexibla och måna om att samarbeta. Så frågan kan mycket väl vara vill du hänga med till badhuset eller ska jag lämna barnen efteråt? Nån speciell tid du vill ha barnen så ser jag till att vi badat färdigt då? Förmodligen kommer han svara bara kom ni när ni är klara. Slå en pling innan så har jag maten klar. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-03-28 09:32:40 följande:
    Hade jag varit ditt ex hade jag självklart tagit upp detta med min familj, alltså att inte  juda dig. 
    Hade de inte fattat trots min raka kommunikation hade jag sagt åt dig lika rakt, DU är inte välkommen till någon i min familj mer än om JAG bjuder in dig. 
    Håller helt med! Om han tycker att det är jobbigt kan han ta upp det med dom och även med mig. Min familj kommer ju fortfarande bjuda honom. Speciellt på jul och sånt vill han nog fortfarande vara med barnen. (Vi har vart annat år, det har vi alltid haft)
  • Anonym (mamma)
    EpicF skrev 2024-03-28 10:02:36 följande:
    Då ska du tacka nej till släktkalas hos hans släkt. Förstår du inte det själv? 

Du går medvetet på släktkalas till hans släkt och förstör för honom så att han inte kommer och inte träffar varken sin släkt eller barnen. 

Låt han få gå själv med barnen på släktkalas till sin släkt, så går du själv med barnen på släktkalas till din släkt. 

De bjuder dig av artighet och det ska du tacka nej till, av hänsyn till att ditt ex inte vill umgås med dig. 
    Hur vet du att jag förstör? Du har inte ens Varit med. Han träffar ju skin släkt och  barnen. Vi åker dit tillsammans. Och ibland åker han själv med barnen. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Sluta) skrev 2024-03-28 11:09:29 följande:
    Ett par gånger i veckan är det antal dagar du har barnen själv.

Alltså ses ni 3 dagar tillsammans och på dina två dagar skickar du sms och undrar om han vill hänga med er?

Därtill låter du barnen få veta att "jag skall fråga pappa om han vill med" följt av "nej, han ville inte komma".
    Nej alltså på dom 3 "gemensamma" dagarna. Vi har halva tiden var så då blir det varannan vecka 2 av mina och 1 av hans och andra veckan tvärt om. Detta är bara på ett ungefär. Men våra 2 dagar själva har vi, oftast utan att vi pratar med varandra alls. Bara om det är nåt praktiskt om barnen. 
  • Anonym (mamma)
    EpicF skrev 2024-03-28 10:11:51 följande:
    Just för att umgås sånna skar är det bra att ha en  ungängeschema fast ställt via familjerätten. 

Och jo, för honom kan det vara "extremt psykande" att få sms om han vill följa med till stranden, badhuset etc etc. Och speciellt ett par gånger i veckan. Det är mycket om man är skilda sedan länge. 
    Det kanske KAN vara det. Kan ju också vara så att han inte bryr sig. Han kanske bara svarar ja eller nej och inte mer med det. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Sluta) skrev 2024-03-28 11:13:55 följande:
    Eftersom du har svårt att skilja på dig och dina barn kan du göra ett test.
    Fråga pappan om han vill ta barnen själv, utan dig, på en av dina dagar.
    Såvida han inte är uppbokad på annat säger han säkerligen ja till att ta dem.
    Då får du veta: han vill ha barnen så mycket som möjligt, men inte tillsammans med dig.
    Det behöver jag inte testa, är helt säker på att han skulle gärna vilja ha barnen då. 
  • Anonym (mamma)
    EnAnonumius skrev 2024-03-28 12:21:53 följande:
    Nu är det som så att man svarar baserat på den informationen DU väljer att ge.
    Folk är inte tankeläsare s.a.s och kan läsa dina tankar.
    Tycker folk verkar vara väldigt bra på att läsa hans tankar i alla fall. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-03-28 13:30:36 följande:
    Fast nu ändrar du dig...
    Förlåt då. I alla fall så följer han absolut med till sin släkt och vänner. Till gemensamma vänner kan det hända att han tackar nej. Kanske nån gång även till sin släkt, men då är det om jag och släktingen ska göra nån speciell aktivitet med barnen då vi har gemensamt intresse. Så bara nån enstaka gång. 
  • Anonym (mamma)

Idag hörde han av sig och undrar om jag vill hjälpa honom med lite saker hemma hos honom i morgon. jag har varit med barnen idag. Jag blir såklart glad och säger att då kanske vi ska göra lite våfflor. Han låter i alla fall på rösten som att han blir glad och tycker det är en bra ide. Sen tänker jag att jag sticker hem och han får vara själv med barnen på middag. 

Han frågar även hur vi ska göra med semester, om vi ska ha en vecka tillsammans och göra nåt med barnen. 

Såklart tycker alla här att det var fel av mig att föreslå våfflor, men jag tycker ändå att det är en liten sak. Hade det varit för ett halv år sedan hade jag förmodligen stannat på middag. 

Visst känner jag att han drar sig undan, det är ju därför jag startade tråden. Men tycker inte heller att det är självklart jag är så hemsk mot honom och barnen. 

• Anonym (mamma)
    Anonym (Lis) skrev 2024-03-29 00:18:13 följande:

EpicF skrev 2024-03-28 10:02:36 följande:
    Då ska du tacka nej till släktkalas hos hans släkt. Förstår du inte det själv? 

Du går medvetet på släktkalas till hans släkt och förstör för honom så att han inte kommer och inte träffar varken sin släkt eller barnen. 

Låt han få gå själv med barnen på släktkalas till sin släkt, så går du själv med barnen på släktkalas till din släkt. 

De bjuder dig av artighet och det ska du tacka nej till, av hänsyn till att ditt ex inte vill umgås med dig. 
    Tror du missförstod vad ts skrivit.
    Hon Skrev inte att han inte går på sina släktkalas.

Det hon skrev var att hon är med på hans släktkalas men han är inte med när hennes vänner eller familj bjuder in. Vilket gör att hon får extratid med barnen men hon tyckte att han tackade nej till extratid och då får mindre tid med barnen.
    Tack. Exakt. 
  • Anonym (mamma)
    EpicF skrev 2024-03-29 10:24:04 följande:

Anonym (Liz): Det är dock inte det ts har skrivit. Även om hon kanske menade så. 

Det är också en som frågade just det och fick en förklaring att pappan fick mindre tid med barnen för att han inte var med på släktkalas när hon var med. 

Ts verkar rätt dålig på att förmedla vad hon faktiskt menar

Ja exakt. Jag är med på hans släktkalas men han tackar oftast nej till min släkt. 
    Hade aldrig en tanke på att någon kunde tro att han skulle  tacka nej till sin egen släkt och jag åka dit med barnen. En allt för orimlig tanke för mig. Men förstår att jag borde varit tydligare. 
  • Anonym (mamma)
    EnAnonumius skrev 2024-03-29 12:47:46 följande:
    Som sagt folk svara på den informationen du ger.. Inget annat.
    Ok, men i trådstart står det i alla fall

Hans släkt och vänner bjuder fortfarande mig, så jag är ju med när vi är där. 

Så ändå ganska tydligt jag följer med när vi är där. (alltså jag följer med exet och barnen dit. 
  • Anonym (mamma)
    EpicF skrev 2024-03-29 16:10:08 följande:
    Nej, det är tydligt att du blir med barnen dit. Om ditt ex blir med eller inte är väldigt otydligt. 

Inlägg 207, där du kommer med en förklaring som också tolkas som att exet inte blir med om du är där. 

"Nu blir det mer och mer att han nackar nej till att komma hit och att följa med på saker.  

Betyder t.ex. att han inte är med på middag med mina vänner eller följer med till stranden. 

Hans släkt och vänner bjuder fortfarande mig, så jag är ju med när vi är där.
    Jag t.ex. att jag blir bjuden på barnens kusiners födelsedagskalas av hans syskon. 

Det har då lett till att han träffar barnen mindre.

Betyder att eftersom jag kommer när jag blir bjuden träffar jag barnen då, medan han tackar nej och därför INTE träffar barnen vid motsvarande tillfällen. "

Här skriver du faktiakt att han inte blir med när du blir bjuden till hans släkt. Ett exempel du tog haeär att han syskon bjöd dig med barn på födelsedagskalas och han väljer att inte komma pga dig och då träffar barnen mindre. 
    Missade du orden "vid motsvarande tillfällen" på slutet? Alltså jag följer med till hans släkt. Han följer inte med vid motsvarande tillfällen. Alltså inte samma tillfälle. Utan motsvarande. Alltså till min släkt. 
  • Anonym (mamma)
    EpicF skrev 2024-03-29 19:07:11 följande:
    Nej, då jag missade inte de orden. Han följer inte med till sin släkt för att du är med och han följde heller inte med till din släkt för att du är med. 

Det är faktiskt vad du skriver. 

Du ska tacka nej till att följa med till hans släkt. Det är de ända rätta. Låt han få åka själv med barnen till sin släkt, utan dig. 
    Jag tror du är lite trög. 
  • Anonym (mamma)
    EnAnonumius skrev 2024-03-29 19:31:58 följande:
    Jag tro att du är antingen väldigt lat, eller har slut på argument.

Att lägga med motivering och eventuella förtydligande var tydligen för jobbigt för dig på varför du anser någon är trög..
    Jag har förtydligat flera gånger. Har du inte heller fattat än? 
  • Anonym (mamma)
    EnAnonumius skrev 2024-03-29 21:45:27 följande:
    Jo jag har fattat att du inte läst vad min post innan du svarade. Det är väldigt tydligt.
    Jag efterfrågade en förklaring om varför  du ansåg EpicF vara trög. Det var du för lat till att

Men för att ge dig en ärlig chans.

Vilka inlägg har du förtydligat flera gånger att EpicF är trög? Jag hittar inte dessa inlägg där du förtydligat att EpicF är trög.

Däremot hittade jag ett påhopp i inlägg #256

Jag skrev detta:

"Att lägga med motivering och eventuella förtydligande var tydligen för jobbigt för dig på varför du anser någon är trög.."
    Jag har ju inte förtydligat att hen är trög. Såklart. Jag har bara skrivit det en gång.

Jag har förtydligat att mitt ex visst tackar ja till att hälsa på SIN släkt. Det är bara mig och MIN släkt han ofta tackar nej till. 
  • Anonym (mamma)
    EpicF skrev 2024-03-29 20:28:44 följande:
    Du snurrar in dig olika förklaring som alla visar på samma sak. 

Varför kan du inte bara sluta umgås med ditt ex släkt och låta honom få ha sin släkt ifred?
    Varför måste du vara så efterhängsen och klamra dig fast till något du inte längre tillhör? 
    Och ditt beroende till dina barn är allt annat än normalt. 

Kan jag väl, men jag vill inte. Jag är väl efterhängsen för att jag vill ta varje chans att vara med mina barn. (Alltså för att jag är ego).

Men jag ska ändå säga till honom att han får säga till om han tycker att jag frågar för ofta. Om jag inte blir inbjuden så kommer jag ju inte till mitt ex eller hans släkt eller vänner. Så om han inte vill att jag ska komma är det väl ändå rätt enkelt för honom att lösa det. Han är inte sån mes att han inte kan säga det. 

Idag fick vi i alla fall mycket gjort och hade det trevligt. Och i morgon ska jag ha "egentid" då jag kan förbereda ett av barnens kalas som är nästa helg. Det ser jag fram emot. 

• Anonym (mamma)
    Anonym (Lis) skrev 2024-03-30 07:27:19 följande:
    Jag har följt tråden sedan den startades. Och jag ser ju vart ni har missförstått, det var därför jag skrev till dig att du har missförstått, eftersom du gick på ts utifrån din tolkning av vad hon skrivit och hävdade flera gånger att hon skrivit nåt annat än vad som faktiskt står.

Det känns ju som att ts insett nu att hon behöver backa. Blir man bjuden till exets släkt kan man väl gå, framförallt om hon backar och låter honom få sina vanliga dagar för sig själv. Det verkar ju heller aldrig ha varit ett problem att hon är med där, utan det hon tog upp var ju att det är tråkigt att han tackar nej på hennes släkts inbjudningar.
    Tack!
Svar på tråden Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?