• EpicF

Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?

Anonym (mamma) skrev 2024-03-27 23:23:42 följande:

Jag tänker att det är enklast att säga det till mig direkt i stället för via familjerätten. 

Jag skickar inte dagliga sms om sånt. Kanske ett par gånger i veckan. Och extremt psykande att få sms, "vill du hänga med till stranden?"

Känner till folk som får allvarliga hot av sina ex. Ständigt ändrade planer typ jag kan inte hämta idag på dagis, du får göra det. Nån som kommer oanmäld och hämtar saker dom är oense vems dom är. Oflexibel och inte kan byta nån dag eller komma överens om semester. Har barnen varannan helg, men vägrar betala. Många saker jag skulle uppleva som värre än nån som frågar om jag vill vara med mina barn. 

Just för att umgås sånna skar är det bra att ha en  ungängeschema fast ställt via familjerätten. 

Och jo, för honom kan det vara "extremt psykande" att få sms om han vill följa med till stranden, badhuset etc etc. Och speciellt ett par gånger i veckan. Det är mycket om man är skilda sedan länge. 
  • EpicF
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-28 11:25:27 följande:
    Håller helt med! Om han tycker att det är jobbigt kan han ta upp det med dom och även med mig. Min familj kommer ju fortfarande bjuda honom. Speciellt på jul och sånt vill han nog fortfarande vara med barnen. (Vi har vart annat år, det har vi alltid haft)
    Varför kan du inte tacka nej? Känns av att du helst inte ska komma eftersom han inte kommer då. 

Att din familj bjuder in honom påverkar inte dig eftersom du kommer ändå. När hans familj bjuder in dig, förmodligen av artighet, så påverkar det honom eftersom ha  inte vill umgås med dig och då inte kommer när du kommer. 

Varför är det så svårt för dig att se detta? Enda som hindrar någon från att träffa barnen är du. Med dina ha handlingar att hela tiden  klamra dig fast vid hans släkt så hindrar du indirekt honom att möta sina egna barn. 

Hade det varit jag som var i ditt ex situation hade jag tagit det till familjerätten samt sagt till min släkt på skarpen att aldrig någonsin bjuda in dig.
  • EpicF
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-28 12:37:25 följande:
    Hur vet du att jag förstör? Du har inte ens Varit med. Han träffar ju skin släkt och  barnen. Vi åker dit tillsammans. Och ibland åker han själv med barnen. 
    Eftersom du skriver att han inte åker till sin släkt på kalas/träff när du är med så är det du som förstör så att han inte får träffa barnen eller sin släkt. 
  • EpicF
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-28 13:59:24 följande:
    Tycker folk verkar vara väldigt bra på att läsa hans tankar i alla fall. 
    Ingen som läser hans tankar. Men utifrån hur han agerar då får man en rätt bra bild av hur han ser på dig. Att du inte förstår det är märkligt. 
  • EpicF

Anonym (Liz): Det är dock inte det ts har skrivit. Även om hon kanske menade så. 

Det är också en som frågade just det och fick en förklaring att pappan fick mindre tid med barnen för att han inte var med på släktkalas när hon var med. 

Ts verkar rätt dålig på att förmedla vad hon faktiskt menar

• EpicF
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-29 10:44:14 följande:
    Ja exakt. Jag är med på hans släktkalas men han tackar oftast nej till min släkt. 
    Hade aldrig en tanke på att någon kunde tro att han skulle  tacka nej till sin egen släkt och jag åka dit med barnen. En allt för orimlig tanke för mig. Men förstår att jag borde varit tydligare. 
    Det skrev var att han tackar nej till släktkalas hos sin släkt när du är med. 

Att tackar nej til släktkalas hos din släkt är rätt naturligt. Även du borde tacka nej till släktkalas hos hans släkt. 
  • EpicF
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-29 15:38:22 följande:
    Ok, men i trådstart står det i alla fall

Hans släkt och vänner bjuder fortfarande mig, så jag är ju med när vi är där. 

Så ändå ganska tydligt jag följer med när vi är där. (alltså jag följer med exet och barnen dit. 
    Nej, det är tydligt att du blir med barnen dit. Om ditt ex blir med eller inte är väldigt otydligt. 

Inlägg 207, där du kommer med en förklaring som också tolkas som att exet inte blir med om du är där. 

"Nu blir det mer och mer att han nackar nej till att komma hit och att följa med på saker.  

Betyder t.ex. att han inte är med på middag med mina vänner eller följer med till stranden. 

Hans släkt och vänner bjuder fortfarande mig, så jag är ju med när vi är där.
    Jag t.ex. att jag blir bjuden på barnens kusiners födelsedagskalas av hans syskon. 

Det har då lett till att han träffar barnen mindre.

Betyder att eftersom jag kommer när jag blir bjuden träffar jag barnen då, medan han tackar nej och därför INTE träffar barnen vid motsvarande tillfällen. "

Här skriver du faktiakt att han inte blir med när du blir bjuden till hans släkt. Ett exempel du tog haeär att han syskon bjöd dig med barn på födelsedagskalas och han väljer att inte komma pga dig och då träffar barnen mindre. 
  • EpicF
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-29 18:43:59 följande:
    Missade du orden "vid motsvarande tillfällen" på slutet? Alltså jag följer med till hans släkt. Han följer inte med vid motsvarande tillfällen. Alltså inte samma tillfälle. Utan motsvarande. Alltså till min släkt. 
    Nej, då jag missade inte de orden. Han följer inte med till sin släkt för att du är med och han följde heller inte med till din släkt för att du är med. 

Det är faktiskt vad du skriver. 

Du ska tacka nej till att följa med till hans släkt. Det är de ända rätta. Låt han få åka själv med barnen till sin släkt, utan dig. 
  • EpicF
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-29 19:46:05 följande:
    Jag har förtydligat flera gånger. Har du inte heller fattat än? 
    Du snurrar in dig olika förklaring som alla visar på samma sak. 

Varför kan du inte bara sluta umgås med ditt ex släkt och låta honom få ha sin släkt ifred?
    Varför måste du vara så efterhängsen och klamra dig fast till något du inte längre tillhör? 
    Och ditt beroende till dina barn är allt annat än normalt. 
  • EpicF
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-29 22:41:11 följande:

Kan jag väl, men jag vill inte. Jag är väl efterhängsen för att jag vill ta varje chans att vara med mina barn. (Alltså för att jag är ego).

Men jag ska ändå säga till honom att han får säga till om han tycker att jag frågar för ofta. Om jag inte blir inbjuden så kommer jag ju inte till mitt ex eller hans släkt eller vänner. Så om han inte vill att jag ska komma är det väl ändå rätt enkelt för honom att lösa det. Han är inte sån mes att han inte kan säga det. 

Idag fick vi i alla fall mycket gjort och hade det trevligt. Och i morgon ska jag ha "egentid" då jag kan förbereda ett av barnens kalas som är nästa helg. Det ser jag fram emot. 

Vilket inte är ett normalt och sunt beteende. Viket tids nog kommer att inse. 
  • EpicF

Anonym (Liz): Om du läser vad hon har skrivit så ser du varför vi är endel som tolkar annorlunda. Och dessutom så snurrar ts in med olika förklaringar. 

Men oavsett så spelar det ingen roll eftersom hom borde kunna säga nej tack till att umgås med hans släkt. Låta barnen och pappan själv få umgås med den sidan av släkten. 
  • EpicF
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-30 09:44:46 följande:
    Tack!
    Du borde skrivit rätt från början. Men snurrar iställer in dig i massa förklaringar etc.
  • EpicF
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-30 09:44:46 följande:
    Tack!
    Du borde skrivit rätt från början. Men snurrar iställer in dig i massa förklaringar etc.
Svar på tråden Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?