![EpicF](/bundles/flmuser/images/default_avatar_th.png)
-
Den enda det drabbar är dig. Men du får bara inse att den dealen ni har haft inte längre fungerar för honom och acceptera att när han har barnen så har han dem ensam, utan dig.Anonym (mamma) skrev 2024-03-25 20:38:33 följande:Ja exakt så. Och ja en stor sorg som ju drabbar oss alla då som inte väljer detta frivilligt.
-
Nej, alla föräldrar behöver inte må dåligt av att bara ha barnen halva tiden.Anonym (mamma) skrev 2024-03-26 15:25:49 följande:
Efter alla svar här blir det bara tydligare att alla föräldrar mår dåligt över att förlora halva barndomen med sina barn. Tror då även att många barn mår dåligt av detta. Kan bara rekommendera att göra som vi gjort, dvs fortsätta åka på semester tillsammans och umgås som vänner. Så länge man trivs tillsammans och inte bråkar. Det är värt otroligt mycket att få den tiden med sina barn. Tiden går så fort tills dom är stora och flyttar hemifrån så ta vara på tiden. jag är tacksam för att vi kunnat göra så här oxh hoppas vi hittar dit igen. ( Tror dock inte på det för jag tror han har nån ny tjej på gång, vilket också är väldigt fint och positivt. )
Jag har aldrig mått dåligt över det, utnyttjar istället den tiden jag har till max.
Ditt ex verkar inte heller må dåligt av det.
Nej, varför skulle barnen må dåligt? De får egentid med båda sina föräldrar.
Sedan finns det säkert både föräldrar och barn som inte tycker det är ett bra upplägg.
Åka på gemensam semester och umgås ibland kam man man göra även om man vara här barnen halva tiden.
Har själv gjorde, men då med både bonusbarn, ex och nya. Funkade fint det. -
Om du inte klarar av att åka till badhuset själv med barnen så får du antigen låta bli eller ta med någon annan.Anonym (mamma) skrev 2024-03-26 17:25:14 följande:
Poängen är ju att du får chans att umgås med dina barn, men ja tillsammans med ditt ex. Och det vill du alltså inte. Ok. Alla är olika
Han säger till mig att han inte har nån tjej, men kan hända han har nån på gång ju som inte är officiellt. förmodligen är jag inte den första som får veta såklart :)
Jag har inte tänkt leka familj, utan tänker mer bygga upp nya sätt att umgås kring barnen. Som vänner och föräldrar. Inte som familj.
Självklart kan du fråga ditt ex, men eftersom ha hittills har tacka nej under en lång tid så är svaret rätt givet att han inte vill. Och då blir det bara dumt att fråga hela tiden.
Jag tror det helt enkelt handlar om att han inte vill leka lyckliga familjen med dig och att han vill umgås med sina barn själv, utan dig. Inte att han har någon ny på gång.
I barnens ögon kan det bli väldigt märkligt att ni umgås, eftersom ni faktiskt umgås som en familj. Och inte som vänner. -
Det verkar dock som att du vill mer än att ha en kompisrelation och att du har ett behov av att vilja umgås ofta. Annars hade du inte bjudit med honom på varken aktivitet.Anonym (mamma) skrev 2024-03-26 23:03:53 följande:Vitsen var att vi inte bor ihop och därav undviker många problem (känner inte att jag vill berätta mer) och att vi inte är intresserade av att ha med än en kompisrelation med varandra. Detta löstes fint och jag upplever att alla mår bättre nu.
Så alla må bättre med 50-50 utan du? För du mår tydligen inte bättre av det. -
Problemer är väl snarare att du är lite efterhängsen. Du måste acceptera att han inte vill umgås med dig. Han vill inte äta middagen dig och barne. Han vill inte åka till badhuset med dig och barnen.Anonym (mamma) skrev 2024-03-27 12:31:38 följande:
Vad ska säga till dom? Att jag frågar om han vill vara med på middag med gemensamma vänner? Att jag frågar Om han vill hänga med till stranden? är det inte enklare att vara tacka nej? ja jag är ledsen att inte få vara mer med barnen men jag hindrar inte honom från att ha 50%. Jag vill vara med men jag tvingar inte honom. Jag ställer bara frågan. På er sms. Jag kommer inte dit oanmäld eller nåt sånt
Och minst 50%? varför skulle han ha mer?
Men att äta middag med barnen eller åka till badhuset med sina barn det vill han, när det är hans vecka. Dessa saker vill han göra utan dig.
Och ja, han eller snarare ni bör ta kontakt med familjerätten och upprätta regler för hur ni ska dela barnen mellan er.
Det snällt av dig att inkludera honom, men just nu så är du förmodligen bara för mycket för honom. Han måste, precis som du, få en chans att få till en egen vardag med sina barn.
Det mest rättvisa är att ni har 50 var. Du frågar varför han ska ha mer. Men varför ska du ha mer än 50%? Fundera på det istället. -
Nej, han tackar nej till umgås och spendera tid med DIG. Inte med att umgås och spendera tid med barnen.Anonym (mamma) skrev 2024-03-27 13:34:49 följande:Är inte säker på att jag hänger med. Han tackar nej till att träffa barnen mer än på sina dagar. Alltså han hade kunnat vara mer med barnen än vad han är. Om han hade velat. Han får självklart välja själv.
Hade du erbjudit honom att vara själv med barnen på din vecka så hade han alldeles säkert sagt ja till det, eftersom det är dig han inte vill umgås med. -
Tyvärr så är det något ts aldrig kommer att förstå. Vi är många som har sagt det ett antal gånger men det går inte in.Anonym (Hmm) skrev 2024-03-27 17:52:57 följande:Precis så ja!
Jag kan börja ana varför det tog slut och varför han inte vill umgås med henne... -
Varför skulle du vara beroende av honom om du har dina barn på 50%?Anonym (mamma) skrev 2024-03-26 20:47:35 följande:Hade jag fått ha barnen låt säga 80% så hade jag såklart inte varit beroende av honom, men som situationen är nu ja. Han är nyckeln till mina barns liv. Så på så sätt har du rätt.
Det är lite märkligt att vara beroende av sitt ex för att kunna ha barnen. -
Du måste dra ner på det beroende. Det är inte sunt att vara beroende av att hela tiden vara med sina vad. Det kan få konsekvenser i framtiden.Anonym (mamma) skrev 2024-03-26 23:25:57 följande:Jag mår bättre nu än när vi bodde ihop. Många problem vi hade då slipper jag.
Att vi träffades 3 dagar i veckan får man väl se som mer än en kompisrelation? Så ja, det vill jag. Jag har behov av att umgås med mina barn ofta. Men som nån skev i början, alla relationer och familjer behöver inte se likadana ut. Man måste inte bara tänka hur man "ska" göra utan hitta det som funkar för oss. -
Då ska du tacka nej till släktkalas hos hans släkt. Förstår du inte det själv?Anonym (mamma) skrev 2024-03-27 22:01:50 följande:
Nu blir det mer och mer att han nackar nej till att komma hit och att följa med på saker.
Betyder t.ex. att han inte är med på middag med mina vänner eller följer med till stranden.
Hans släkt och vänner bjuder fortfarande mig, så jag är ju med när vi är där.
Jag t.ex. att jag blir bjuden på barnens kusiners födelsedagskalas av hans syskon.
Det har då lett till att han träffar barnen mindre.
Betyder att eftersom jag kommer när jag blir bjuden träffar jag barnen då, medan han tackar nej och därför INTE träffar barnen vid motsvarande tillfällen.
Du går medvetet på släktkalas till hans släkt och förstör för honom så att han inte kommer och inte träffar varken sin släkt eller barnen.
Låt han få gå själv med barnen på släktkalas till sin släkt, så går du själv med barnen på släktkalas till din släkt.
De bjuder dig av artighet och det ska du tacka nej till, av hänsyn till att ditt ex inte vill umgås med dig.