• EpicF

Hjälpa till lite mer

Anonym (Casanova) skrev 2024-03-25 16:37:36 följande:
    Får han inte dagis till ungen för att tjejen går hemma så kommer ekvationen falla rätt fort. Säger sig själv. Sen kan du hålla på med hur mycket jämställdhets-trams som helst.

Barnen bodde ju hos honom på heltid om jag förstod saken rätt. Den mamman verkar vara borta från ekvationen.
    Och då får han lösa de resterande timmarna som barnet inte är på förskolan på annat sätt. Eftersom det är hans barn, och inte ts barn. 

Dessutom så ska hans barn få gå på förskola efter bio-pappans schema, så det får han se till att ordna. 

Och dagar, helger och semestrar när han är ledig får han ta hand om sitt barn och ta sitt gemensamma barn 50% av tiden. Inte vara skyffla över allt på ts. 
  • EpicF
    Anonym (Låt dig inte utnyttjas) skrev 2024-03-26 11:07:07 följande:

Du har inget ansvar alls för hans barn. Som styvförälder kan man hoppa in och hjälpa och stötta UNDANTAGSVIS när det har kört ihop sig för de båda biologiska föräldrarna, men i grunden och vardagen är det DE TVÅ som ska ta hand om de barn som de valt att sätta till världen. 

Det stämmer inte att din man bara har rätt till 15 timmar för barnen på dagis. De FÅR inte räkna med att en styvförälder ska sköta barnpassningen! Han har rätt till barnpassning på dagis på precis samma villkor som om han skulle vara ensam med barnen varannan vecka. Ni får skriva in barnen på ett dygnet-runt-dagis, och HAN får fixa transporten dit och hem även om det närmaste skulle ligga en bit bort. Vill han inte detta, så får han i stället överlåta barnen på deras mamma, och bara träffa dem varannan helg.

Ett annat alternativ är att han börjar söka jobb med vanliga kontorstider.

Vill han inget av detta, så tror jag att det är bäst att du gör slut, då får du det mycket lugnare, och sedan får han klara sina ungar bäst han gitter. Du blir bara utnyttjad. Varför gav du dig in med en man med små barn sedan förr, då du själv fortfarande var barnfri? Det blir ju en enorm förlustaffär för dig!

Angående ert gemensamma barn så är det såklart i princip bådas ansvar, men i och med att du är mammaledig så kan man förvänta sig att du tar lejonparten av arbetet med det barnet samt det hushållsarbete som det barnet och du själv förorsakar. Men inte det som han eller hans barn sedan förr förorsakar. (Jag vet att det inte är lätt att dela upp det, men i princip rä det så.) Och du behöver hur som helst avlastning, du behöver egentid ibland...

Dygnet runt dagis? 

Är väl mycket bättre att barnet får heltid på den förskolan de redan har. Dessutom är det inte ens säkert att det finns ett "dygnet-runt-dagis" eller att ts man kvalificerar till det. 
  • EpicF
    Agda90 skrev 2024-03-26 11:30:33 följande:

TS, läs länken. 

sverigesradio.se/artikel/5288014

Den är rätt gammal men kommunerna borde ha uppdaterat sina regelverk sedan dess. Hänvisa annars till det här. Din sambos barn har rätt till f-skola när han arbetar och även när han behöver sova efter att ha jobbat natt.

Är väl mycket bättre att se hänvisar till Skollagen än till ett reportage från Sveriges radio.
  • EpicF
    Agda90 skrev 2024-03-26 11:30:33 följande:

TS, läs länken. 

sverigesradio.se/artikel/5288014

Den är rätt gammal men kommunerna borde ha uppdaterat sina regelverk sedan dess. Hänvisa annars till det här. Din sambos barn har rätt till f-skola när han arbetar och även när han behöver sova efter att ha jobbat natt.

Är väl mycket bättre att se hänvisar till Skollagen än till ett reportage från Sveriges radio.
  • EpicF

Anonym (Låt dig inte untyttjas):  Var skrev jag att barnet skulle vara dygnet runt på dagis? 

Förövrigt så vet jag vad det innebär då jag själv i perioder haft det till mina barn. 

1. Dygnet-runt-dagis, sk ob-förskola finns inte i alla kommuner. 

2. Inte ens säkert ts sambo kvalificerar till att vara berättigad till dygnet-runt-förskola (det heter förskola och inte dagis), eftersom barnet inte är själv hemma när pappan jobbar natt. 

3. Det är ofta lång kö till dessa, om nu kommunerna har det. 

"Även den som är föräldraledig behöver ju lite vila och återhämtning UTAN barn."

Vill man ha vila och återhämtning UTAN barn så ska inte skaffa barn. Enda gången man egentligen kan få det är om man har de varannan vecka (dvs om man inte har flera barn på heltid). 

• EpicF

Anonym (Låt dig i te ut utnyttjas): Har aldrig påstått att kommen ska vägra förskola. 

Däremot behöver kommunerna inte erbjuda förskola på kvällar, nätter, veckoslut eller i samband med större helgen (Skollagen 8 kap. 3§)

Om mannens sambo kam ta hand om barnen på natten, dvs vara hemma då, när mannen jobbar så får mannen lösa barnomsorgen på annat sätt. 

• EpicF
    Anonym (Låt dig inte utnyttjas) skrev 2024-03-26 20:23:12 följande:
    Du ljuger. Kommunen FÅR inte kräva att en styvförälder ska vara barnvakt. OM det skulle vara så, så skulle man ju i mycket större omfattning än vad som sker idag, behöva upplysta människor om detta. Så att de inte ger sig in med partners som har mindre barn sedan förr.
    Och var skrev jag att kommunen kan kräva att en styvförälder är barnvakt? 

Enligt Skollagen 8 kap. 3§ så kan du själv läsa att kommunen inte är skyldig att ha förskola på kvällar, nätter, veckoslut eller i samband med större helgen (www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skollag-2010800_sfs-2010-800/)

Pga att ingen har ordnade hemförhållanden och inte är ensam de nätter ts mam jobbar så är det inte säkert han skulle bli beviljad ob-förskola, om nu kommunen har det. Och då får han ordna barnvakt på annat sätt, just för att ts inte måste ta hand om sitt styvbarn (men normalt inom bonusfamiljer är att man hjälps åt med att vara med barnen eftersom man är en familj, något ts sambo förvisso inte verkar förstå). 

Så var ljuger jag?
  • EpicF
    Kaffepimplaren skrev 2024-03-31 08:15:09 följande:

Tidigare så har jag jobbat på den förskola som hans dotter går på, så det blev lite automatiskt att vi hade samma tider, men morgnar och sånt har jag för det mesta tagit, skulle naturligtvis satt stopp för längesen , men man är väl för naiv och tror att man kan få hjälp när man väl ber om det, jag måste tuffa till mig men det är svårt 

Om du jobbar på förskola vet du väl att förskoleåldern är efter bioföräldern/vårdnadshavaren och inte efter om bonusföräldern är föräldraledig. 
Svar på tråden Hjälpa till lite mer