Inlägg från: Anonym (Hhh) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hhh)

Berätta för henne att pappan röker hasch?

AllstarC skrev 2024-03-24 11:09:11 följande:

Du borde absolut inte göra det!

Varför?
  • Anonym (Hhh)
    Anonym (Ja) skrev 2024-03-24 11:50:44 följande:
    Var tydlig och detaljerad med hur ofta han röker, medan han har barnet, att han kör bil hög, med barnet i bilen samtidigt, allt du vet. Var noga med att mamman inte vet.
    Tack. Jag gjorde en skriftlig orosanmälan via e-tjänster hos kommunen. Anonym faktiskt. Vet många tycker det är fel att vara anonym men ja.. jag orkar verkligen inte få honom efter mig, han var inte jättesnäll mot mig under vårt förhållande.
    Borde jag även ringa på måndag också eller det räcker så här?
  • Anonym (Hhh)
    Purple Haze of Sweden skrev 2024-03-24 13:11:13 följande:
    Hur många tror du inte kör bil på de receptbelagda preparat som alla landets apotek säljer?  Som förvisso inte anges att de är olämpliga att köra bil på, men som överdoseras och är i allra högsta grad betydligt mer olämpliga att köra bil på än lite cannabis sativa.
    Förstår att du är för cannabis. Och jag bryr mig absolut inte om folk röker på i ren allmänhet. Men när man röker på när man är omkring barn, när man kör bil med barn i bilen, när man ska ta hand om ett litet barn osv, då är det inte längre ok för mig. Det är inte ok för mig att han sitter och rullar joint efter joint vid samma bord barnet sitter och äter och sedan röka sin spliff under fläkten när barnet ligger och sover i rummet intill.
  • Anonym (Hhh)
    Purple Haze of Sweden skrev 2024-03-24 16:14:58 följande:
    Men du tycker det är ok att dricka alkohol typ ta en öl eller ett glas vin, eller ännu värre ta en drink med starksprit i om man har barn i samma lägenhet?

Det finns väl redan tillräckligt många undersökningar både i Sverige och i EU som styrker att bruk/missbruk av alkohol genererar betydligt allvarligare följder för barnen än vad allt drogmissbruk sammantaget orsakar våra barn - både i Sverige och inom EU. Cannabisrökande är den "drog" som genererar MINST följder för våra barn. Möjligtvis "svamp" typ "magic mushrooms" enl brittiska undersökningar, men den har jag noll erfarenhet av. Bara forskaruppgifter jag hört och sett på BBC.
    Nu bara antar du massa saker. Du känner inte mig och vet inte alls vad jag tycker är ok. Men för att svara på frågan angående alkohol, så neej jag tycker inte det är okej att dricka sig full när man är omkring barn. Jag dricker inte alkohol alls. Men om en person väljer att dricka ett glas vin till maten eller på kvällen så ser jag inget problem med det. Det är lagligt. Och så länge man inte dricker varje dag så ser jag inget fel med det, nej.
    Att röka på när man är omkring är inte ok. För det är olagligt. Jag tycker inte barn ska växa upp i missbruk av något slag.
    Vill man röka på så kan man göra det, jag bryr mig inte, så länge man gör det utan att det finns barn att ha ansvar över. 
    Men den här killen kör bil drogpåverkad med barn i bilen, tar hand om barn påverkat, röker under fläkten när barnet sover, rullar joint framför barnet. Det är långt ifrån ok. Tycker du verkligen att det han gör inte är ett problem?

Jag har gjort en socanmälan på honom. Och kommer ringa och göra en ny imorgon.
  • Anonym (Hhh)
    Anonym (Kimchi) skrev 2024-03-24 18:33:30 följande:

Klart du ska göra anmälan. Bra du gjort skriftlig. Skadar inte att göra en muntlig också. Tänk på att det är
    skillnad på att göra anmälan mot mannen som missbrukar och för barnet som blir utsatt för det. Alltså anmäl båda. Prata med polisen och få råd av dem också. Prata med mamman också. Hon måste få veta vad hennes barn blir utsatt för. Då kan hon också agera. Vore ju för eländigt om du fick veta att de kraschat med bilen och barnet skadats. Blir en tung börda att bära för dig om du vet att du inte gjorde allt du kunnat. Snälla ring! 

Du har helt rätt.. Jag gjorde faktiskt ett anonymt tips till polisen på webben nyss. Där jag skrev utförligt hans namn och personnummer, vilken bil han kör och hans regnr. Skrev när han brukar köra och vart.
    Så kommer den andra mannen också tipsa polisen personligen imorgon..
    Men nu när jag gjort den här orosanmälan på soc. Vad händer efter det?
  • Anonym (Hhh)
    Purple Haze of Sweden skrev 2024-03-24 18:49:37 följande:
    Du har ju självklart helt rätt i att jag inte vet vem du är och dessutom gör väl dina inlägg dig väldigt oseriös. Och de allra flesta i den här tråden som presenterar sig son "Anonym" vilket enl mig mer kan liknas med en skock får som inte öppet vågar stå för sina åsikter.   // Gråter  Och därmed tackar jag för mig. Over And Out!
    Okej, du svarade inte på något jag skrev. Det enda du gjorde var att kritisera mig som person, trots att det är du som tycker man kan röka på i sällskap av barn och köra bil drogpåverkad. Har därför lite svårt att ta till mig någonting av det du skriver, det är både tragiskt och komiskt.
  • Anonym (Hhh)
    Anonym (Kimchi) skrev 2024-03-24 19:20:32 följande:

Himla bra gjort! Du ska ha stor cred för det. Alla som anmäler honom desto bättre för barnet. 

Förhoppningsvis kommer polisen att göra kontroller och han får lämna saliverat. Från soc kommer det att rulla igång med att målsmännen blir kallade till möte. Om inte förr kommer mamman då bli varse. Så därför är det bra om du berättar för henne. I värsta fall förnekar hon pappans problem. De kommer att köra dem båda två. Motivera honom att söka vård för ditt missbruk. Tvinga honom skulle jag vilja. Kanske familjerätten kan träda in och styra upp umgänget tills han är ren. En sak till. Arbetsgivaren bör veta om hans problem också. Beroende på jobb kan han utgöra en säkerhetsrisk. Beror också vilken policy AG har med att drogtests personal. Det har är rehabiliteringsansvar och kan få skicka honom till företagshälgan och/eller behandlingshem. 

Barnet är mestadels boende hos mamman. Pappan har henne varannan helg plus 2-3 vardagar varannan vecka, de ska dock övergå till varannan vecka då barnet snart är tre år.
    Jag hoppas verkligen att socialen tar tag i den här anmälan och gör en utredning. Jag vet att han kommer kontakta mig direkt när han fått veta om att "någon" gjort en orosanmälan. Jag hoppas också att soc vill att han lämnat drogtester regelbundet, tror du att det är något de kommer föreslå kanske?
    Ja, vi får hålla tummarna nu att polisen håller ett extra öga på honom och hans bil, han är ju känd av polisen sen tidigare så..
    Han har ingen arbetsgivare då han är arbetslös, såklart...
    Men jag tycker det är fruktansvärt märkligt att hans mamma INTE försöker hjälpa sin son.. eller att hon själv inte gör en orosanmälan. Hon är ju fullt medveten om att han röker på och kör drograttfull med hennes enda barnbarn..
  • Anonym (Hhh)
    Anonym (Kimchi) skrev 2024-03-24 22:08:54 följande:

Barnet ska inte behöva ha så mycket umgänge om det inte ens fyllt 3. Utredning via soc blir det absolut. Har han varit i klammeri med rättvisan ligger det honom i fatet nu. AF borde få ett anonymt meddelande om hans drogvanor också. Skulle han ta kontakt med dig så blånekar du så klart. Fråga om han hotar dig. Kanske du ska se till att spela in och/eller film. Än en gång - viktigt att mamman får reda på det. För farmorns del då är hon medberoende och därför går hon inte tummen ur och gör något för att skydda sitt barnbarn. Du gör det jäkla bra som strider för barnets säkerhet. Kudos till dig! 

Tack så mycket. Jag har ju träffat barnet en del då jag var tillsammans med pappan där ett år typ. Jätterar flicka som förtjänar få en trygg uppväxt..
    Eftersom jag fortfarande har kontakt med pappan lite så har han faktiskt erkänt att han rökt idag också, åkt bil påverkad och köpt sitt hasch..Jag har såklart sparat allt i min mobil vad han skrivit.
    Eftersom han varit i kontakt med socialen och polis för mindre än ett år sedan angående att han åkte fast för innehav och ringa narkotikabrott så hoppas jag att han riktiga konsekvenser den här gången. Tyvärr la ju socialen ned utredningen snabbt då för att socialen ansåg att barnen hade åtminstone en trygg och drogfri förälder. Men nu när han har mer umgänge och snart ska ha varannan vecka så kanske det blir strängare.
    Ja jag är säker på att han kontaktar mig när det uppdagts att någon gjort en socanmälan. Får återkomma här sen och uppdatera er hur allt gott. Förhoppningsvis händer det redan i veckan.
    Utöver allt det här så försöker han få till att han ska få medicinsk cannabis pga en sjukdom han har, har tydligen gjort någon ansökan till någon klinik.
  • Anonym (Hhh)

Soc har kontaktat mamman och pappan som missbrukar. Han ringde såklart upp mig.
    Han nekar allt för både soc och barnets mamma. 

• Anonym (Hhh)
    Anonym (Bumm) skrev 2024-03-25 17:59:07 följande:

Då håller vi tummarna för att soc gör det de ska och kräver drogtest. 

Vad bra du är som gjorde anmälan! 

Känns faktiskt bra. De är kallade till möte i mitten av nästa vecka. Antar att han ska lämna drogtest då. Men undrar om han fortfarande är positiv på urinprovet då? Han har rökt dagligen i cirka två månader. Så om han slutade igår då när allt uppdagades, är han ren eller positiv?
  • Anonym (Hhh)
    Anonym (M) skrev 2024-03-26 10:58:46 följande:

Men du har inga problem med att umgås med en kriminell som inte var jättesnäll mot dig? 

Hade du varit rädd på riktigt hade du ju kapat kontakten helt. Nu umgås du med en kriminell som du vet kör runt påverkad med ett barn och måste fråga om du ska göra något. 

Jag umgås inte med honom. Jag har varit ihop med honom och förhållandet tog slut för ett år sedan ungefär. Den kontakten vi har är via telefonen.. Jag gjorde slut för att han drogar och inte vill sluta.
  • Anonym (Hhh)
    Anonym (Sissi) skrev 2024-03-26 11:11:01 följande:

Så...ingen i hans närhet märker att han är hög, han sköter jobb och barn utan problem och ändå vill du anmäla? 

Jag kan säga att jag känner ett antal personer som lever på det sättet och deras föräldraskap är lika bra som vem som helst. Jag vet att det är tabu att tänka så i Sverige, men så är det. Det är en himmelsvid skillnad från folk som dricker för mycket. 

Röker man på varje dag i åratal blir man inte berusad på det sättet som någon blir som dricker en 75:a. Man röker i så fall för att fungera i vardagen, man blir "normal" och som TS redan har påpekat så märker ingen att personen i fråga röker varje dag. Det går inte att jämföra med alkisar som successivt blir mer och mer nedbrutna och förstörda och förlorar hem och jobb mm. För att inte tala om att de stinker. 

Självklart ska han dock inte köra bil när han har rökt, det borde han själv förstå. I övrigt ser jag inga problem. Sverige borde gå samma väg som Tyskland, att innehav för eget bruk avkriminaliseras. 

Jo, som jag skrivit så vet hans mamma om det. Sen vet jag att andra också sett honom påverkad ute. Andra i hans närhet vet också om det, då han röker tillsammans med vissa personer.
    Han har inget jobb, vilket jag också har skrivit om du hade läst.
    Han sköter ju inte barnet på ett lämpligt sätt eftersom han röker på när barnet är hemma, förvarar droger hemma samt kör bilen påverkad med barnet i. Så hur menar du egentligen? Allt detta har jag också skrivit i tråden, men du har tydligen inte läst.
    Jag hade inte brytt mig om han inte hade haft barn. Jag bryr mig inte om att folk röker cannabis i allmänhet, vilket jag också nämnt i tråden. Jag tycker inte barn ska växa upp I missbruk dock.
    Jag vet hur cannabis fungerar, du behöver inte glorifiera det för mig.
  • Anonym (Hhh)
    Anonym (Eva) skrev 2024-03-26 11:32:03 följande:

Du är så bitter att det skiner igenom.

Berätta för den andra mamman är en sak så att hon kan begära urinprov och själv ta beslutet men att snitcha till polisen är riktigt vidrigt oavsett vad du intalar dig själv. 

Tyck det om du vill, jag bryr mig inte. Jag har anmält till både socialen och polisen nu.
  • Anonym (Hhh)
    klyban skrev 2024-03-26 13:23:30 följande:

Dock ställer man sig frågan om det är ett missbruk, för det krävs att man uppfyller kriterier för detta och där räcker det inte med att "bara" konsumera cannabis.

Och frågan jag ställer mig istället, det är vilka problem finns här?
    För om inga problem finns mer än den uppenbara och konsumtion.
    Så måste man ställa en enda fråga och det är vad man vill uppnå då och under dessa förutsättningar.
    För inget bra kommer komma ur detta och är det då en oproblematisk konsumtion, så har någon istället skapat ett riktigt problem och som blir till skada för barnen.
    Och det låter inge vidare alls i mina öron att skapa problem som inte finns.

Och är det tvärtom, så löser sig såna här problem av sig självt allt som oftast.

Det är ett missbruk. Definationen av missbruk är en användning av substanser (eller spel, shopping etc. men nu handlar det om en substans så jag håller mig till det) som har negativa eller skadliga konsekvenser för individen själv eller/och individer runt om. Han både missbrukar och är beroende då han inte lyckas/kan/vill sluta. Hans missbruk sätter både honom själv och andra människor i fara. Genom att köra påverkad med barn eller själv vilket innebär fara för andra trafikanter.
    Jag förstår inte varför du känner att du måste försvara hans missbruk så aggressivt. Jag antar att du är vuxen och vet om att det är olagligt att missbruka narkotika?
    Jag har flera gånger nämnt i tråden vilka problem hans missbruk innebär, jag orkar inte återge allt igen till dig. Du får faktiskt läsa tråden om du är så intresserad.
    Varför skulle inget bra komma ur min anmälan   menar du egentligen? Han kanske får en tankeställare, kanske får konsekvenser rörande barnet, konsekvenser rörande körkortet. Det är rätt allvarligt att ha droger hemma när man har barn, det är allvarligt att röka på inomhus, allvarligt att rulla joint efter joint framför barnet. Det är allvarligt att bli så pass påverkad av hasch att man inte orkar ta hand om/leka med sitt barn. Det är allvarligt att köpa droger med ett barn som sitter bak i bilen och väntar.
    Det finns inget som du säger som kan glorifiera just den här situationen.
  • Anonym (Hhh)
    klyban skrev 2024-03-26 17:44:29 följande:

Nej, inte enligt sjukvården och de är de enda som kan diagnostisera saker som detta.

Och sen steg två, så berättar du när parametrar för diagnosen uppfylls, och ja, då kommer man till punkten antingen beroende eller missbrukare.

Vi har bara TS ord på detta sker påverkad, och man ska ju köra nyktert.

Dock för barnen så om det skulle vara alkohol livsfarligt, cannabis dock har en olycksfrekvens i allvarliga olyckor som är mycket låg, så låg det inte ens finns siffror på detta.
    Alkohol och cannabis finns, men vi vet ju vad alkoholen gör med en i trafiken.

Men ska inte fastna i detta, utan vad man först får greppa är det ett missbruk och hur det ter sig detta.
    Det är då först man kan ge en vägledning och hjälp till vederbörande.
    Jag skulle aldrig ha gått till SOC alls och detta fast än jag inte röker något, men visst dricker ibland.(Idag är detta inte aktuellt oavsett, då barn är myndiga idag.)
    Men om man vet varför man är där och röker en satans massa, så är nog det ett besök som är svårt och undvika i alla evigheter.

En sak som jag i hela mitt liv aldrig förstått, det är varför man inte alltid tänker på barnen.(Sure man använder den ursäkten.)
    Men istället titta på de faktiska problemen är, så är det inte nödvändigt att barnen ens är medvetna om det allra minsta är fel.

Och är det så, ja, då kommer man ju skada dessa barnen för livet.
    Och givetvis om problemen är skadligt för barnen, så får man ju då agera.
    (Sett detta för många ggr i mitt liv, hur föräldrar/släktingar använder barn som slagträn, och det gör så illa i mig och när man sett detta, aldrig sagt något, för det funkar inte när folk är i effekt, och när de är väl mottagliga så är det redan försent.)

Det är sant att det bara är en läkare som kan sätta diagnosen. Men man kan ha ett missbruk utan att ha diagnosen dokumenterad, det förstår du också hoppas jag .
    Jag har svårt att hänga med i dina resonemang faktiskt. Jag har återgett massvis med exempel på hur hans missbruk skadar hans barn, hur han utsätter sig själv och andra för fara.
    Han är anmäld till soc och polis och soc har kallat honom och barnets mamma till möte nästa vecka. Han får inte lov att träffa barnet obevakat förrän efter mötet med soc. Sen får vi se vilken bedömning de gör.
  • Anonym (Hhh)
    klyban skrev 2024-03-27 13:17:23 följande:

Det är ingen definition av ett missbruk du gav där, du gav en kriterier mot en diagnos för missbruk.
    Försvarar inget, dock så en del frågor att få svar på, och aggressivt, nope, inte ens nära.

Men detta är inte min första gång jag stöter på dessa frågor, och min erfarenhet är att det överdrivs säkert i 90% av fallen.

Den frågan man ska ställa sig är hur skadas barnen av detta, är svaret lite mot inget.
    Så kommer den andra vägen helt garanterat skada barnen, det är därför man ska ställa sig frågan vad är det man vill uppnå och hur är det nu.
    Svaren kanske alla är negativa och en anmälan är oundviklig, men hoppa till den slutsatsen utan rationellt tänkt efter först, ja, det kan göra stor skada på barnen och för inget.

Jag vet inte om du ens greppar är att jag försöker bedöma hela situationen, och jag är inte främmande till någon lösning än.
    Så något jävla glorifierande är det inte ens nära, utan att man tittar på en sak och försöker reda ut den vad det handlar om och det är där man får se lösningarna.

Anonym (Hhh) skrev 2024-03-26 20:13:18 följande:
    Det är sant att det bara är en läkare som kan sätta diagnosen. Men man kan ha ett missbruk utan att ha diagnosen dokumenterad, det förstår du också hoppas jag .
    Jag har svårt att hänga med i dina resonemang faktiskt. Jag har återgett massvis med exempel på hur hans missbruk skadar hans barn, hur han utsätter sig själv och andra för fara.
    Han är anmäld till soc och polis och soc har kallat honom och barnets mamma till möte nästa vecka. Han får inte lov att träffa barnet obevakat förrän efter mötet med soc. Sen får vi se vilken bedömning de gör.

Tveklöst kan det handla om missbruk och utan den är dokumenterad.
    Dock kräver det att man uppfyller ett gäng kriterier för nå dit, och säger inte alls emot det kan vara så.
    Dock berättar det att det är väldigt få som når till missbrukare på cannabis, det handlar om typ 4%.
    Det är därför denna fråga alltid ska gås igenom, för alldeles för ofta existerar det inget missbruk.

Och vet du har lite mer saker än normalt, men tolka inte frågor som påståenden, för då slutar du förstå vad jag faktiskt försöker säga i hel helheten.

En sak du kan känna dig lugn med och även om du inte vill de ska umgås när han är påverkad, det är att de är harmlösa påverkade.

Har ni inte haft diskussioner?
    Och berättat om du inte skärper dig i dessa områden så går vi vidare och begränsar umgänget och möjligt?

Du har fortfarande inte rätt huruvida han har ett missbruk eller inte, för han har ett missbruk.
    Jag överdriver ingenting faktiskt, det är snarare tvärtom. Det är massvis jag har utelämnat av olika skäl, vilket gör att du inte ens kan göra en rättvis bedömning. Sen bad jag heller inte om att få en bedömning, för jag behöver ingen bedömning. Jag vet ju att han både är beroende och har ett missbruk. Så tack ändå, men jag behöver inte din bedömning.
    Har du något bevis för ditt påstående angående att det endast skulle vara 4 procent som är cannabisberoende? I Sverige? Statistik? Män/kvinnor? Vilka ingick i studien?
    Du behöver heller inte förklara varken hur ett beroende ser ut, vad en missbrukare är eller hur man beter sig under vissa typer av droger. Jag vet redan, för jag stor har erfarenhet av det. Återigen, tack ändå.
     Oavsett min eller din erfarenhet kring droger och cannabis så är det ett faktum att det fortfarande olagligt och det är oansvarigt och farligt för barn att vistas i en sån miljö.
    Jag börjar verkligen misstänka att du inte har läst min trådstart eller kommentarer överhuvudtaget. Jag kan inte begränsa hans umgänge med hans barn, det är inte mig han har barnet med.  Hur ska jag kunna begränsa hade du tänkt?
    Jag tänker sätta stopp för vidare diskussion med dig för att du inte har läst genom någonting, du vet inte ens veta vad du pratar om, du tillför heller ingenting av värde.
    Jag har gjort det jag har kunnat för att skydda barnet samt gett honom en chans till att ta emot hjälp för sitt missbruk genom min orosanmälan och tips till polisen.
Svar på tråden Berätta för henne att pappan röker hasch?