Berätta för henne att pappan röker hasch?
Du borde absolut inte göra det!
Du borde absolut inte göra det!
Klart du ska göra anmälan. Bra du gjort skriftlig. Skadar inte att göra en muntlig också. Tänk på att det är
skillnad på att göra anmälan mot mannen som missbrukar och för barnet som blir utsatt för det. Alltså anmäl båda. Prata med polisen och få råd av dem också. Prata med mamman också. Hon måste få veta vad hennes barn blir utsatt för. Då kan hon också agera. Vore ju för eländigt om du fick veta att de kraschat med bilen och barnet skadats. Blir en tung börda att bära för dig om du vet att du inte gjorde allt du kunnat. Snälla ring!
Himla bra gjort! Du ska ha stor cred för det. Alla som anmäler honom desto bättre för barnet.
Förhoppningsvis kommer polisen att göra kontroller och han får lämna saliverat. Från soc kommer det att rulla igång med att målsmännen blir kallade till möte. Om inte förr kommer mamman då bli varse. Så därför är det bra om du berättar för henne. I värsta fall förnekar hon pappans problem. De kommer att köra dem båda två. Motivera honom att söka vård för ditt missbruk. Tvinga honom skulle jag vilja. Kanske familjerätten kan träda in och styra upp umgänget tills han är ren. En sak till. Arbetsgivaren bör veta om hans problem också. Beroende på jobb kan han utgöra en säkerhetsrisk. Beror också vilken policy AG har med att drogtests personal. Det har är rehabiliteringsansvar och kan få skicka honom till företagshälgan och/eller behandlingshem.
Barnet ska inte behöva ha så mycket umgänge om det inte ens fyllt 3. Utredning via soc blir det absolut. Har han varit i klammeri med rättvisan ligger det honom i fatet nu. AF borde få ett anonymt meddelande om hans drogvanor också. Skulle han ta kontakt med dig så blånekar du så klart. Fråga om han hotar dig. Kanske du ska se till att spela in och/eller film. Än en gång - viktigt att mamman får reda på det. För farmorns del då är hon medberoende och därför går hon inte tummen ur och gör något för att skydda sitt barnbarn. Du gör det jäkla bra som strider för barnets säkerhet. Kudos till dig!
Soc har kontaktat mamman och pappan som missbrukar. Han ringde såklart upp mig.
Han nekar allt för både soc och barnets mamma.
Då håller vi tummarna för att soc gör det de ska och kräver drogtest.
Vad bra du är som gjorde anmälan!
Men du har inga problem med att umgås med en kriminell som inte var jättesnäll mot dig?
Hade du varit rädd på riktigt hade du ju kapat kontakten helt. Nu umgås du med en kriminell som du vet kör runt påverkad med ett barn och måste fråga om du ska göra något.
Så...ingen i hans närhet märker att han är hög, han sköter jobb och barn utan problem och ändå vill du anmäla?
Jag kan säga att jag känner ett antal personer som lever på det sättet och deras föräldraskap är lika bra som vem som helst. Jag vet att det är tabu att tänka så i Sverige, men så är det. Det är en himmelsvid skillnad från folk som dricker för mycket.
Röker man på varje dag i åratal blir man inte berusad på det sättet som någon blir som dricker en 75:a. Man röker i så fall för att fungera i vardagen, man blir "normal" och som TS redan har påpekat så märker ingen att personen i fråga röker varje dag. Det går inte att jämföra med alkisar som successivt blir mer och mer nedbrutna och förstörda och förlorar hem och jobb mm. För att inte tala om att de stinker.
Självklart ska han dock inte köra bil när han har rökt, det borde han själv förstå. I övrigt ser jag inga problem. Sverige borde gå samma väg som Tyskland, att innehav för eget bruk avkriminaliseras.
Du är så bitter att det skiner igenom.
Berätta för den andra mamman är en sak så att hon kan begära urinprov och själv ta beslutet men att snitcha till polisen är riktigt vidrigt oavsett vad du intalar dig själv.
Dock ställer man sig frågan om det är ett missbruk, för det krävs att man uppfyller kriterier för detta och där räcker det inte med att "bara" konsumera cannabis.
Och frågan jag ställer mig istället, det är vilka problem finns här?
För om inga problem finns mer än den uppenbara och konsumtion.
Så måste man ställa en enda fråga och det är vad man vill uppnå då och under dessa förutsättningar.
För inget bra kommer komma ur detta och är det då en oproblematisk konsumtion, så har någon istället skapat ett riktigt problem och som blir till skada för barnen.
Och det låter inge vidare alls i mina öron att skapa problem som inte finns.
Och är det tvärtom, så löser sig såna här problem av sig självt allt som oftast.
Nej, inte enligt sjukvården och de är de enda som kan diagnostisera saker som detta.
Och sen steg två, så berättar du när parametrar för diagnosen uppfylls, och ja, då kommer man till punkten antingen beroende eller missbrukare.
Vi har bara TS ord på detta sker påverkad, och man ska ju köra nyktert.
Dock för barnen så om det skulle vara alkohol livsfarligt, cannabis dock har en olycksfrekvens i allvarliga olyckor som är mycket låg, så låg det inte ens finns siffror på detta.
Alkohol och cannabis finns, men vi vet ju vad alkoholen gör med en i trafiken.
Men ska inte fastna i detta, utan vad man först får greppa är det ett missbruk och hur det ter sig detta.
Det är då först man kan ge en vägledning och hjälp till vederbörande.
Jag skulle aldrig ha gått till SOC alls och detta fast än jag inte röker något, men visst dricker ibland.(Idag är detta inte aktuellt oavsett, då barn är myndiga idag.)
Men om man vet varför man är där och röker en satans massa, så är nog det ett besök som är svårt och undvika i alla evigheter.
En sak som jag i hela mitt liv aldrig förstått, det är varför man inte alltid tänker på barnen.(Sure man använder den ursäkten.)
Men istället titta på de faktiska problemen är, så är det inte nödvändigt att barnen ens är medvetna om det allra minsta är fel.
Och är det så, ja, då kommer man ju skada dessa barnen för livet.
Och givetvis om problemen är skadligt för barnen, så får man ju då agera.
(Sett detta för många ggr i mitt liv, hur föräldrar/släktingar använder barn som slagträn, och det gör så illa i mig och när man sett detta, aldrig sagt något, för det funkar inte när folk är i effekt, och när de är väl mottagliga så är det redan försent.)
Det är ingen definition av ett missbruk du gav där, du gav en kriterier mot en diagnos för missbruk.
Försvarar inget, dock så en del frågor att få svar på, och aggressivt, nope, inte ens nära.
Men detta är inte min första gång jag stöter på dessa frågor, och min erfarenhet är att det överdrivs säkert i 90% av fallen.
Den frågan man ska ställa sig är hur skadas barnen av detta, är svaret lite mot inget.
Så kommer den andra vägen helt garanterat skada barnen, det är därför man ska ställa sig frågan vad är det man vill uppnå och hur är det nu.
Svaren kanske alla är negativa och en anmälan är oundviklig, men hoppa till den slutsatsen utan rationellt tänkt efter först, ja, det kan göra stor skada på barnen och för inget.
Jag vet inte om du ens greppar är att jag försöker bedöma hela situationen, och jag är inte främmande till någon lösning än.
Så något jävla glorifierande är det inte ens nära, utan att man tittar på en sak och försöker reda ut den vad det handlar om och det är där man får se lösningarna.
Tveklöst kan det handla om missbruk och utan den är dokumenterad.
Dock kräver det att man uppfyller ett gäng kriterier för nå dit, och säger inte alls emot det kan vara så.
Dock berättar det att det är väldigt få som når till missbrukare på cannabis, det handlar om typ 4%.
Det är därför denna fråga alltid ska gås igenom, för alldeles för ofta existerar det inget missbruk.
Och vet du har lite mer saker än normalt, men tolka inte frågor som påståenden, för då slutar du förstå vad jag faktiskt försöker säga i hel helheten.
En sak du kan känna dig lugn med och även om du inte vill de ska umgås när han är påverkad, det är att de är harmlösa påverkade.
Har ni inte haft diskussioner?
Och berättat om du inte skärper dig i dessa områden så går vi vidare och begränsar umgänget och möjligt?