• Anonym (mamma)

Är det en nackdel att dela upp barnen

Vi har gjort ungefär så här. 
    Jag har båda barnen 2 dagar i veckan
    Mitt ex båda barnen 2 dagar i veckan
    Ett barn var 3 dagar i veckan 
    Då och då träffas vi alla tillsammans. 

Den största fördelen att göra så här tycker jag är att jag slipper förlora så mycket tid med barnen.

Tycker även att jag får kvalitetstid med varje barn. Kan sitta i lugn och ro med läxorna utan, prata kring matbordet och hitta på aktiviteter som passar varje barn. 
    En annan fördel är att lillebror slipper följa med på aktiviteter med storebror. Han uppskattar inte så mycket att följa med på match och inte kul att bara åka och lämna på en aktivitet eller kalas. Storebror kan vara hemma själv medan jag går med lillebror på aktiviteter, men ofta blir jag borta nästan 2 timmar på en av aktiviteterna. 

2 dagar utan barnen är ok. Jag kan träna, handla, jobba över för att kunna flexa ut när barnen är hemma. 

Vi har kört så här några år nu. 

Det verkar som om de flesta delar upp barnen varannan vecka, så att syskonen alltid är tillsammans. Jag känner att det vore en mardröm att vara

utan barnen en hel vecka. 

Vad finns det för fördelar med att göra så och ser du några nackdelar med vårt upplägg? 

• Svar på tråden Är det en nackdel att dela upp barnen
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Ell) skrev 2024-03-22 23:01:47 följande:

Enda nackdelen jag kan se är om det blir jobbigt för barnen att byta boende så ofta. Men så länge de inte tycker det är jobbigt så kör på. Hur gamla är de och hur nära bor du och pappan varandra?

Äldsta cyklar själv från skolan till oss båda och även mellan oss. Yngsta hämtar vi. Ofta blir det "byte" beroende på vem som hämtar på skolan. På helgen kan det bli att dom får cykla mellan, det är inte långt. Ibland kan det vara att en lämnar på aktivitet eller kalas och den andre hämtar. 

Dom har aldrig uttryckt att dom tycker det är jobbigt att byta. Snarare i så fall att dom vill till den andre om det blir att dom när några dagar hos en. Oftast inte den andre föräldern dom nämner utan kanske nån leksak eller dataspel som finns där som dom är sugna på.

• Anonym (mamma)

Trodde jag skulle få massa kritik för jag har fått för mig att ?alla andra? kör varannan vecka. 

Svar på tråden Är det en nackdel att dela upp barnen