Min sambo och jag bråkar om sambons ex.
Min sambo har inte gjort nått fel. Det är svårt att bestämma nått när hon bara säger nej till allt.
Det kan exempel vara att vi vill ha dom på lov men hon bara säger nej, vad ska man göra då?
Hon vill inte samarbeta.
Backa och acceptera att du inte kommer att få som du vill.
Det är inte dina barn även om du gärna vill involvera dem i ert familjeliv.
Din sambo vill inte bråka, fine det kan du inte göra något åt, det ni kan göra är att NI går i familjeterapi, och din sambo i enskild terapi så kanske han får mod att göra nåt åt saken.
Tills dess. lev ert liv, boka in saker och säg nej till mamman om hon får för sig att plötsligt vilja skicka dem till er när ni bokat in annat. Tids nog inser hon nog att hon inte kan köra med er och att det blir tufft att aldrig ha egentid.
Alt försök få din sambo att ta sig till famrätten själv med ett förslag på upplägg.
Beroende på avstånd mellan mamman och er, hur gamla barnen är osv så lägg upp en plan för hur ni vill ha det.
Varannan v, ok, men om det inte går av någon anledning så varannan helg iaf. Och vartannat lov samt två sammanhängande v på sommarlovet tex.
I avtalet ska det stå vem som hämtar, vilken dag, tid osv. Ett bra förslag är att man byter tex måndagar så att de åker från mamman till skolan på måndagen, ni hämtar på em och nästa måndag tvärtom.
Jämna år har ni påsklov och höstlov, udda år har ni sportlov och jullov. Samt varje år sammanhängande tid i två veckor. (kan bli svårt att få till fyra v om båda föräldrarna har semester samtidigt)
Ju mer som står bestämt i avtalet desto färre konflikter.
Men, som jag skrev, du får backa och acceptera att hans barn aldrig kommer att ingå i din familj på det viset som du önskar så länge han inte tar tag i det, helt enkelt för att de inte är dina och du inte har någon som helst bestämmanderätt kring umgänge, annat än att du har rätt att säga nej om mamman kommer hux flux och vill lämna av dem.
Och ja, barnen kommer att hamna i kläm, men är de inte alltför små kan man förklara att ni jättegärna vill ha dem hos er, men ni lyckas inte få till bokade tider, så ni råkar redan ha gjort upp planer för den här gången.
Ju äldre de blir desto enklare att boka med barnen själva och strunta i att mamman säger nej.