• Anonym (ts)

    Behöver jag vänta på han hur länge som helst?

    Behöver ventilera och saklig input av andra.
    Jag har barn sedan innan( som bor hos oss ca 35%, dom är i tonåren)

    Jag och min kille har ett barn på 15 månader. Jag fyller 39, han fyller 41. Vi vill ha ett till, men han bromsar.
    Han letar jobb, vilket han gjort i över 1 år. Han vill vänta tills han får jobb- jag känner att vi inte kan vänta mera öht med tanke på åldern. Vi hade kommit
    överens om att i vår eventuellt försöka. Nu skjuter han på det pga arbetssituationen. 
    Jag har ställt ?ultimatum?, snart försöker vi eller så sätter jag in spiral och vi stoppar det, och fokuserar på
    annat, det tycker han är fel. 
    Jag har talat om detta i kanske 9 månader nu, har galen ålders kris, stress över
    om det inte går, lindrig ångest. Allt över detta.   Är jag verkligen så otålig, och har fel, som han tycker? Att jag skall vänta o vänta tills det inte går?
    Jag har såklart frågat om det är så att han ej vill, nej så är det inte. Jag tar all fl, och även om han inte har jobb har vi en ekonomi som vi klarar oss bra på. Och han kommer få jobb- han har gjort bra karriär osv, men lågkonjuktur påverkar nu?

    Så min fråga, bör jag verkligen vänta i oändlighet?  Detta gör mig så ledsen. Har jobbiga graviditeter med illamående osv- kommer ju inte bli lättare senare heller?
  • Svar på tråden Behöver jag vänta på han hur länge som helst?
  • Anonym (ts)

    Jag har såklart berättat om statistik osv. han vet precis. vi fick resan ett ma innan barnet. Jag känner mig maktlös. Har även sagt att om han ej vill, kan vi låta bli, att då vill jag veta det, och fokusera på annat osv. 
    Jag har ätit
    folsyra nu sen årsskiftet, levt hälsosamt osv- allt för bra förutsättningar för en kommande graviditet. Känner mig nästan  llurad. 
    Han vill inte heller att vi gör oss av med alla barn prylar vi sparat.

  • Anonym (ts)

    Bra svar! Är själv inne på samma spår som ni? Sen är jag väldigt orolig över hur bitter jag skulle bli, om vi skjuter upp det, och det inte blir till nåt sen. Jag kommer ju alltid tycka att det var hans fel för att vi inte försökte i tid.? 
    Jag är inte helt 100 om jag är redo att ge upp drömmen om en till riktigt idag.
    Tidpunkten vi utsatt var april-juni. Så självklart laddade jag för april...kan väl vänta en månad extra,
    men varje månad känns lång.
    Tanken med spiral sade jag om till honom. jag sade rakt för ca 1 månad sedan att jag får ångest varje gång vid sex,
    när han gräver fram kondomen. Efter det har vi inte haft samlag.:: Men han hittar andra lösningar.. Jag vill inte tvinga eller pressa han, men mitt tålamod tar slut. Vi pratade om två barn( han har bara vårat gemensamma).  
    Försöker att inte ta upp detta nu innan april. Men kommer nog få ett sammanbrott sen om detta inte löser sig.

  • Anonym (ts)
    Anonym (Nej) skrev 2024-03-21 17:12:29 följande:

    Okej, så egentligen har han till juni på sig då?


    I höstas var detta ett hett ämne hemma. Jag sade att jag vill veta en tidpunkt. Jan funderade och sade Q2. alltså april- juni.
    jag laddade självklart för april? jag skall tillbaka på jobb i juni och barnet börjar förskola.skulle gärna ha varit gravid då? ( kräks nästan halva grav,
    lindrig hyperemesis, medicineras osv) har haft lätt att bli gravid,
    men nu är jag ju ?gammal?? och ja, vad är liksom annorlunda i juni en i april? Vi enades om önskad åldersskillnad på 2-3 år. Man kan ju ej räkna med att bli gravid på första försöket liksom? 
    Han verkar tycka att jag resonerar helt fel- att jag är
    så otålig. Det är jag,
    men helt med all
    rätt enligt mig. ingen ber väl en snart 39 åring att vänta hur länge som helst 
  • Anonym (ts)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-03-21 18:11:50 följande:

    Men är det inte lika dags att ge upp oavsett, just pga din ålder? Nog för att man brukar ange 40 år som gräns för när risken ökar för missbildningar osv men det är ju inte från en dag till en annan. Jag skulle inte chansa, faktiskt.


    Men bör man ge upp utan att ens ha försökt?  Det är inte som om var och varannan 40+ mamma får
    missbildade barn. Risken för
    mf ökar ju dock, pga sämre äggkvalitet.  Jag har hela tiden sagt att ett eventuellt syskon bör födas innan 40. (fyller 39 i slutet på året).
    Jag har många kompisar i min ålder och äldre med bebisar- ingen är missbildad, men flera fick missfall innan osv.

    Jag är mest irriterad på min partner, inte osäker
    om jag vågar försöka få barn i min ålder:). 
  • Anonym (ts)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-03-21 18:31:42 följande:
    Ja det har ju inte med försöken att göra utan just risken att det blir missbildningar mm som jag tänker på. Om du vill ta risken är så klart upp till dig.

    Förstår så klart att du irriterar dig på din partner iaf! Men för mig låter det tyvärr som att han inte är lika säker som du på att skaffa ett barn till... Om du skulle fråga honom med löfte om att han kan öppna sig helt utan att du kommer att skälla, då kanske han skulle våga erkänna för både sig själv och dig att det är så.
    jag hänger med. Och håller
    med om att han inte verkar lika säker- vilket säkerligen stämmer. Har sagt att jag absolut inte kommer villa skilja mig eller så OM han skulle säga att han ej vill,
    men att jag måste få veta för att kunna processera, säkert blir jag besviken,
    men det blir ju absolut bara värre om han drar ut på det? Kan tillägga, att vi är rätt olika. Jag är pratsam och social, impulsiv- han introvert, väldigt eftertänksam och absolut inte den som gillar diskutera? Så vi krockar redan här. 
    Men jag tror just nu, att jag helt enkelt försöker hålla igen tills april, sedan katten på bordet. Och skall absolut försöka göra det utan att anklaga, och genom att fråga hur han känner och tänker. Men samtidigt kommer jag inte gå med på svamliga svar om att vänta osv. Om han inte kan bestämma sig( kommer såklart ge honom mera en en timme tid att fundera, har iof sagt att jag önskar han funderar på detta nu sista veckorna i mars) så håller jag fast vid att då skiter vi i det. 
    Jag vill såklart massor, men tänker inte tvinga han.  Tycker dock synd om vårat barn, som blir
    ensambarn. Min sambo är rätt osocial, så hans tankar om att spendera somrar och resa
    ned hans vänners familjer- är absolut inte n fantasi illusion som inte sker nu och knappast sen heller. Vi är mest bara vi, och jag och barnet träffar mycket folk själva. 
  • Anonym (ts)
    Anonym (Va) skrev 2024-03-21 18:41:35 följande:

    Skulle bli mer orolig över vilken oduglig man du vill skaffa barn med som inte skaffat ett jobb på ETT år. 

    Om ni separerar ska han kunna ta hand om två barn själv. 


    Du,
    rätt osaklig kommentar. Han letar jobb 8timmar i dagen, höga positioner med ibland  100 tals sökande: han har blivit två flera gånger. Han är
    absolut inte en person som sitter hemma och lever på bidrag- så denna diskussion kan vi lämna här. Jag skrev även att vi inte har ekonomiska bekymmer.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Lök) skrev 2024-03-21 19:00:25 följande:

    Skulle tolka honom som att han egentligen inte vill ha fler barn men inte vill göra dig besviken. Kanske bättre för dig att förhålla sig till saken på det sättet.


    Du vill ha fler barn, han är nöjd. Hur skulle du ställa dig till det?


    Jag ställer mig till att det är
    fel att inte våga säga det... Han gör ju bara saken värre med att dra ut på det. Men joo, jag får väl ställa
    mig in på att det eventuellt är så. 
  • Anonym (ts)
    Anonym (Anonym.) skrev 2024-03-21 19:40:07 följande:

    Hej. Kan förstå din frustration men du skriver själv han är eftertänksam och mer introvert. Låt honom få den tiden han är ju arbetslös han känner kanske att han vill fokusera på det just nu med att söka jobb. Han har som jag kan utläsa av ditt inlägg flaggat för just det. Pressa inte honom i detta du behöver se detta utifrån och inte genom stress. Om du haft jobbiga graviditeter tidigare tänker han kanske du ska få det igen.  med ev sjukskrivning som följd.

    Helt ensambarn är väl inte ert gemensamma barn visst det är åldersskillnad med dina barn sen tidigare men behöver inte betyda något senare i livet. Min pappa hade flera bröder men han hade absolut bäst relation till sin 14 år äldre bror ( han hade  bra relation till alla) den var speciell genom hela livet. Man måste inte heller vara helsyskon som du såklart förstår. 
    Oavsett Hoppas jag det ordnar sig och att han snart har "tänkt" färdigt. Lycka till. 


    Joo jag förstår din poäng. Skulle jag vara yngre skulle jag gärna vänta ut jobbsökandet: Men hur kul är det att vi sen inte lyckas få ett till barn, för att han ville vänta? Jag kommer knappast kunna släppa det, om att det var han som pushade det för långt  fram...  Jag kommer definitivt ha jobbig graviditet, men har inte varit sjukskriven eller så. Så påverkar inte honom sä mycket,
    förutom sovande sambo klo 19 varje kväll.
    Angående att vara ensambarn, har det säkert sina fördelar:). Har själv flera systrar,
    och stor familj, vilket är viktigt för mig. Mina äldre barn är även så tighta, och jag är väl van att ha flera barn runt mig.

    Läger ännu till, att han verkligen sagt att det inte är så att han inte vill, nästan bli ätit arg när jag antytt det. Han är även väldigt rak och ärlig.  Så skulle nog bli rätt överraskad om det vore så.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Liya) skrev 2024-03-21 20:32:02 följande:

    Tillägg: Om ni har god ekonomi - frys ägg om ni inte är startredo i Q2?


    Fint med input av en person som verkar vara karriärmässigt som han... Det tar såklart på hans välmående. Det är svårt att få jobb, och har
    man gjort en bra karriär är det som du säger, inte så jättelätt att få en ny passande position? Själv är jag ingen karriär person. Nöjd med mitt medelmåttiga jobb :).

    Tror det är lite sent att frysa ägg,
    men kanske nåt jag kunde föreslå, kanske blir han snål och inser att det inte är
    värt pengen ????
  • Anonym (ts)
    Anonym (Liya) skrev 2024-03-21 20:32:02 följande:

    Tillägg: Om ni har god ekonomi - frys ägg om ni inte är startredo i Q2?


    GOoglade lite, och tyvärr är det försent efter 35. Bor inte i Sverige.
  • Anonym (ts)
    EpicF skrev 2024-03-21 21:07:21 följande:

    Nej, självklart ska du inte vänta i all oändlighet. Vill  du inte vänta mer så talar du om det och sätter in spiral om han inte agerar. 

    Men en person som halar och velar i barnfrågsäan vill oftast inte ha fler barn (eller barm alla) även om det inte är medvetet. 


    ja finns väl en orsak att han var barnlös såhär
    länge ? När vi träffades sade han att han alltid tänkt sig två barn. Han var då 37 och jag 35.  Jag frågade om han inte insåg att det är rätt bråttom, att han/ jag är gamla för detta snart. Han hade inte ens  tänkt på det alls? Vet inte om jag köper det helt, men han hade iof inte haft seriösa förhållanden på ett bra tag..
  • Anonym (ts)
    Jemp skrev 2024-03-21 21:10:22 följande:

    Jag tycker mycket låter som att han inte riktigt vill gå all in. Backar på ett till barn, är inte föräldraledig eller vill vara med nästa, osv?


    all in med barn? Vi bor inte i Sverige ,
    så lite andra fl regler här. Men iof skulle han ha haft rätt att hålla ledigt ett tag. Men jag ville hålla så mycket som möjligt. Men han e nog
    lite old school. ..
  • Anonym (ts)
    EpicF skrev 2024-03-21 21:12:36 följande:
    Han måste nog inse att han får ta ett okvalificerat jobb i väntan på ett med hög position så att han kan  idra ekonomiskt och även själv känna mästring. 

    Oftast mycket lättare att få ett nytt jobb när man redan har ett. 
    håller med. Problemet bara att när han sökt jobb som är lite lägre ner på trappan en sist, frågar alla varför, om han kommer stanna, och att han är överkvalificerad. Sen  tror jag att han inte e så bra på att fakea sitt intresse heller? Men han har haft så många intervjuer att han lär väl bli ett proffs snart.
  • Anonym (ts)
    EpicF skrev 2024-03-21 21:13:55 följande:
    Fast erar barn blir aldrig ensambarn då du har två sedan innan. 
    Har ingenstans sagt att jag har två sen innan;). Mina barn
    är stora, och äldsta snart vuxen. Men jo, klart hen har syskon på såvis. Men växer upp som ensambarn stor del av tiden.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-03-21 23:16:04 följande:

    Det kan bli jättejobbigt med föräldraledighet och ekonomi om han är arbetslös. Vet inte hur er ekonomi ser ut nu men vet flera som haft svårt att klara ekonomin när mannen varit arbetslös vid föräldraledigheten. 

    Det skapar en massa problem oavsett vem som är arbetslös då det blir mycket svårare att dela lika på föräldraledigheten vilket ofta leder till friktion i förhållandet. 


    Jag kommer hålla all fl.
    Vi bor i ett annat land med andra regler kring detta:).
    Skulle han ha tänkt hålla halva fl, skulle jag eventuellt kunna förstå hans resonemangs. Nu vill han bestämma
    tidpunkt, även fast det
    är
    mitt
    liv som definitivt mest påverkas av grav och fl. 
  • Anonym (ts)
    Jemp skrev 2024-03-22 08:28:49 följande:
    det är ju en väldigt liten del av Föräldraskapet, den där första tiden. Men ingen av er verkar strävar efter att han ska vara en likvärdig förälder?
    Alla
    familjer gör nog som passar dem
    bäst?
Svar på tråden Behöver jag vänta på han hur länge som helst?