• gladtjej84

Dags för första semestern själv!

Hej!

Jag är skild med två fina barn, 4 och 6 år. Jag kommer ha dem två veckor på min semester och funderar på vad vi kan göra. Det finns en liten budget, men inte obegränsat.

Vad har ni för idéer? VIll helst inte åka till typ Legoland eller dylikt, då jag har svårt för platser med mycket folk på liten yta.

Tacksam för alla tankar och tips!

• Svar på tråden Dags för första semestern själv!
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Betty) skrev 2024-03-21 14:47:58 följande:
    Nämen, vad bra. Då behöver du inte åka på någon resa till en strand då. Men vi andra kommer fortsätta göra det. Du kan ju alltid försöka ringa Ving och TUI och be dem stoppa sina charterresor till alla semesterorter vid havet och bifoga din länk. 

Hur tror du folk gör som har fler än 2 barn? 
    Eller så väntar man tills barnen kan simma ordentligt, när de är så där 10-12 år gamla. Så slipper man sådant här:
  • Anonym (XXX)
    Anonym (XXX) skrev 2024-03-21 15:04:20 följande:
    Eller så väntar man tills barnen kan simma ordentligt, när de är så där 10-12 år gamla. Så slipper man sådant här:
    ...och här tänkte jag googla fram några drunkningsolyckor som hänt på turistorter, men känner att jag avstår. Behöver inte hänga ut personerna igen. 
  • Anonym (Frida)

Kanske hyra en campingstuga på en barnvänlig camping? Där brukar det finnas rolig lekplats och annat kul att göra för barnen, och de kan leka med andra barn och du kan prata med andra vuxna, och sitta utanför er stuga i lugn och ro på kvällen efter att barnen har somnat. 

• Anonym (Båtmamma)
    Anonym (XXX) skrev 2024-03-21 15:04:20 följande:
    Är du på riktigt, mina ungar har kunnat simma (25m), flyta på rygg och teknik för att hålla sig vid poolkanten När de var tre. Vid ca 8 år tycker jag dessutom barn bör gå kursen unga livräddare.
  • Anonym (Båtmamma)

Upptäck en ny stad .
    Tåg med barn brukar vara uppskattat.
    Bo på hotel, familjerum med frukost, kanske pool.
    Ta dagen som den kommer.

• Anonym (Tips)

Min alldeles egna dröm har varit att åka till Astrid Lindgrens värld. Men den ska man nog undvika om det är typ juliveckor. 

Någon skrev barnvänlig camping. Vi har nog aldrig bott på någon specifik barnvänlig camping. Däremot många små som ungarna har älskat. Just för att det funnits en sjö eller pool, eller ett hav nära. 

Fiska krabbor om man är på västkusten, meta aborre om man är vid en sjö (barn under 15 fiskar oftast gratis). 

Vet ju inte riktigt var ni bor men bor själv inte så långt ifrån Trollhättan. Där finns det många små temalekplatser som Galenskaparnas Macken, Skrotnisse med flera som jag vet folk åker till. 

Gör en liten skogsvandring med matsäck. Det behöver inte handla om flera mil, det kan räcka med någon kilometer för att ungarna ska springa runt i skogen och bära med sig pinnar osv. Är det inte eldningsförbud kan man grilla korv vid en grillplats. 

Att tälta brukar vara kul i den åldern om man själv uppskattar det. Behöver inte vara på en camping heller, det kan vara i en kompis trädgård om man inte har tillgång till någon själv. 

Finns de som gärna åker på en liten tripp ett par dagar tillsammans med en kompis med barn i samma ålder. Se bara till att ha lite koll på läget först så ni har ungefär samma regler med skärmtider och sovtider. 

Vill man inte sova i tält - sov under köksbordet hemma. Det är nog så "konstigt" och roligt. 

Någon djurpark eller liknande kan vara roligt som Borås Djurpark. Eller varför inte ett sicence center - finns flera stycken i vårt land. Har själv varit i både Trollhättan och Borås med barn som inte velat gå därifrån. 

• gladtjej84
    Anonym (Det vanliga) skrev 2024-03-21 12:33:45 följande:

Samma saker som ni gjorde innan ni skilde er?

Då hade vi två inkomster och reste även till hans släkt där vi kunde låna boende gratis (på Gotland) så nej, samma blir det inte.
  • gladtjej84
    Anonym (Lugnt) skrev 2024-03-21 13:00:44 följande:

Ta det lugnt, gör små dagsutflykter/dagsaktiviteter?

Passa på att ta dagen som den kommer?

Man måste inte alltid planera och bestämma i förväg (det är så min vardag alltid ser ut, så jag är i alla fall trött på det).

Vad vill 4-åringen göra? Kanske gå till lekparken? Köpa glass? Titta på film? 

Forskning visar att det viktigaste är inte VAD vi gör, utan att vi spenderar kvalitetstid med våra barn!

Däremot känner sig barnet uppskattat om det får vara med och hitta på/bestämma och det blir lättare att hålla ööverenskommelseroch undvika tjafs/bråk/utbrott om man bestämt aktivitet (och regler/förhållningssätt samt konsekvenser!) från början tillsammans med barnet! 

Ja det är också mysigt såklart och det kommer vi göra de övriga dagarna på sommaren och även delar av dessa två veckor. Jag var ute efter inspiration till olika sorters semester, alltså se något nytt :) kunna resa en liten bit kanske eller så.
  • gladtjej84
    Anonym (Betty) skrev 2024-03-21 14:11:32 följande:

Stuga var ett bra tips. Hyr nära någon sjö där ni kan bada och bara ta det lugnt. Barn älskar ju vatten och kan leka i vatten i timmar. 

Kanske relativt nära några sevärdheter också?

Det låter mysigt och för min del är det inga problem att ha koll på mina barn i vattensituationer :)
  • gladtjej84
    Anonym (Båtmamma) skrev 2024-03-21 19:54:47 följande:

Upptäck en ny stad .
    Tåg med barn brukar vara uppskattat.
    Bo på hotel, familjerum med frukost, kanske pool.
    Ta dagen som den kommer.

Bra tips såklart, har du tips på någon kul stad?
Svar på tråden Dags för första semestern själv!