Agda90 skrev 2024-03-22 09:29:52 följande:
Nu vet jag inte var i landet du bor men det finns ju en hel del att göra. I Carlshamn finns ett creativum, något liknande fanns i Trollhättan för 10 år sedan, vet inte hur det är nu.
Mina barn uppskattade det enkla i den åldern. En dag vid stranden. Ett tag var det picknick som gällde. Då åkte vi med picknickkorg land och rike runt kändes det som. Men den pickniken den minns än idag är den vi hade inomhus för att det regnade!
Får vi en fin sommar så räcker det med att ha säsongskort på det lokala badet och ungarna är i himmelriket.
Kolla upp om det finns någon marknad i närheten. Då kan man gå dit på dagen när det inte är så mycket folk. Barnen kan åka någon karusell och ni kan hitta något gott.
Har du vänner med barn i som är jämnåriga?
En av mina tjejkompisar har 4 barn och de var i spridd ålder så min äldsta är lika gammal som hennes äldsta och min yngsta som hennes nästyngsta. Vi tog med ungarna i skogen på upptäcktsfärder. Det var så enormt uppskattat. De äldre barnen hittade en massa roliga insekter och små djur som vi kunde kika på. Minstingarna hittade kottar. De sprang runt och lekte. Vi vuxna var mest där för att ha koll så att alla var med och blåsa på ett och annat skrubbsår.
En annan sak som uppskattades var att besöka de nya lekplatserna i vår stad. Återigen, en picknickkorg och vi begav oss och var borta i timmar!!!
Att besöka en lekplats och låta ungarna leka tills de känner sig nöjda är en härlig känsla. Annars blir det ju att man kallar på barnen för att man har en tid att passa.
I en viss ålder tyckte jag att det var omständligt att bo borta. Det var lättare med utflykter och att sedan sova i sin egen säng. Men vi bodde i hus när barnen var så små och då var det lättare att "bara" gå ut och leka lite än om man bor i lägenhet.
Vi har spenderat några veckor i Sälen och hyrt stuga (detta var när barnen var äldre och mer självgående). Vi plockade blåbär, vandrade, cyklade, badade i sjö och bara var.
Jag brukar kolla kommunens hemsida över sommaraktiviteter samt grannkommunerna. Ibland har de saker som man kan vara med på.
Skulle du leta efter sällskap, någon att hitta på saker med så måste det finnas någon lokal fb sida för orten/staden där du bor. Släng ut frågan där. Skapa en egen grupp med de människorna och se om ni inte kan hitta på något tillsammans.
Så fundera på vad DU skulle känna blir semester och utgå ifrån det. Om du känner dig stressad så blir det inte semester.
Tack för många bra tips! Jag har ju också semesterveckor utan barnen, där barnens pappa tar vid, så jag tänker att "min" semeser får jag ändå och kan satsa på att göra något för barnen. Vi ska absolut hälsa på släkt, som har ett hus vid havet... men jag funderar på en egen resa ett par dagar och unna oss hotell och kanske någon rolig aktivitet. Vi får se. Men du har helt rätt i att man ska orka också.
Hade gärna åkt med vänner, men de ska göra andra saker och på andra veckor en de jag ska åka på. Vet inte om jag är så sugen på att åka med folk jag ännu inte känner, kanske att lära känna dem först innan resa blir steg nr 1.