Inlägg från: Anonym (Savann) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Savann)

Otrohet, något från savannen?

New Dawn skrev 2024-03-26 21:51:36 följande:
    Du håller bara på och mästrar. Helt i onödan.
    Ja, det kan varit tydligt uttalat, men även om det inte är det, finns det ett generell förväntan att en relation innebär trohet, om inget annat sagt. Som sagt det är bara löjligt det du håller på med, och frågar och frågar. 
    I mina ögon blir är bara patetiskt. 

Den som mästrar och kör med härskartekniker är du. Jag bryr mig inte om vad du anser är löjligt och patetiskt att vilja diskutera om och det förändrar ingenting i sak heller att du påtalar det.

En generell förväntan att vara trogen i en relation var inte vad jag frågade om, har inte påstått heller att det inte är så.

• Anonym (Savann)
    Anonym (anonym) skrev 2024-03-26 22:52:07 följande:
    I så fall förstår jag inte riktigt vart du vill komma. 
    Orsaken vissa uppger att otrohet inte är ok för dem.
  • Anonym (Savann)
    Anonym (anonym) skrev 2024-03-27 08:09:54 följande:
    Det verkar nästan som om du mest är ute efter att provocera. Vad är det du inte fattar med att en tyst överenskommelse som grundar sig i allmänt mycket välkända normer för parförhållanden också är en överenskommelse?
    Det är faktiskt inte det, inte när man uttrycker det som jag beskrev, det är en annan sak. Och det var inte ens du som uttalade den förmultningen, så du kan omöjligt veta att det var så någon annan menade.
  • Anonym (Savann)
    Anonym (Savann) skrev 2024-03-27 10:04:27 följande:
    Det är faktiskt inte det, inte när man uttrycker det som jag beskrev, det är en annan sak. Och det var inte ens du som uttalade den förmultningen, så du kan omöjligt veta att det var så någon annan menade.
    *Formuleringen
  • Anonym (Savann)
    New Dawn skrev 2024-03-27 10:31:38 följande:
    Nej, vi fattar att du egentligen förstår, men ändå, i inlägg, efter inlägg, vill du veta exakt hur det gått till, exakt vad som sagt, gällande förväntningar på relationer. 

Dina inlägg har ingen verklighetsförankring, och det vet du, ändå mal du på. 
    Det är ju inte ens det jag frågade om, hur det generellt är. Jag har inte alls frågat om hur det exakt har gått till i relationer generellt.

Och sen ska du inte tala om för mig vad jag vet eller egentligen förstår. Och mal på? Mycket otrevligt av dig att skriva på det här sättet.
  • Anonym (Savann)
    nihka skrev 2024-03-27 16:36:44 följande:
    Man har "lovat" på liknande sätt som man "lovat" att inte måla TV-skärmen polkagrisrandig.

Jaha men säger du också så i efterhand, den formuleringen som jag avsåg, om det skulle hända? Skulle man applicera det jag diskuterar på den situationen du beskriver så skulle det bli såhär:

Det som är så hemsk med att få TVn målad är just att personen begått ett avtalsbrott och brutit sina löften som han avgett till mig

• Anonym (Savann)
    nihka skrev 2024-03-27 17:11:27 följande:
    Precis så! Man har gjort något dumt och själviskt som den andra kommer att lida för och som bevisar att man inte kan lita på dem. Ett sådant beteende hör inte hemma i ett respektfullt förhållande med någon man bryr sig om. Grundtanken med ett förhållande väl är att man slår sig ihop och värnar om varandra - inte att man ger den andra anledning att barrikadera sig mot harmfulla utspel.
    Det här är dock en annan motivering än den jag diskuterade. Och jag tror faktiskt inte att någon skulle framhålla det jag diskuterade som ett argument för varför det är fel. Att man har brutit ett löfte, och därför är det så hemsk att förstöra en TV, för underförstått har man ju lovat att aldrig göra så. Det var avtalat vi hade. Nej du, att någon skulle föra fram det på det sättet, det händer inte.
  • Anonym (Savann)
    nihka skrev 2024-03-27 17:38:55 följande:
    Det finns skriftliga avtal, muntliga avtal och avtal som du går in genom att enbart delta. Du ingår i de sistnämnda hela tiden, varje gång du går in i en hiss till exempel. De allra flesta är väldigt klara över hur man uppträder i en hiss, liksom de allra flesta är väldigt klara över hur man uppträder i ett förhållande. Vill man bryta normen får man särskilt ta upp det.
    Absolut, men fortfarande, om någon beter sig illa i hissen, ingen kommer säga att det som är fel med det, är att personen begått ett avtalsbrott och brutit sina löften. 
  • Anonym (Savann)
    nihka skrev 2024-03-27 17:57:10 följande:
    Anlägg mer av ett privatpersonsperspektiv när du läser orden. Det handlar ju inte om juridik utan om normer. 
    Det var den formuleringen jag diskuterade från början, och frågade efter. Att det finns normer är en annan sak, och jag har aldrig påstått annat, men det var just att man trycker på just löften och avtalsbrott för att motivera vad någon gör fel, som jag frågade efter. 
  • Anonym (Savann)
    nihka skrev 2024-03-27 18:15:57 följande:
    För att det är löften och avtalsbrott i bred personlig mening.
    Nej det är det inte att bete sig illa i en hiss eller måla någons TV randig. Ingen skulle påstå det
  • Anonym (Savann)
    nihka skrev 2024-03-27 18:58:17 följande:
    Vem har pratat om att bete sig illa i hissen? Man kan ägna sig åt brott mot samhällskontraktet och bryta mot normer som gör att människor betraktar dig som konstig och oberäknelig/opålitlig utan att du betett dig illa. 
    Du tog upp och jämförde med att det finns avtal man ingår om hur man uppträder i en hiss, bete sig illa i en hiss skulle vara att bryta mot det tänkte jag. Men även om personen bara beter sig konstigt, så är det fortfarande ingen som kommer påstå att personen har brutit sina löften. Vilket det jag diskuterade handlade om, när du kom med den jämförelsen. 
  • Anonym (Savann)
    nihka skrev 2024-03-27 19:31:57 följande:
    Hisspersonen kanske har gjort någon besviken som trodde de skulle klara av att fokusera så andra inte uppfattar dem som social outcasts. Hisspersonen kanske fick gå med ut under ett uttalat eller outalat löfte om att föra sig.
    kanske kanske kanske. Ett udda fall där du måste hitta på specifika omständigheter är alltså vad du tar som exempel att jämföra med, det tillför ju inte så mycket
  • Anonym (Savann)
    nihka skrev 2024-03-27 21:52:03 följande:
    Udda är att man måste nästintill skriva kontrakt för att känna att man har ett ansvar och förpliktat sig att inte svika och såra sin partner.

Ställer mig med ansiktet vänt in mot hissväggen varje dag framför att såra någon djupt som jag bryr mig om.

Du tycker folk är lata som inte jobbar på sina relationer, men att människor inte är gjorda för att leva i tvåsamhet. Vad är det du tänker dig att de lata behöver jobba på?
    Och det har heller aldrig påstått att man måste, så varför tar du det med mig? Och det gör heller inte ditt exempel mindre udda i vilket fall.

Nej det tycker jag inte alls, var skrev jag det?
  • Anonym (Savann)
    Anonym (floskelbingo) skrev 2024-03-28 09:48:11 följande:
    Du skriver möjligen inte att man måste men det är ju tydligt att du verkar tycka att såra och manipulera människor man ska föreställas stå en närmast och som litar på dig är lika naturligt som att gå på dass.

Och ja jag håller med Nihka om att det är en väldigt märklig inställning till svek, lögner och manipulation, möjligen är det naturligt att bli kåt, men att från det dra slutsatsen att det skulle vara naturligt att bete sig som ett svin är ju lite märkligt, speciellt när du själv skriver att man inte måste... om man inte måste så är det ju ett medvetet val och då kan man ju inte påstå att de skulle vara naturligt och inprogrammerat i vår dna?
    Jag har inte diskuterat någonting om såra svek lögner manipulation, eller att jag tycker så, så det där tar jag inte på mig.
  • Anonym (Savann)
    nihka skrev 2024-03-28 11:09:44 följande:
    I inlägg #131: "Men har man inget sagt så har man heller inget lovat. Egentligen."

I TS: "Jag tror inte människan är gjord för att leva i tvåsamhet." 

I inlägg #190: "Men relationer kräver enormt arbete, vilket dagens lata människor inte har ork till."

Jo, det är rätt udda att tro att man måste uttala precis allt annars finns det inget man behöver rätta sig efter, inget lovat när man går in i olika sammanhang. En person som helt saknar förmågan att läsa av sin omgivning och helt saknar moralisk kompass skulle kunna missa eller strunta i precis alla normer och oskrivna regler och hävda att de inte gäller om man inte har uttalat dem.

Nej jag har inte skrivit de inläggen.

och nej jag tror inte det så varför tar du det med mig? Svara på vad jag faktiskt skrev istället.
  • Anonym (Savann)
    Anonym (floskelbingo) skrev 2024-04-08 16:47:36 följande:
    Människor utvecklas över tid i allt annat varför skulle inte det även gälla känslor?

Om det vore som du påstår så barn aldrig lära sig hantera känslor och vi skulle alla springa runt och bete oss som barn även som vuxna, vi skulle gå lös på varandra när vi blev arga, vi skulle bajsa/kissa i byxan när vi blev nödiga, KTB skulle inte existera, jag menar hur ska man kunna bota höjdrädsla (en känsla) om människors känslor är ristade i sten och de kommer förbli så livet ut? Det är liksom ganska överbevisat att känslor går att kontrollera och hanterad om man vill det. Problemet ligger inte i om man kan, problemet är oftast om man vill det.

Det är väl klart att alla måste kunna kontrollera sina känslor i en relation, hur skulle folk annars bete sig när de tex blev arga? Besvikna? eller vilken negativ känsla som helst? Kärlek/kåthet är ju inte den enda känslan människor kan uppleva, det är bara en i mängden. Men av någon anledning har vissa fått för sig att just vissa känslor (kärlek/kåthet) är så speciellt, unikt och fantastisk att samma regler inte gäller för dem. Och eftersom de har den inställningen så kommer de heller aldrig lära sig hantera den sortens känslor som de bevisligen lärde sig hantera andra slags känslor.

Alla människor behöver lära sig kontrollera sina känslor, oftast redan som små, annars skulle de inte kunna fungera i grupp, hela vår civilisation bygger ju på att vi kan bete oss någorlunda drägligt oavsett vad vi känner, annars hade vi gått lös på varandra med påkar så fort vi blev sura.

Förälskelse är en jätteskön känsla men de är fortfarande bara en känsla som alla andra och kan man lära sig kontrollera andra slags känslor så kan man lära sig kontrollera det med.
    Är du tillbaka igen dyker upp som gubben i lådan

Ska den bedragne också kontrollera sina känslor och bete sig civiliserat?
  • Anonym (Savann)

Och samarbeta om barnen på ett civiliserat sätt. Främja en bra kontakt med den andre föräldern.

Xenia skrev 2024-04-08 17:19:45 följande:
    Ja, självklart. Om vi levde som på savannen skulle däremot den bedragne slå ihjäl rivalen. Men nu vi  insett att vi ska behärska våra instinkter och känslor. Alltså arg har man rätt att bli, men att misshandla och slå ihjäl har vi inte rätt till och oftast klarar vi av att behärska oss. "Savannen" är ingen godtagbar ursäkt, varken för otrohet eller misshandel.
  • Anonym (Savann)
    Anonym (floskelbingo) skrev 2024-04-08 17:26:30 följande:
    Det beror ju lite på hur den andra föräldern beter sig, ALLA behöver kunna kontrollera sig innefattar ju även otrogna människor. Vill man bli behandlad som en civiliserad människa så får man ju bete sig som en sån. Beter man sig som ett djur så får man ju oxå acceptera att bli behandlad som en sådan.
    Gäller det alla eller gör det inte det? Du skriver lite motsägelsefullt. Och nu handlade det inte om hur någon vill bli behandlad, det handlade om ifall människor ska bete sig civilicerat och kontrollera sina känslor som du påstod. Men det kanske också är OK att vara otrogen då om den andre betedde sig ociviliserat först, beter man sig som ett djur så får man oxå acceptera att bli behandlad som en sådan
  • Anonym (Savann)
    Anonym (floskelbingo) skrev 2024-04-08 17:58:42 följande:
    Ja, vad är det du inte förstod med alla?

Problemet är ju att alla beter ju sig inte civiliserat och då kan man ju heller inte sen komma och kräva att bli behandlad som en civiliserad person. Tycker man det är ok att bete sig som ett djur när man är i en exklusiv relation och knullar runt frisk för att man anser sig vara en savann-människa så kan man ju inte sen kräva att bli bemött som en civiliserad person, då har man ju gjort sitt val och får acceptera att bli bemött som en sån. 

Det är ganska enkelt. Beter du dig en som en civiliserad människa så blir det bemött som en sån, beter dig som ett djur så blir du bemött som ett sån.
    Fast jag skrev inget om att någon otrogen skulle kräva det. Det handlade ju om att DU påstår att människor ska inte agera med känslor utan bete sig civiliserat och kontrollera sig
  • Anonym (Savann)
    Anonym (floskelbingo) skrev 2024-04-08 19:17:07 följande:
    Japp jag påstår alla människor ska kunna och kan hantera sina käns,or om de vill. Men det håller du inte med om eller? .
    Då anser du att även bedragna ska kunna göra det.
Svar på tråden Otrohet, något från savannen?