Inlägg från: Anonym (Huldran) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Huldran)

Otrohet, något från savannen?

Anonym (floskelbingo) skrev 2024-03-22 15:07:29 följande:
    Nja, så länge det finns människor som väljer att inte vill kontrollera sin attraktion kommer otrohet finnas. Alla springer ju inte runt och är otrogna så fort de känner attraktion, vissa gör det, andra inte. Det är ett val.

Hur framtiden ser ut är inte så svårt att sia om, så länge det finns människor som väljer att skita i överenskommelser när de inte passar dem så kommer det finnas otrohet.
    Nu är det väl inte definitionen av otrohet TS är ute efter, men om vi ser på  otrohet ur ett juridiskt perspektiv så bryter man mot ett uttalat löfte att vara trogen man gett vid vigseln. 
    Är man i ett annat slags förhållande tex sambo och inte inför vittnen uttalat ett löfte om att vara trogen, kan man rent definitionsmässigt inte vara otrogen. Därför tror jag att man i framtiden kommer att skriva avtal om detta.

Troligen kommer man också att tidsbegränsa avtalet på något sätt. ex 10 år eller tills barnen klarat av grundskolan osv.  Naturligtvis kan avtalen förnyas e5ller förändras under tid. 

Idag slutar 50% av äktenskapen i skilsmässa och den andra hälften önskar de kunde det men av ekonomiska eller sociala skäl stannar de kvar. Nu överdriver jag lite men......

Här i tråden skriver man om att kvinnans frigörelse leder till otrohet. det har jag svårt att se, men kanske är det mannens frigörelse som står för dörren..

När vi i akt och mening blivit helt jämställda och inte är beroende av varandra kommer nog problemet med otrohet i relationen att försvinna.   
  • Anonym (Huldran)
    Anonym (?) skrev 2024-03-22 13:03:51 följande:
    Ett äktenskapsavtal är tidsbegräsnat på så sätt att båda parter när som helst kan säga upp avtalet. Det går också att förhandla om när som helst.. 
    I avtalet borde man kunna stipulera en längden i förväg. Det är ju ingenting som hindrar att man förlänger avtalet vart 10:e år eller så. 
  • Anonym (Huldran)
    Anonym (Kvinna 45) skrev 2024-03-22 18:53:19 följande:
    Jag har aldrig förstått mig på varför man ska gifta sig? Testamente = JA, men när det kommer till giftermål har jag bara sett folk skilja sig efter 4 år.

Existerar det människor som tror på att kärlek är detsamma som att gifta sig nuförtiden? Vad är meningen med att gifta sig om man inte tror på kärlek enda tills döden skiljer oss åt?

Här må TS reformeringar av  parförhållande komma in. Giftermål borde inte tas så lätt på, och innan giftermål borde man få vara fri att göra vad man vill, ha sex med vem man vill. Otrohet borde endast gälla gifta, och det borde Inte räknas som otrohet innan man tagit steget till giftermål.

Ytterligare ett förslag att man inte borde få gifta sig innan man varit ett par i minst 5 år. Nu lär många gå i taket, men det är bara mina oskyldiga funderingar för att minska begreppet otrohet, Jag förblir därmed ogift resten av livet.
    Anonym (Lejon) skrev 2024-03-22 19:18:35 följande:

Och med tanke på att äktenskap ses som livets toppskeenden, ses ju skilsmässa och separationer som livets stora misslyckanden. Till ingen nytta. 
    Att samhällets norm att man alltid ska vara två, och helst också samma två livet ut, gör nog många onödigt olyckliga i detta enda liv.

Har samma tankar men frågan är om samhället och delar av befolkningen går i otakt.  Ur samhällets synvinkel är skilsmässor inget misslyckande utan något relativt naturligt, medan det i befolkningen lever kvar känslor av misslyckande. 

Kanske lever vi i en brytningstid där delar av befolkningen lever kvar 50-talets moral medan andra vill leva sitt liv i frihet. Exemplen är många förutom det självklara med samkönade relationer så väljer några kvinnor hellre insemination när de vill skaffa barn. Idén med att leva i kollektiv har dammats av och några frisinnade som kallar sig polly-amorösa. 

Vart vi är på väg är ganska lätt att se.
  • Anonym (Huldran)
    Anonym (XXX) skrev 2024-03-22 19:53:32 följande:
    Sedan är det inte så enkelt heller, alltid, att man antingen vill ha gamla partnern ELLER nya partnern. Det är nog rätt vanligt att man vill ha båda. Den gamla har blivit som en trygg bror eller syster - och man delar huvudintresse (barnen). Detta är inget man vill bryta. Men kärleken och åtrån till någon ny förmåga vill också ha sitt... Därför kör många dubbelt, och ibland kan de göra det så länge att den ena av relationerna tar slut ändå (vanligen den nya), utan att någon behöver veta hur länge dubbelrelationerna pågått.
    Ja, så kan det säkert vara i många fall. Betydligt vanligare är att man sitter fast i ett dött förhållande man inte kan ta sig ur.
  • Anonym (Huldran)
    fultextad användarhandbok skrev 2024-03-22 18:38:00 följande:
    Att sätta likhetstecken mellan jämställdhet och oberoende av varandra låter sig inte göras. Vi är beroende av varandra. Dessutom vet jag inte om jämställdhet kan uppnås så länge vi bygger hela samhället på etatism. 
    Naturligtvis menar jag ekonomiskt beroende. Var lite för snabb där
  • Anonym (Huldran)
    Anonym (Kvinna 45) skrev 2024-03-22 21:04:49 följande:

Intressant. 
    jag tror dock att moralen på 50-talet inte var ett dugg annorlunda än idag. Otrohet var bara något man dolde bättre förr i tiden. I alla tider har det existerat hos gifta, ogifta, homo, hetero och i alla samhällsskikt. Vad hände efter 70-talets utsvävningar som gjorde att människor fick strängare syn på moral? Eller har det gått i vågor under decennierna? Min personliga syn på folk som gapar om otrohet är att trohetskravet är grundat på svartsjuka. Svartsjuka anses inte vara en fin egenskap, låt oss dölja detta med att hänvisa till monogami och krav på trohet.

Fine, vill ett par vara monogama och kräva avtal från varandra. Låt det bli ett avtal som endast tillägnas genom ceremonin i äktenskap. 

Nog var moralen strängare strängare på 50-talet, inte för att jag var med då men synen på utomäktenskapliga barn var ett effektivt sätt att få unga kvinnor att avhålla sig från sex innan de blev gifta. Att skilja sig var nästan tabu, ja vad var inte tabu ? 

70-talet var nog inte så utsvävande det var p--pillrets ankomst som gav de unga chansen att testa sig fram innan de gifte sig. 

Däremot håller jag helt med om att det här med svartsjuka och otrohet hör ihop, men inte på samma sätt. Svartsjuka och avundsjuka är två grenar på samma träd, nämligen den dåliga självkänslan och rädslan att förlora något.
  • Anonym (Huldran)
    Anonym (Kvinna 45) skrev 2024-03-23 11:20:01 följande:
    Jo, jag förstår att moralen gällande utomäktenskapligt sex och otrohet var hårdare på den tiden. Har bara svårt att tro att det höll folk från att vara otrogna med ex pigan eller drängen. Det som är väldigt förbjudet är oftast svårt att motstå? Eller har jag sett för mycket på filmer/böcker? Skäms
    På 50-talet fanns det väldigt få pigor och drängar. Du får gå tillbaka till 1800-talet för att hitta pigorna och drängarna. Då talade man inte om otrohet utan om hor, enkelt hor om bara en i paret var gift och dubbelt hor om båda var det. 

Att som kvinna bli med barn utan att vara gift var länge en stor skam. I de fall barnets far antecknas som okänd är det stor chans att fadern var gift och därför inte kunde ta på sig faderskapet.  Det var inte heller så ovanligt att första barnet i en familj föddes inom 6 månader efter vigseln. Hade man som man gjort en ogift kvinna med barn så fick man stå sitt kast och gifta sig med henne. Detta var vanligt ända till P-pillrets intåg i folkhemmet. 

Nåväl det var väl inte historien vi skulle tala om utan om dagens syn på otrohet och parbildning och ev spekulera om hur framtiden ser ut.  

Så här tänker jag. Eftersom vi i dagens samhälle bildar par baserat på känslor och inte så mycket är en ekonomisk fråga så kommer relationerna att bli kortare. När förälskelsen tar slut och kärleken inte infinner sig så kommer relationen att avslutas. 

Om relationen resulterat i barn så kommer den att bli längre men troligen kommer man ändå att avsluta relationen när man får känslor för någon annan.  I framtidens samhälle kommer man inte att stanna i relationen för barnens skull. Det blir alltmer vanligt att familjer består av flera barnkullar och man blir tvungna att hantera detta på ett bra sätt.

Tror att relationer som grundar sig på känslor är mycket skörare än de som grundar sig på ekonomiska/sociala faktorer.  Säkraste sättet att få ett förhållande som håller över tid får man nog acceptera viss otrohet (tror jag)

Därför tror jag att vi kommer att få se flera olika typer av parbildningar i framtiden men också kvinnor som själv väljer att sätta barn till världen utan en partner. 

Naturligtvis kan jag ha fel, det är bara spekulationer
  • Anonym (Huldran)
    Xenia skrev 2024-03-23 00:22:00 följande:
    Alla ni som är emot monogami tycker jag glömmer bort vad som är bäst för barnen. Självklart är det bäst för barnen att hela tiden få bo ihop med både mamma och pappa (om det inte är ständiga bråk mellan mamma och pappa förstås). Orkar man inte det kan man avstå från barn, men det vill inte folk göra.

Så monogami i 20 år, tills barnen flyttat hemifrån. Sedan kan man skiljas. Alternativt har man ett öppet äktenskap. Men då riskerar man att man blir förälskad i någon av sina "sido-relationer" och så blir det skilsmässa iaf.

När man en gång förälskade sig i varann och gifte sig så var trohet det enda möjliga. Vill man inte vara trogen ens då, så är man inte kär på riktigt, kanske inte ens har förmågan till det. Oavsett statistiken så tror man att man ska vara tillsammans hela livet. Så då är förstås skilsmässa ett misslyckande. Och olycklig blir man, särskilt om man är den som blir bortvald. Men hur skulle detta förhindras menar du? Alla ska gå in i äktenskapet och räkna med att det tar slut? Och när det tar slut så tar man det med en klackspark?

Inte blir man olycklig bara pga "samhällets normer". Och inte behöver man bli olycklig för evigt heller.

Även om man bara flyttar ihop utan äktenskap så räknar man med trohet. Så den som inte tror på trohet borde vara den som berättar det redan då.

Men skyll inte på "savannen". Det handlar mer om att vi idag inte längre tror på uppoffringar och avstående utan på njutning och att "leva för fullt". 
    Det är absolut inte så att jag är emot monogami, lever själv i ett monogamt förhållande sedan många år men jag vet också att det inte är rätt för alla. Tycker att det är upp till var och en att välja på vilket sätt man bildar familj.

Det är dessutom så att alla kanske inte bör bilda familj.  Parbildning utan barn är också ett alternativ. "Var och en är sin egen lyckas smed" sägs det så att leva som singel är ännu ett alternativ.  

Tror inte heller att otrohet alltid är att likställa med olycka. Vi baserar våra relationer på känslor och då måste man acceptera att de kan ta slut eller att föremålet för känslorna kan växla.
  • Anonym (Huldran)

Troligen är det vanligare än man tror, att två upptagna människor möts och wow,, 
    ,resultatet brukar bli någon enstaka träff tills man inser att det är relationen man lever i som är den viktigaste.

Personligen så tycker jag att dessa personer är avundsvärda som får vara med om något så hissnande. 

Känslor och speciellt passionerad förälskelse är nog något av det underbaraste man kan vara med om. Tror också att har man varit med om detta åtminstone en gång i livet så blir man en kärleksfull person. 

• Anonym (Huldran)
    Anonym (Lejon) skrev 2024-03-23 18:48:19 följande:
    Och eftersom det är så underbart och sällsynt är det kanske svårt att motstå.
    Och många vill säkert uppleva den känslan fler gånger i livet, inte bara en. 
    Jag vet inte det..jo kanske, men det kan också innebära att man intalar sig att det var just den personen och ingen annan som kan väcka sådan passion och att man därmed blivit immun mot nya förälskelser.

Finns nog inget  entydigt svar på detta, men jag tror inte att en "Affär" av den här typen triggar flera,
Svar på tråden Otrohet, något från savannen?