Anonym (Kvinna 45) skrev 2024-03-23 11:20:01 följande:
Jo, jag förstår att moralen gällande utomäktenskapligt sex och otrohet var hårdare på den tiden. Har bara svårt att tro att det höll folk från att vara otrogna med ex pigan eller drängen. Det som är väldigt förbjudet är oftast svårt att motstå? Eller har jag sett för mycket på filmer/böcker?
På 50-talet fanns det väldigt få pigor och drängar. Du får gå tillbaka till 1800-talet för att hitta pigorna och drängarna. Då talade man inte om otrohet utan om hor, enkelt hor om bara en i paret var gift och dubbelt hor om båda var det.
Att som kvinna bli med barn utan att vara gift var länge en stor skam. I de fall barnets far antecknas som okänd är det stor chans att fadern var gift och därför inte kunde ta på sig faderskapet. Det var inte heller så ovanligt att första barnet i en familj föddes inom 6 månader efter vigseln. Hade man som man gjort en ogift kvinna med barn så fick man stå sitt kast och gifta sig med henne. Detta var vanligt ända till P-pillrets intåg i folkhemmet.
Nåväl det var väl inte historien vi skulle tala om utan om dagens syn på otrohet och parbildning och ev spekulera om hur framtiden ser ut.
Så här tänker jag. Eftersom vi i dagens samhälle bildar par baserat på känslor och inte så mycket är en ekonomisk fråga så kommer relationerna att bli kortare. När förälskelsen tar slut och kärleken inte infinner sig så kommer relationen att avslutas.
Om relationen resulterat i barn så kommer den att bli längre men troligen kommer man ändå att avsluta relationen när man får känslor för någon annan. I framtidens samhälle kommer man inte att stanna i relationen för barnens skull. Det blir alltmer vanligt att familjer består av flera barnkullar och man blir tvungna att hantera detta på ett bra sätt.
Tror att relationer som grundar sig på känslor är mycket skörare än de som grundar sig på ekonomiska/sociala faktorer. Säkraste sättet att få ett förhållande som håller över tid får man nog acceptera viss otrohet (tror jag)
Därför tror jag att vi kommer att få se flera olika typer av parbildningar i framtiden men också kvinnor som själv väljer att sätta barn till världen utan en partner.
Naturligtvis kan jag ha fel, det är bara spekulationer