• Anonym (Emma)

Hur vet man att man vill separera?

Anonym (Mr Bean) skrev 2024-03-21 15:31:30 följande:

Exakt samma situation som du är i är jag..lever med en kvinna sen 22år och känner bara att det inte räcker till längre.Finns ingen lust till att fortsätta alls och känt det ett bra tag,men kommer inte vidare för jag inte vill såra henne och barnen..Trampar verkligen vatten här och håller mig sysselsatt så mycket som möjligt för att få kvällarna att gå..vet det är helt fel för alla parter men på nåt vis känns det bäst,att åsidosätta mig och det jag vill för att jag är för feg för att ta steget.

Hade du velat fortsätta vara tillsammans med någon som inte har känslor för dig? Om du är helt säker på dina känslor, och att det är irreversibelt så lämna för hennes skull. Hon förtjänar en man som älskar henne.
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Ambivalent) skrev 2024-03-21 19:37:25 följande:
    Men, han i mitt fall,skulle ju aldrig få veta det.
    Att vi som egentligen vill lämna, offrar oss själva och tuffar på ändå.
    Det man inte vet tänker jag..

Då skadar ni inte bara er partner utan er själva med. :(
    Varför försaka ett liv med någon ni älskar och älskar tillbaka?
    Tänker ni att det blir enklare att lämna när partnern är 50-60-90 år? 

Tänk om du går miste om ditt livs kärlek för att du inte vågar lämna? 
    Känner verkligen inte din partner att du inte älskar honom? Jag hade inte klarat av att ljuga om sådant, det hade märkts om jag inte längre velat ta på honom, kyssas eller ha sex. Jag skulle inte klara av att skådespela om sånt.

Det måste verkligen finnas en väldigt stark anledning till att stanna, om man inte längre har känslor kvar?

• Anonym (Emma)
    Anonym (Emma) skrev 2024-03-21 20:04:35 följande:

Då skadar ni inte bara er partner utan er själva med. :(
    Varför försaka ett liv med någon ni älskar och älskar tillbaka?
    Tänker ni att det blir enklare att lämna när partnern är 50-60-90 år? 

Tänk om du går miste om ditt livs kärlek för att du inte vågar lämna? 
    Känner verkligen inte din partner att du inte älskar honom? Jag hade inte klarat av att ljuga om sådant, det hade märkts om jag inte längre velat ta på honom, kyssas eller ha sex. Jag skulle inte klara av att skådespela om sånt.

Det måste verkligen finnas en väldigt stark anledning till att stanna, om man inte längre har känslor kvar?

Menar att det inte finns något hedrande att stanna om känslor är döda, Då gör du er båda en otjänst.
    Om du tvivlar över känslorna, kan det inte vara bra att ge det ett försök med parterapi, men att faktiskt bestämma sig för att lämna om det inte funkar efter en bestämd tid?
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Ambivalent) skrev 2024-03-21 21:40:53 följande:
    Nej precis. Det är ju detta jag vet. 
    Vet inte om du läst resten av inläggen i tråden men allt handlar om att jag har så svårt för att krossa hans hjärta.
    Att någons hjärta måste krossas i detta och då kan det lika gärna vara mitt och min uppoffring. 
    Men jag vet ju att det inte håller. Jag vill inte leva så heller. Jag vet bara inte hur jag ska klara av att krossa hela hans tillvaro.

Det kommer aldrig vara lätt att avsluta ett förhållande för det finns trots allt en vänskaplig kärlek även när känslor tar slut. Man älskar personen fast inte som en partner. Särskilt gäller det om ni har det bra i övrigt.

Det jag tycker du ska göra innan du tänker på att avsluta är att försöka ge det en chans genom att söka hjälp. Är väldigt vanligt att man tvivlar på att man gjorde rätt efteråt, så vänd varje sten innan du tar ett beslut.

Med det sagt, skulle du vilja att någon var tillsammans med dig av medlidande? För mig vore det värre än att bli ensam för alltid! Han lär ha märkt av att du drar dig undan, och sånt är tärande för självkänslan. 

Om du är minsta osäker på att det går att laga, vänd varje sten för att försöka reparera. Du vill inte ångra dig när det är försent. Det är lätt att fantisera om ett bättre liv utan sin partner, och sakna första förälskelsen och de starka känslor det ger. Ibland kan det göra att man fokuserar mer på det än vad man faktiskt har.
    En gång i tiden har du älskat den mannen, försök komma ihåg varför och fokusera på att förstå när det kan ha gått fel. 

När du gett ditt förhållande en ärlig chans under en tid och det ändå inte hjälper, är det bäst för er båda att gå vidare på varsitt håll. Du har inte funderat på om det skulle kunna väcka känslor till liv om ni var ifrån varandra ett tag? Ibland kan det få en att börja sakna.

• Anonym (Emma)
    Anonym (Inte kär) skrev 2024-05-06 10:55:34 följande:
    Hur har det gått för dig?

Är i lite liknande sits, min man är en fantastisk person, men jag saknar att känna attraktion, lite spänning, pirr och nyfikenhet. Är straxt över 50, barnen på väg ut och man undrar om det är så här livet ska bli?

Men jag funderar mycket på om jag ställer för stora krav. Det jag saknar ska ju ställas mot allt bra vi har, vi trivs ju och har kul ihop. Dock känner jag att något måste förändras för att vi ska fortsätta, vi måste jobba med vår kärleksrelation på något sätt. Det senaste året har det börjat krypa på irritation och frustration från min sida kring skitsaker. Även andra tecken på att även den icke-romantiska relationen blir sämre. Så något måste göras/hända.

Sen är jag lite ego. Funderar på hur det känns om man blir sittande ensam i en lägenhet och aldrig träffar den där nya attraktiva, passionerade mannen (som jag självklart vill ska ha alla de goda egenskaper min man har...). Många som skiljer sig träffar nya, för dem bättre, partners (men kommer kanske från sämre relationer än min). Men andra blir ganska ensamma och i ett sånt fall kanske min relation är tillräckligt bra.. 

Eller så träffar de mycket värre partners än de hade innan. 
    Life is a gamble.

Svar på tråden Hur vet man att man vill separera?