flemens skrev 2024-03-18 17:02:17 följande:
Jag vill diskutera, eller ifrågasätta om du vill, det faktum, enligt mig, att vi män är inte som kvinnor och kan aldrig bli det om det nu inte är så att människan är en robot som går att programmera om.
Men låt oss diskutera ditt antagande om "snubbar". Varför tror du att de, de facto fåtal men ändå skadligt många, inte kan hantera sin "jobbiga känsla i kroppen" på annat sätt än att mörda "sin kvinna"? Mördandet är det yttersta, men det finns än fler exempel på när dessa "män" gör livet surt för kvinnorna på andra sätt och det långt efter att kvinnan "övergivit" dem. Kvinnor blir säkert inte mer upprörda av att bli "övergivna" än män, men varför uttrycker sig deras handlande så radikalt?
Beror det på att män inte fått "lära sig" att hantera sina känslor? Har kvinnorna fått "lära sig" att hantera det på annat sätt? Har det med mamma att göra egentligen? Eller beror det på att det finns någonting grundläggande hos dem som män som "tvingar" dem att agera som de gör? Vad är det? Är det generna eller "programmeringen" de fått av familjen/samhället? På vilket sätt har programmeringen gått till såpass att så många män anser det som sin "plikt" att ta livet eller göra livet surt för sin föredetta? Som nämnts tidigare så talar ju statistiken sitt tydliga språk.
Detta "grundläggande" är vad jag är ute efter. Varför kände jag att det skulle vara bättre för mig om kvinnan som "övergav" mig var död? Beror det på hur jag blivit uppfostrad av samhället/familjen eller berodde det på att jag är en man? Vilket spelar roll för de män som väljer, och det medvetet som vuxna individer, att mörda "sin kvinna"?
Jag förstår nu att det inte är lätt att svara på eftersom man inte vet hur jag växt upp, hur jag blivit "programmerad". Och jag vet inte egentligen. Jag pendlar mellan ett slags moderskomplex och "naturen" när det kommer till mord av kvinnor i denna kontext. I det första fallet att kärlek egentligen handlar om att "hitta tillbaka" till modern eller fadern, men det kanske får bli en annan psykologisk diskussion. Men hursomhelst så tycks det som att "förälderskomplexet" uttrycker sig olika hos kvinnor och män ur den synvinkeln. Varför är män mer benägna till våld mot den de påstår sig älska än kvinnor?
Man brukar väl säga, rent vetenskapligt att det finns generella skillnader mellan könen. Men att det på individnivå skiljer mer.
När det kommer till känslor så är det väl så att alla har dom, och i en krissituation så kan de flesta tänka rätt mörka tankar.
Att vissa män sedan gör tanke till handling är väl ofta att de känner sig förlorat makt.
Det är ju så generellt i samhället. Dess mer makt kvinnor fått, dess mer har vissa män radikaliserats.