Anonym (Erik) skrev 2024-03-17 20:58:46 följande:
Har ingen egen erfarenhet men tänker att jag tror att jag skulle kunna förlåta. Men man måste nog gå vidare och ha det som ett avslutat kapitel och inte dra upp det i tid och otid vid bråk etc.
Att inte känna behovet av att kontrollera partnerns telefon etc etc. Det mår ingen bra av.
Det kan ju ta tid att komma till ett avslut givetvis. Man behöver kanske inte förlåta handlingen, men man kan kanske förlåta personen. Hoppas det löser sig för dig 🙂
Mmm låter det ofta när man saknar erfarenhet och ser på det ur ett filosofiskt och "hämtat ur handboken för en modern och upplyst person perspektiv" helt bortkopplat från känslor. Tänkte så jag med innan min egna resa i otrohetsträsket.
Men när du simmar runt upp till öronen i den skit din partner skapat åt er så är det en HELT annan grej. När du känner dig totalt jävla grundlurad och förnedrad av din parter som dessutom ofta gör allt för att komma billigt undan på alla sätt så är det klart svårare att vara en sån upplyst, empatisk och modern filur. Lägger du till barn som kommer drabbas hårt av ett eventuellt uppbrott till det så blir det ännu svårare.
Det som oftast glöms bort i såna här tankeexperiment är att hur man själv som bedragen reagerar bara är ena halvan av ekvationen, den andra halvan beror ju på hur din partner reagerar på sitt övertramp. Alla är ju inte ångerfulla på riktigt, empatiska och måna om vilken skada de orsakat sin partner... jag skulle snarare vilja påstå att det är ganska ovanligt, de flesta verkar mest ångra att de blev påkomna och tycka mest synd om sig själva, vill inte gärna vara helt ärliga med sitt svek, vill gärna förminska sin del i det, skyller ifrån sig, rättfärdigar sitt agerande, vill bara dra ett streck över det men minsta möjliga obekvämlighet för egen del, etc, etc.... men vill ändå bli förlåta, ha sin partners fulla förtroende och gå vidare tillsammans.
Och då blir det ju lite fel att bara se det från en sida och fingranska hur den som blivit bedragen förhåller sig till det och reagerar, för samma beteende kan ju vara både bra eller dumt beroende på hur den som varit otrogen beter sig.
Ex.
Om personen ångrar sig på riktigt, står för sitt svek fullt ut utan att skylla ifrån sig eller rättfärdiga sitt agerande så kan de vara bra att vara en sån upplyst, empatiskt och förstående person som kan tänka sig förlåta.
Om personen inte ångrar nåt annat än att ha blivit påkommen, ljuger, skyller ifrån sig, och rättfärdigar sitt agerande så är det ju väldigt naivt och självdestruktivt att vara en sån upplyst, empatiskt och förstående person som kan tänka sig förlåta.
För att förståelse, empati, tolerans och flexibilitet ska fungera i en relation så krävs det att BÅDA gör likadant. Ensidig empati, förståelse, tolerans och flexibilitet i en relation är däremot väldigt dumt och gör det väldigt svårt att få till ett hållbart förtroende.