Anonym (M) skrev 2024-03-23 15:41:26 följande:
Jag är i samma sits. Hon har mycket problem med ångest och panikattacker. Det sliter på mig men samtidigt älskar jag henne. Och vill inte lämna. Så lever med det som det är.
Det slet på min partner också när jag var deprimerad. Ett sätt som jag försökte rädda relationen på var att jag drog mig undan, jag bara väntade på att det skulle gå över, om det ens kunde det, så att när han såg mig skulle jag vara på tipptopp igen (men det var jag ju inte...han har berättat sedan hur synligt det var).
Vad jag lärt mig av detta är att det är inte alltid kärleken som räddar ett förhållande, det är att man identifierar vad problemet är, kommer till insikt med det, söker för det, får rätt sorts hjälp för det, ger inte upp. I samband med depressionen hade jag låg självkänsla och knappt någon ork att göra min röst hörd i sjukvården, i det skedet är det viktigt att anhörig/a finns med och stöttar, eller att man tar in andra som också kan vara stöttepelare. Man måste komma in, det är det, man måste in med en fot, är du väl inne så är du.
Jag såg hur det påverkade min partner när jag väl öppnade munnen och delgav de sjuka tankarna jag hade, hur jag mådde, hur det fick honom att reagera, må, jag gjorde det en gång precis innan jag bestämt mig för att nu går det inte mer, jag måste söka, få vård, han hade varit emot det hela tiden innan. Ville bara jag skulle ha han att prata med, om jag behövde. Han förstod inte. Han älskade mig, men han förstod inte. Lika lite som jag kan utföra hjärnkirurgi, får inse sina begränsningar.
Det är inte kärleken som är svaret/som löser problemet/gåtan, men för mig virades det in för mycket att det hade med vår kärlek att göra, både min och hans.
Då jag haft depression och ångest i min familjehistorisk var jag den på den tiden som gjorde mest för att "störa" den, jag var en stark anhörig helt enkelt, men om den som drabbades av det inte samarbetar utan bara väljer att göra annat som den tror ska lindra (missbruk av någon typ) blir det att anhöriga bara dras ner i fallet. Jag fick då göra så istället för att jag själv skulle ha kvar min energi att jag tog ett djupt andetag, dök ner i det mörkaste av vatten där de var, var där så länge jag orkade, sedan upp till ytan igen. Jag såg till att ha annat i mitt liv som gav mig energi, ett liv helt enkelt med andra människor i, med hobbys. Jag fick slåss för att ha ett eget liv annars hade de psykiskt sjuka i min familj ätit upp precis allt från mig. Jag gjorde allt för dem, men fick bara lite tillbaka (mer än så kunde de inte ge då de mådde för dåligt). I början hade jag dåligt samvete för det, att jag trotsade så, men samtidigt var jag arg också för jag såg hur det gick åt pipsvängen, men jag kunde inget göra. Jag var arg för att jag ville inte man skulle slösa med sjukvårdens knappa resurser, inte utnyttja på det sättet, när man samtidigt missbrukar något i "hemlighet", som de ju då ofta tror, fast alla vet. (jag har blivit kallad "maskrosbarn", men vet inte om det stämmer, har haft det både bra och dåligt under min uppväxt, är tacksam för det som är bra, och det som varit dåligt har jag tänkt att jag tar de lärdomarna till mig, så är det bra med det. Jag håller det dåliga ifrån mig då det är saker som händer, människor som händer, inte vad/vem jag är, jag kunde precis lika bra ha varit i en annan omgivning och "utsatt" för något bra. Det har aldrig varit mitt fel att jag fick det så, men barn har en förmåga att ta allt personligt).
Det tar tid att läka från de här tillstånden, man måste göra rätt saker i rätt tid, man får inte fastna eller göra det bakvänt för då sitter man fast.
Som anhörig till någon som mår psykiskt dåligt har jag suttit med på läkarbesök o.s.v. och där får även jag det stödet, ser hur planen ser ut, att jag är inte ensam. Det är lätt annars att känna sig ensam, vilsen, maktlös, frustrerad, ledsen, rädd som anhörig. Med all rätt.
Jag vet inte hur pass hon släpper in dig i sin vård, om hon vill ha dig där under läkarbesök/psykologkontakt, men om hon vill det var med (om du inte redan är det), för din skull också?
(jag sa inte så mycket när jag gick i behandling om min partner, men hade mina farhågor redan då hur det här skulle bli längre fram, jag fick tyvärr rätt. Han satt med mig någon gång med en psykolog, han sa inte så mycket. Han började köpa böcker om psykisk ohälsa som han läste ( ändå gjorde han ingen koppling med vad han hade, skulle få längre fram utan bara körde på). Han ökade på sin kunskap som gjorde att han förstod mig på ett annat sätt. Han hade också attityden att detta skulle gå över, detta var inte jag. Någon gång sa han att han hade haft lust att "skaka dig", att skaka ut det som var sjukt men att han visste att det inte skulle göra någon nytta.
Jag har också märkt en hunger från personal som tagit hand om anhörig till mig med psykisk ohälsa när jag väl kommit i kontakt med dem, för de behöver mig också. De har också varit de som satt ner fasta regler, skyddat mig förr i tiden, så jag inte skulle ta på mig för stort ansvar (som den psykiskt sjuka inte ser själva hur de påverkar, vilket ansvar som lagts över på mig. Jag skulle bara få lov att vara ett barn/tonåring osv).
Jag har minnesglimtar som barn att jag firat jul inne på låsta mentalavdelningar en stund, då annan vuxen i min familj tagit med mig dit för att hälsa på, eller suttit med på läkarbesök med psykolog och andra, minnesbilder av hur en vuxen i mitt liv försvarat mig med en dörr, vägg emellan när en annan vuxen i mitt liv (psykiskt sjuk) hotade och skulle ta sig in till mig, polisen minns jag..flera gånger om.... jag har aldrig varit rädd för auktoriteter, polis, vården...då visste jag att nu blir det ordning och reda (jag älskar ordning och reda). Det har också gjort att jag inte varit rädd för att säga till, söka hjälp om det är något. Jag har alltid velat söka mig utåt för där kan jag andas.
Det hör till annars att man blir isolerad med den sjuke och att det ska hållas hemligt, det väcker ens beskyddarinstinkter ,men skammen hjälper inte någon. Man kan inte bara sitta där. Jag vet det finns de som blir paralyserade, så rädda för att göra fel (då kan tex den sjuka hota ta sitt liv, som barn fick jag höra från den andre s.k vuxne olika planer den hade för att ta sitt liv men jag fick inte säga det till någon annan, och jag skulle be då den här personen att inte göra det, när jag kom hem från skolan visste jag inte om personen levde eller inte. Idag kan jag se hur groteskt det är att utsätta ett barn för den här psykiska pressen, psykiska misshandeln. På den tiden vad tittade man på var att den sjuke behövde hjälp och man skulle tycka synd om den sjuke, och man skulle inte vara rädd för den sjuke (Eh - JO, det skulle man). Jag var ett barn i den situationen, det här var i mitt hem. Långt om länge kom till sist polisen en dag och tog ifrån den här personen från hemmet, så blev äntligen mitt hem mitt hem, så som alla borde ha det från första början. Idag hoppas jag på att man har bättre koll på det här, gör orosanmälningar när det finns barn i de hem där psykiskt sjuka också bor, det är en situation där hela familjen behöver hjälp, stöd, riktlinjer, något att hålla sig i när man ska gå framåt, för framåt ska man, man ska inte bakåt, man ska inte stå still, inte den sjuka och inte anhöriga. Jag hade haft det bättre i ett fosterhem under den här tiden, kan jag tänka mig, tyvärr blev det inte så, så istället har jag dessa dåliga minnen av hur det var.
Då du inte är ett barn nu till din partner så sätt upp regler för dig själv om du bestämmer dig för att stå kvar, som vuxen är det inte meningen att man ska palla med precis allting för att man älskar någon, det gör man inte. Man kommer inte vara stark alltid, vi har alla våra bristningsgränser.
"All you need is love" är BS, ursäkta, men det är det, men jag tror att för att man tror det så går man i en fälla. Det är inte kärleken som är nyckeln hur man ska ta sig ur det. Det är nyckeln som är det.