• Anonym (lagom)

Kräver ni att barnen ska träna?

Jag tränar själv 1-3 dagar i veckan och har gjort det hela mitt liv. Mer eller mindre i perioder. Min syster och mina föräldrar samma. Nu när mina föräldrar (ca 80 år) är pensioner och har lite mer tid tränar mamma ca 4 dagar i veckan (om hon inte är förkyld eller så, vilket hon tyvärr är ganska ofta). Min pappa tränar nog bara en gång i veckan, men spelar golf på sommaren och håller igång i trädgården. 

Har tre barn och har alltid haft som regel att dom ska hålla på med minst en sport. Nu är dom tonåringar och jag känner att jag har lagt grunden men dom måste börja göra sina egna val. Äldsta har slutat med sin sport, men gymmar flera dagar i veckan självmant. Nu märker jag att mellanbarnet helst inte vill göra nåt om han slipper. Även yngsta har samma tendenser. 

Min sambo och hans familj har inte alls samma vanor som jag och min familj. Jag känner att jag alltid har ett ansvar att vara en bra förebild, men när dom är vuxna inte lägga mig i deras val.  

Vad har ni för regler? 
    Hur länge bör man styra dom? 

• Svar på tråden Kräver ni att barnen ska träna?
  • EpicF

Ts: Då får de gå en promenad i snabbt tempo, då höjs pulsen.  För nej, man kan inte tvinga eller styra barn att hålla på med sport/fysisk aktiviter. Däremot kan man uppmuntra de att göra antiviteter de tycker om.

• Anonym (Övergång)
    EpicF skrev 2024-03-13 10:39:34 följande:

Ts: Då får de gå en promenad i snabbt tempo, då höjs pulsen.  För nej, man kan inte tvinga eller styra barn att hålla på med sport/fysisk aktiviter. Däremot kan man uppmuntra de att göra antiviteter de tycker om.

Klart man kan styra dem. Man ska styra dem. Det är grundläggande föräldraskap. Sedan får man vara lite lyhörd också men det tar inte bort att man bör styra dem. 
  • Anonym (Övergång)
    EpicF skrev 2024-03-13 10:39:34 följande:

Klart man kan styra dem. Man ska styra dem. Det är grundläggande föräldraskap. Sedan får man vara lite lyhörd också men det tar inte bort att man bör styra dem. 
  • Anonym (Ja, precis som allt annat)

Ja, jag "tvingar" mina barn att ha en aktivitet, för precis som andra påpekat är just att röra på sig en del i en hälsosam vardag, och inte tusan är det något man får välja bort i min familj.

Som yngre var det att gå, både som 2-3 åring, men även som 5-6 åring, till att börja med första idrotten. Naturligtvis jätteroligt första gången, men inte alltid sugen när man var på annat humör. Vi körde dock med att en gång i veckan tränar man, och gillar man inte sporten får man byta. I terminsstart/slut. 

Det är väldigt höga krav att sätta på sina barn att de själva ska lägga upp en vardag med goda vanor, så jag förstår inte alls fokuset på att barn ska drivas så himla mycket av den egna lusten som små. Precis som att den "inre rösten", alltid väjer rätt.

I perioder då barnet velat spela mycket har jag tagit reda på hur framgångsrika e-sportare gör, och då har barnet och jag tillsammans funderat på vad som är rimligt.

• EpicF

Anonym (Övergång): Om man vill attbarnen växer upp till att inte klara något själv så ska absolut styra dem. Men vill man ha självständiga barn så får man uppmuntra till ex sport och aktiviteter, inte  styra de. 

• Anonym (Suck)

Herregud, att det finns folk som tvingar sina barn till aktiviteter. Att uppmuntra ja, atr tvinga nej. Hur svårt kan det vara. Hoppas barnen tvingar er att läsa svårare litteratur, det är också bra för hälsan. 

• Anonym (Aldrig med min kofot)

Inga krav och inget tvång här. Aldrig. Jag själv tvingades, krävdes och pressades långt över egentlig kapacitet av min föräldrar och det var ett fruktansvärt sätt att växa upp. 

Uppmuntrar gör jag så klart men vill de inte så vill de inte. Det brukar gå i vågor det där. 

• Anonym (g)
    Anonym (lagom) skrev 2024-03-13 09:53:12 följande:
    Tycker INTE att en promenad varje dag duger gott. Att höja pulsen ibland är viktigt. 

Vad sägs om gympalektioner eller bara inte snigla på promenaden?

Uppmuntra, låta barnen testa olika alternativ är givet. Att tvinga tonåringar som har fullt upp med sig själv och skola att ha aktiviteter utöver det som de inte är tillräckligt intresserade av... Nej. Sporter med många träningar och matcher brukar vara vad som ges upp i tonåren då ungdomen inte orkar. Inte med själva träningspasset utan allt runtom, allt flängande.

• Mrs Green

När dottern var yngre bestämde vi att hon (precis som vi vuxna) skulle göra någon form av fysisk aktivitet minst en gång i veckan. Men hon fick välja själv vad hon skulle göra. Hon provade på att spela fotboll och gick på juniorgympa på Friskis. Men sen fastnade hon tidigt för handboll och håller fortfarande på med det (nu är hon 19 år) och tränar på gym. 

• Anonym (Övergång)

EpicF
    Att uppmuntra är att styra.

Svar på tråden Kräver ni att barnen ska träna?