Inlägg från: Anonym (lagom) |Visa alla inlägg
  • Anonym (lagom)

Kräver ni att barnen ska träna?

Jag tränar själv 1-3 dagar i veckan och har gjort det hela mitt liv. Mer eller mindre i perioder. Min syster och mina föräldrar samma. Nu när mina föräldrar (ca 80 år) är pensioner och har lite mer tid tränar mamma ca 4 dagar i veckan (om hon inte är förkyld eller så, vilket hon tyvärr är ganska ofta). Min pappa tränar nog bara en gång i veckan, men spelar golf på sommaren och håller igång i trädgården. 

Har tre barn och har alltid haft som regel att dom ska hålla på med minst en sport. Nu är dom tonåringar och jag känner att jag har lagt grunden men dom måste börja göra sina egna val. Äldsta har slutat med sin sport, men gymmar flera dagar i veckan självmant. Nu märker jag att mellanbarnet helst inte vill göra nåt om han slipper. Även yngsta har samma tendenser. 

Min sambo och hans familj har inte alls samma vanor som jag och min familj. Jag känner att jag alltid har ett ansvar att vara en bra förebild, men när dom är vuxna inte lägga mig i deras val.  

Vad har ni för regler? 
    Hur länge bör man styra dom? 

• Svar på tråden Kräver ni att barnen ska träna?
  • Anonym (lagom)
    Anonym (Alexandra) skrev 2024-03-12 23:32:46 följande:
    Herregud, du ska inte styra dem alls. Vill dom inte träna självmant kommer dom inte börja tycka att det är svinkul för att mamma tvingar dem.

Du tycker inte man ska styrs sina barn alls oavsett ålder? 

För mig är det viktigt att försöka ge dom bra matvanor, studievanor och rörelsevanor från dom är små. 

• Anonym (lagom)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-03-13 04:46:07 följande:

Nej Nejnej, inget tvång. Ett normalt barn gillar att röra sej. Men som förälder måste du visa vägen. Det börjar man med i småttisåldern och är ute i sandlåda och skog. En promenad varje dag duger gott. Barn är också lite olika, liksom vuxna. Jag hänger helst på gymmet varje dag eller är ute och joggar. Min äldsta tar helst promenader varje dag och min yngsta deltar i flera olika sporter samt går på gymmet med. Det enda kravet vi har hemma är att pallra sej i väg till skolan, eftersom det är skolplikt.

Tycker INTE att en promenad varje dag duger gott. Att höja pulsen ibland är viktigt. 
  • Anonym (lagom)
    Anonym (Aldrig med min kofot) skrev 2024-03-13 16:44:38 följande:

Inga krav och inget tvång här. Aldrig. Jag själv tvingades, krävdes och pressades långt över egentlig kapacitet av min föräldrar och det var ett fruktansvärt sätt att växa upp. 

Uppmuntrar gör jag så klart men vill de inte så vill de inte. Det brukar gå i vågor det där. 

Det är ju inte över deras kapacitet att träna valfri sport minst en gång i veckan. 
  • Anonym (lagom)
    Anonym (resonera) skrev 2024-03-15 09:25:40 följande:
    Sport och träning är ju inte samma sak. Fysisk aktivitet kan man ju tycka att alla borde ha, men att utöva en sport passar verkligen inte alla. Jag tränar mycket, men sportar aldrig, hatar sport. 

Sen tycker jag att tvång är dumt på många sätt, jag försöker snarare jobba med uppmuntran och egen förståelse i mitt föräldraskap. Alltså att barnen ska få en egen förståelse för vikten av motion, sköta tänderna, ha en bra kost och liknande, snarare än att jag tvingar dem. Jag vill att de skapar egna hållbara rutiner som håller även när de är vuxna och ingen tvingar dem längre. 

Regler? Väldig få, vi för istället resonemang om hur och varför. 
    Styra dem? Små barn, mycket, stora barn, allt mindre. 
    Jag menar sport som i träning. Alltså att man byter om, tar i lite och oftast blir svettig av. Att cykla 2km till gitarrlektionen är bra, men räcker inte som träning tycker jag. Är det däremot 5km enkel väg till gitarrlektionen skulle jag kunna tycka att det kan räknas som ett träningspass för ett barn. 
  • Anonym (lagom)
    Anonym (g) skrev 2024-03-13 17:25:37 följande:

Vad sägs om gympalektioner eller bara inte snigla på promenaden?

Uppmuntra, låta barnen testa olika alternativ är givet. Att tvinga tonåringar som har fullt upp med sig själv och skola att ha aktiviteter utöver det som de inte är tillräckligt intresserade av... Nej. Sporter med många träningar och matcher brukar vara vad som ges upp i tonåren då ungdomen inte orkar. Inte med själva träningspasset utan allt runtom, allt flängande.

Det kan jag hålla med om. Alla barnen har testat på någon sådan lagidrott som innebär flängande. Dom får hålla på det med om dom vill såklart men jag föredrar annan typ av träning. Äldsta gymmar nu bara, och jag misstänker att dom andra kommer landa där också till slut, men det finns ju annat, som parkour, dans, racketsport, friidrott, simning, kampsport som man kan gå på en gång i veckan utan att det är massa matcher däremellan. 
Svar på tråden Kräver ni att barnen ska träna?