Inlägg från: Lönnsirap |Visa alla inlägg
  • Lönnsirap

Köpa ut till tonåring

jjlk skrev 2024-03-11 18:50:26 följande:
    Köpa ut till tonåring

Fick denna fråga av en vän, tyckte det var intressant. Jag har förvisso inga barn än, men om jag kommer att få det, och de i tonåren hade börjat dricka alkohol hade jag köpt ut.
    Detta hade jag gjort utifrån egna erfarenheter. Alla gånger man var ung och dum och köpte av en langare i skogen med diverse sprit flaskor, vissa gånger hamnade man i ett dike, på balkongen, i någons badkar och ja gud vet allt. Man hade ingen aning om vad spriten egentligen innehöll. Jag vill inte utsätta mina framtida barn för det bara för att jag ska vara en exemplarisk mamma och inte tillåta drickande förens de är vuxna. Dricka sprit från en langare är både dumt och läskigt!

Då tycker jag hellre att man köper nånting som man vet att sitt barn inte kommer bli förgiftad av och att man vet på ett ungefär vilken mängd tonåringen dricker. Detta för att tonåringen förhoppningsvis inte ska somna i ett dike eller ramla in genom ytterdörren mitt i natten som jag gjorde. 
    Nu pratar jag kanske 15+ åldern. 

Vad säger ni?

Det är en usel idé att ens innan barnen fötts bestämma sig för hur man ska göra, och tro att "vet" hur man bör göra i olika situationer. 

Som förälder till en tonåring, kommer det inte på kartan att köpa ut till ungdomen i 15-årsåldern. Eftersom om de är intresserade av att dricka, så är knappast bara mamma/pappas dryck som kommer fixas fram, utan naturligtvis kommer de vara intresserade av att fixa fram mer...

Att skydda barnet mot olämpliga vuxna, görs troligen inte genom att ge dem produkter som ytterligare påverkar omdömet. Grejen med tonåringars hjärna är ju liksom att de är idioter och tämligen rimliga parallellt, samtidigt som de i hög utsträckning umgås med likasinnade.... 

Det intressanta med tonåren är att ena underbara, väluppfostrade barn, ersätts av en visserligen underbar tonåring, men att denna individ inte överhuvudtaget fungerar precis som man själv gjorde, eller som ens vänner, utan just som den människan som växer upp, prövar sina vingar och som faktiskt inte alls är intresserade av mamma/pappas synpunkter, och livsvisdom. 

Just nu låter det som att du sympatiserar med tonåringen när du tänker, och det är oftast ganska rimligt när man är ung vuxen, och framförallt innan man fått barn. Sen när man fått dem gör man nya val och faktiskt helt andra saker än man tror, utifrån att man faktiskt har en helt annan roll och ansvar.
  • Lönnsirap
    jjlk skrev 2024-03-11 20:36:26 följande:
    Absolut förstår ditt resonemang. Jag kan bara dra en generell åsikt vad jag anser kan bygga en mer öppen kontakt mellan barn och förälder. 

Varför hade det på något sätt vart fel att sätta sig in tonåringens perspektiv? Jag tänker tillbaka och inser att så många tonåringarna som hade riktigt stränga föräldrar gjorde också mer och grövre hyss bakom deras rygg än de som fick några öl av sina föräldrar. Man hoppas såklart att barn inte ska dricka överhuvudtaget, men det är ju sällan det sker. Jag tror på att dra gränser, men om tonåringen redan trillat dit tycker jag man ska jobba med dem och inte emot dem.
    Det är inte fel att sätta sig in i tonåringars perspektiv, men som förälder är man inte själv tonåring, utan just människan som sett barnet växa upp och i detta också sett världen förändras.

Just nu är alkohol inget som förekommer på det sättet som det gjorde förr. Iallafall inte hos de tonåringar jag känner. Däremot går det ju väldigt enkelt att beställa knark.

Det är numera alltså inte att vara väldigt sträng att inte köpa ut, utan snarare att vara tämligen gammaldags och ovanlig ... Och det är man naturligtvis fri att vara i sin fostran. Dock kan man inte föreställa sig världen tillräckligt bra för att innan man får ungdomar, eller ens barn hålla på och "bestämma" hur man ska göra. Sen kan man naturligtvis ha ideer och principer, man har ju massor av erfarenhet som. Människa som man använder i föräldrarskapet. Den vurpa du gör är att tro att de erfarenheter du har från ungdomen, är relevanta på dina egna barn. 

Om du på allvar hoppas barnen INTE ska dricka, så köp inte ut till dem är en rimligare slutsats. Och att faktiskt vara tydlig med att du faktiskt finns där om det är något som de behöver hjälp med. För det är väldigt mycket rimligare än att köpa ut....
Svar på tråden Köpa ut till tonåring