Köpa ut till tonåring
Jag köpte ut efter att de fyllt 18. Vid femton hade jag aldrig i livet gjort det, men vid 18 är de ändå myndiga.
Dock köpte jag inget starkare än öl/cider.
Jag köpte ut efter att de fyllt 18. Vid femton hade jag aldrig i livet gjort det, men vid 18 är de ändå myndiga.
Dock köpte jag inget starkare än öl/cider.
Farsan köpte åt mig från jag var typ 16, hembränt var grymt lätt att få tag på och var det jag druckit annars. Han köpte dock bara öl inte sprit, så för mig funkade det bra.
Vad jag hört och förstått är alkoholen inte lika illa som när man själv var i den åldern.
Idag är det större risker med att de börjar vejpa och sedan hamnar inom annat missbruk än alkohol tror jag.
Jag köpte som sagt ut efter 18-årsdagen. Bara cider eller öl. Inget annat.
Idag är mina barn mellan 25 och 40 och ingen av dem dricker speciellt mycket. Den yngsta är i stort sett nykterist, han gillar inte alkohol.
Jag fick utköpt till mig, dock inte av min mamma men av min äldre pojkvän. Har inte heller blivit någon storkonsument av alkohol. Tvärtom har jag haft långa perioder då jag inte druckit alls.
Min personliga uppfattning är att det inte riskerar mer om man underlättar lite, efter ungen blivit myndig. Istället för att den ska köpa ev fulsprit eller betala överpris till någon langare.