Inlägg från: Anonym (Donna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Donna)

Köpa ut till tonåring

Jag köpte ut efter att de fyllt 18. Vid femton hade jag aldrig i livet gjort det, men vid 18 är de ändå myndiga.
    Dock köpte jag inget starkare än öl/cider.

• Anonym (Donna)
    jjlk skrev 2024-03-11 19:10:07 följande:
    Jag förstår vad du menar. Samtidigt som jag tänker att desto tidigare i tonåren, desto mer risker tar man och dessutom har man mindre erfarenhet kring alkohol och hur mycket man klarar. Det var någonstans i 15 års ålder som jag och mina vänner skulle börja testa både det ena och det andra.
    När man är 18 år kan man ju ändå köpa alkohol på bar och klubb på egen hand.
    Jag drack också alkohol runt 15, men jag ville inte aktivt bidra till att mina egna ungar gjorde det.
    Sen vet jag ju att de gjorde det ändå, iaf den yngsta. Honom hämtade jag hem på nyårsafton ett år, bra i gasen. Satt bredvid honom när han sov fyllan av sig, för säkerhets skull.

Att man kan köpa på krogen är främsta anledningen till att jag köpte ut då. Men bara öl eller cider, som sagt. 
  • Anonym (Donna)
    Studentpappa skrev 2024-03-11 19:18:13 följande:

Farsan köpte åt mig från jag var typ 16, hembränt var grymt lätt att få tag på och var det jag druckit annars. Han köpte dock bara öl inte sprit, så för mig funkade det bra.

Jag hade en äldre pojkvän som köpte ut till mig, betalade det gjorde han också.
  • Anonym (Donna)
    Studentpappa skrev 2024-03-12 06:35:32 följande:
    Nej det verkar vara andra tider nu. 90-talet var rena vilda western mot idag känns det som om man ser till krökande bland unga.

Jag har föräldravandrat på det som var de värsta helgerna när jag var ung och förväntade mig kaos. Men det var hur lugnt som helst och bara någon enstaka som var på svajen, (men ändå lugn).
    Min tonårstid var sent 70-tal till en bit in på 80-talet. Och nog dracks det allt, det ska gudarna veta!
    De allra flesta gjorde det, och vi var på tillställningar som ingen leggade en på. Dock såldes det inte alkohol där men det hade man ju med sig.
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Stickan) skrev 2024-03-12 10:37:59 följande:

Vad jag hört och förstått är alkoholen inte lika illa som när man själv var i den åldern.

Idag är det större risker med att de börjar vejpa och sedan hamnar inom annat missbruk än alkohol tror jag. 

Vejpa?
    Vilket missbruk menar du att det skulle leda till?
  • Anonym (Donna)

Jag köpte som sagt ut efter 18-årsdagen. Bara cider eller öl. Inget annat.

Idag är mina barn mellan 25 och 40 och ingen av dem dricker speciellt mycket. Den yngsta är i stort sett nykterist, han gillar inte alkohol.

Jag fick utköpt till mig, dock inte av min mamma men av min äldre pojkvän. Har inte heller blivit någon storkonsument av alkohol. Tvärtom har jag haft långa perioder då jag inte druckit alls.

Min personliga uppfattning är att det inte riskerar mer om man underlättar lite, efter ungen blivit myndig. Istället för att den ska köpa ev fulsprit eller betala överpris till någon langare.

• Anonym (Donna)
    Anonym (sadie) skrev 2024-03-13 10:45:53 följande:
    Nej, det är sant. Alkohol är inte "inne" bland ungdomar. Det är vejpa och röka på som gäller. 
    Man kan inte jämföra vejp  med att röka på heller!
Svar på tråden Köpa ut till tonåring